قالیباف: نمایندگان به طرح شفافیت رای دهند

به گزارش آذر رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سرعت گرفتن روند واکسینه شدن مردم در همه گروههای سنی و همه نقاط کشور، نگرانی های مردم را کاهش داده و باعث رضایت آنها شده است.
به گزارش آذر به نقل از مهر، در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه ۱۱ مهر مجلس شورای اسلامی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس اظهار داشت: در هفته گذشته ملت بزرگ ایران با شرکت در راهپیمایی های باشکوه در عراق و شهرهای مختلف کشورمان آیین پیاده روی اربعین و مراسم عزاداری سید شهیدان را بر پا کردند از تمامی عزیزانی که در برگزاری این آیین مقدس مشارکت داشتند قدردانی و تشکر می نمایم.
وی افزود: فرا رسیدن دهه سوم ماه صفر که مصیبت رحلت نبی مکرم اسلام شهادت امام حسن و شهادت علی بن موسی الرضا در بر دارد را به تمام مسلمین جهان تسلیت عرض می نمایم. مردم شریف ایران افتخار دارند که میزبان ثامن الائمه باشند و با پیروی از مشی ایشان در طول تاریخ مشعل حقیقت طلبی را روشن نگه دارند. در شیوه مجاهدت امام رضا (ع) به روشنی می بینیم ایشان شجاعانه و عالمانه به روشنگری و دفاع از اسلام پرداختند. این دفاع همواره در اوج و قله رعایت اصول اخلاقی بود. جوانان ما باید از چنین الگوی راستینی پیروی کنند.
قالیباف فرارسیدن هفته ناجا را به همه فرماندهان سخت کوش نیروی انتظامی تبریک گفت و اظهار نمود: امنیت اجتماعی شهرها و محله ها مرهون نقش آفرینی پلیس است. ضمن عرض خداقوت به این عزیزان امیدواریم نیروی انتظامی بتواند مشارکت های مردم را بیشتر از پیش جلب نماید و به شعار خود یعنی پلیس هوشمند، امنیت پایدار جامه عمل بپوشاند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه واکسیناسیون عمومی اهمیت اساسی دارد، اظهار داشت: سرعت گرفتن روند واکسینه شدن مردم در همه گروههای سنی و همه نقاط کشور، نگرانی های مردم را کاهش داده و باعث رضایت آنها شده است. از مسؤلان و بانیان این اقدام که تحول جهادی را رقم زدند بویژه از وزارت بهداشت، بسیج مستضعفین و نیروهای جهادی تقدیر می کنم. امیدوارم با ادامه این روند، هر دو نوبت واکسیناسیون هر چه سریعتر صورت گیرد تا دغدغه مردم در اینباره رفع گردد.
وی تاکید کرد: رعایت پروتکلهای بهداشتی ضروری می باشد. وزارت بهداشت باید بر ادامه یافتن رعایت دستورالعمل ها و بهره گیری از تجربیات سایر کشورها از اوج گیری باردیگر کرونا جلوگیری نماید.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نتایج تحول نگاههای مجلس یکی بعد از دیگری درحال به ثمر رسیدن است. یکی از مهم ترین مصوبات مجلس طی هفته های گذشته سرانجام به بار نشست. نمایندگان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را به تصویب رساندند. این طرح موانع پیش روی مردم جهت راه اندازی کسب و کار و خلق ثروت را برمی دارد و در این حوزه تحول بوجود می آورد.
قالیباف افزود: همه کسانی که فقط یک مرتبه برای کسب و کار کوچک مراحل پر پیچ و خم دریافت مجوز را طی کرده باشند خوب می دانند که شروع هر کسب و کاری احتیاج به ده ها مجوز نیاز دارد که دریافت این مجوزها با مشکلات زیادی رو به رو است.
مجلس با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزها به دوران تاریک مجوزهای رانتی آخر داد
وی عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تمامی این موانع زائد را حذف کرده و به دوران تاریک مجوزهای رانتی، حلقه های بسته صنفی، انحصارهای شغلی و امضاهای طلایی تمام کرد.
قالیباف اظهار داشت: با تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار زنجیرها از پای تولید و اشتغال باز خواهد شد و بدین سان فضای رقابتی در بازار به جوانان اجازه خواهد داد که بدون معطلی کسب و کار خویش را راه بیندازند. این تصمیم شجاعانه و تاریخ ساز مجلس یازدهم بی شک در سپهر قانون گذاری کشور ستاره ای درخشان و ماندگار خواهد شد و مسیر اتخاذ چنین تصمیماتی را در عرصه حکمرانی باز خواهد نمود.
وی خاطرنشان کرد: باید این نوید را بدهم که مجلس یازدهم تصمیم دارد اقدام مهم دیگری را هم به سرانجام برساند. در هفته های آتی بررسی دوباره طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار قرار خواهد گرفت. مراحل اصلاح این طرح با اعمال نظر نمایندگان در کمیسیون آئین نامه داخلی به پایان رسیده و به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در صورت تصویب این طرح مجلس در مقایسه با تمامی دستگاههای اداره کشور در عرصه شفافیت روندها و فرایندها فاصله غیرقابل مقایسه پیدا خواهد نمود.
قالیباف عنوان کرد: هدف این طرح این است که علاوه بر شفافیت آرای نمایندگان در حوزه های بسیار مهم فرایندهای تصمیم سازی مجلس را هم شفاف کند. در صورت تصویب نهایی این طرح جلسات کمیسیون ها به صورت علنی برگزار می گردند و برای پخش این جلسات از راه صدا و سیما بستری قانونی فراهم خواهد شد. حاضران، غایبان و آرای نمایندگان در جلسات کمیسیون ها به صورت عمومی منتشر می شود.
وی افزود: جلسات بررسی طرح ها و لوایحی که مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون های تخصصی یا مشترک مورد تصمیم گیری قرار می گیرد به صورت علنی برگزار می شود. گزارش مأموریت های کاری نمایندگان مردم و مشروح مذاکرات ظرف یک ماه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
وی افزود: از تمام دلسوزان و پیگیران بحث شفافیت درخواست می کنم تمام جوانب این طرح را مدنظر قرار دهند و نتایج مهم این میزان از شفافیت در فرایندهای کاری مجلس را در سطح جامعه تبیین نمایند. امیدوارم نمایندگان هم به این طرح مهم و ضروری رای دهند و اگر نظر اصلاحی داشتند در بررسی جزئیات نظرات شان را پیگیری کنند و با رای خود مجلس را در عرصه شفافیت پیشتاز نهادهای قانونی کشور سازند.
قالیباف در انتها خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم شفاف سازی را از خود شروع کرد بنابراین جهت گیری اقدامات این مجلس در امور قانون گذاری و نظارت بگونه ای خواهد بود که همه دستگاه ها به سمت شفافیت و مدیریت تعارض منافع پیش بروند.

منبع: