گزارش آذر؛ گیلان در انتظار استاندار بومی و متعهد

گیلان یکی از 18 استان در انتظار انتخاب استاندار است و مردم این استان باتوجه به تجربه تلخ استانداران غیر بومی خواهان انتخاب فردی بومی و آشنا به مشکلات این استان از طرف دولت هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- سیده سمیه رعد: گیلان یکی از ۱۸ استان در انتظار تعیین استاندار است که تا حالا با وجود مطرح شدن گزینه های گوناگون و حواشی نه چندان کم، توفیقی دراین زمینه کسب نکرده و مردم در انتظار انتخاب استاندار بومی، متخصص، جوان، آگاه، با تجربه، قاطع و آشنا با پیچ و خم های اداری و مشکلات گیلان سرسبز اما خمیده زیر بار رنج های گوناگون هستند.
«سید ابراهیم رئیسی» خرداد ماه امسال توانست با شعار «دولت مردمی- ایران قوی» و با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی، سکان دار سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران شود. وی در ایام انتخابات موضوع تولید را اولویت نخست دولت خود عنوان نمود و ضمن تاکید بر داشتن شفافیت و صداقت با مردم، وعده قطع وابستگی کشور به خارج و تمرکز روی داشته های داخلی را داد که این مساله مهم ترین و برجسته ترین تفاوت وی با سایر رقبا قلمداد می شود.
البته شعارها و خط مشی دولت سیزدهم تنها به امور اقتصادی معطوف نیست و رییس جمهور کشورمان از همان ابتدا در امتداد عمل به منویات رهبری در خصوص ضرورت جوان گرایی در سیستم مدیریتی پا به عرصه مدیریت کشور گذاشت و در عمل نیز تا حدودی توانست به این وعده خود عمل کند چونکه برمبنای آمارها میانگین سنی وزرای پیشنهادی دولت رئیسی نسبت به دولت روحانی ۶ سال کم شده و به ۵۲ سال رسیده است.
بی راهه نیست اگر بگوییم مهم ترین امتحان دولت در این روزها، انتخاب استانداری متناسب با شاخص ها و شعارهای دولت مردمی برای استانهای کشور است برای اینکه استانداران نماینده عالی دولت در هر استان محسوب می شوند و درواقع سیاست های تعیین شده و نحوه مدیریت امور و مشکلات نیز باید توسط آنها پیگیری شود.

مردم ۱۸ استان کشور در انتظار تعیین استاندار هستند
«حجت الاسلام ابراهیم رئیسی» تا حالا برای ۱۳ استان کشور استاندار تعیین کرده و در مجموع، مردم ۱۸ استان دیگر کشورمان در انتظار تعیین نماینده عالی دولت در استان خود هستند تا ببینند مشکلات بر زمین مانده با دستان چه کسی حل و فصل می شود.
استان گیلان یکی از ۱۸ استان در انتظار تعیین استاندار است که تا حالا با وجود مطرح شدن چهره ها و گزینه های فراوان توفیقی دراین زمینه کسب نکرده و همچنان تکلیف مدیر ارشد اجرائی آن معین نیست و هر روز اسامی و چهره های دیگری مطرح می شوند.
عاقبت نامعلوم سهم خواهی ها و اظهار نظرهای غیرکارشناسی
مشخص نیست عاقبت سهم خواهی ها و اظهار نظرهای گوناگون و گاهی غیرکارشناسانه عده ای که این روزها خودرا دلسوز مردم و استان می نامند! به کجا می رسد. آیا این اظهارات می تواند منجر به انتخاب استاندار بومی، متخصص، جوان، آگاه، با تجربه، قاطع و آشنا با پیچ و خم های اداری و مشکلات گیلان سرسبز اما خمیده زیر بار رنج های گوناگون شود یا خیر؟
در مجموع ۱۶ استاندار بعد از انقلاب در گیلان انتخاب شدند که از این میان تنها شش نفر بومی بودند و عملکرد آنها خصوصاً افراد غیربومی همیشه مورد نقد مردم و نخبگان استان بوده است.
امروز گیلان سرسبز و زیبا با وجود برخورداری از مواهب طبیعی و ظرفیت های بسیار در زمینه های مختلف با انباشتی از مشکلات مواجه می باشد که معضل قدیمی زباله سراوان، آمار بالای بیکاری و رتبه نخست فساد اداری در کشور تنها گوشه ای از زخم های بی شمار آنست.
تاکید نماینده ولی فقیه در گیلان در خصوص انتقال اولویت های استان به دولت
آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت نیز در خطبه های نماز جمعه با انتقاد از پایین بودن میزان کارهای زیربنایی در این استان اظهار داشت: از لحاظ اقتصاد، صنعت و زیست محیطی توجه چندانی به گیلان نشده است.
وی با اعلان اینکه فقر گیلان زیر سرسبزی آن پنهان شده و خیلی از مردم شرایط اقتصادی بدی را تجربه می کنند، فقر گیلان زیر سرسبزی آن پنهان شده و خیلی از مردم شرایط اقتصادی بدی را تجربه می کنند بیان کرد: مسئولان استان باید اولویت ها را به رییس جمهور معرفی کنند.
آیت الله فلاحتی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلان اینکه گیلان محل تاخت و تاز و حیات خلوت برخی از سیاسیون شده است، اضافه کرد: مسئولان گیلان باید مشکلات زیاد این استان را به گوش دولت جدید برسانند تا برای رفع آنان چاره ای اندیشیده شود.
سخنان نماینده ولی فقیه در گیلان حاکی از اهمیت انتخاب استاندار آشنا به مشکلات و مسائل استان دارد که باید مورد توجه دولت و سایر دلسوزان و نخبگان نیز قرار گیرد.
فردا جلسه هیئت دولت برگزار می گردد و مقرر است در این نشست برای تعیین استانداران باقیمانده تصمیماتی اتخاذ شود و گزینه های مطرح برای تصدی استانداری گیلان نیز بررسی می شود. تا حالا چهره هایی مانند جواد نیک روش، جواد شفیعی ثابت، اسماعیل حیدری، سید علی آقازاده، محمد عبدالله پور و اکبر بهنام جو برای نشستن بر کرسی استانداری گیلان مطرح شده اند که در این میان گمانه زنی ها برای برخی افراد جدی تر است.
بررسی دو گزینه نهایی برای استانداری گیلان / رقابت یک بومی و یک غیربومی
طبق شنیده ها از منابع مختلف و برخی رسانه ها، «سید علی آقازاده» و «اکبر بهنام جو» از بین سایر اسامی مطرح شده برای استانداری گیلان جدی تر هستند اما باید منتظر ماند و دید که رییس جمهور و وزیر کشور سرانجام چه کسی را بعنوان نماینده خود در گیلان انتخاب می کنند.
بررسی سوابق «سید علی آقازاده» که اکنون بعنوان نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی خدمت می کند نشان از تجربه و سابقه مدیریتی وی دارد و شاید مهم ترین مزیت او نسبت به رقیبش، بومی بودن است.
اما «اکبر بهنام جو» که تا همین چند وقت پیش استاندار اردبیل در دولت حسن روحانی بود، جایگاه خوبی بین نخبگان و دلسوزان گیلانی ندارد و از آنجا که در صورت انتخاب، یک استاندار غیربومی خواهد بود، تداعی گر تجربه ناموفق مدیریتی چند سال اخیر در استان گیلان است.
عملکرد وی در جایگاه استان اردبیل نیز خالی از حاشیه و اشکال نیست بطوریکه مراجعه به صحبت های تعدادی از چهره های این استان مانند «اکبر سبحانی»، دارنده بازوبند قهرمانی و کشتی پهلوانی در استان اردبیل حکایتگر داستان تلخ بی توجهی بهنام جو به جایگاه ورزشکاران است.
این قهرمان اردبیلی چند وقت پیش در گفتگو با خبرنگاران اشاره کرد: در استان اردبیل کمتر فردی وجود دارد که مدال ها و قهرمانی های بنده را داشته باشد اما هر بار به پیش استاندار، معاونان و مسئولان استان رفته ام با وعده هایی روبه رو شده ام که هیچ یک از آنها تا حالا تحقق نیافته است.

پرهیز دولت سیزدهم از تداوم تجربه تلخ انتخاب استاندار غیربومی برای گیلان
اما نکته حائز اهمیت درباره بهنام جو و گزینه های مشابه وی، تکرار تجربه تلخ انتخاب استاندار غیربومی و عدم شناخت مسائل مدیریتی استان است که موجب تداوم و دامنه دار شدن مشکلات گیلان شده است.
محمد رضا احمدی سنگری، نماینده مردم رشت و خمام در این زمینه با اعلان اینکه مردم گیلان انتظار بجا و به حقی دارند و خواهان استانداری بومی، انقلابی، جهادی، فساد ستیز و دارای سوابق روشن مدیریتی هستند مردم گیلان انتظار بجا و به حقی دارند و خواهان استانداری بومی، انقلابی، جهادی، فساد ستیز و دارای سوابق روشن مدیریتی هستند، اظهار داشت: انتظار ما از دولت مردان این است برای گیلان استانداری بومی و آگاه به مشکلات مردم گیلان انتخاب گردد تا امید مردم این استان بعد از انتخاب رییس جمهور دوچندان شود.
وی با اشاره به نیروی های انسانی توانمند و دارای سابقه روشن مدیریتی در گیلان، اضافه کرد: دولت باید از این توانمندی های در همه بخش ها بهره مند شود.
احمدی با اعلان اینکه انتخاب استاندار بومی و غیر بومی بطور قطع تأثیرات بسزای خاص خودرا روی استان دارد، عنوان کرد: استاندار بومی توانایی کمک های قابل توجهی در امتداد پیشرفت اساسی و آبادانی گیلان خواهد داشت برای اینکه به دغدغه ها و مشکلات شهرستان های استان آشنایی و اشراف بیشتری دارد.
انتقاد از سهم خواهی نمایندگان
حسن کربلایی یکی از چهره های نام آشنا و از فعالان سیاسی و اجتماعی استان گیلان نیز چند روز پیش در یادداشتی با انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان استان در پروسه انتخاب استاندار، اظهار داشت: از دولت بخواهید شخصیتی ارزشی، ولایتمدار، کاردان، جهادی، انقلابی و آشنا با مشکلات و معضلات گیلان انتخاب نموده و بعنوان استاندار معرفی نماید.
بدون شک مردم صبور و مؤمن گیلان که در این سال ها در مواقع مختلف و شرایط حساس وفاداری خود به انقلاب و نظام را ثابت کرده اند دیگر توان تحمل انتخاب شخصی غیربومی و ناآشنا با مشکلاتشان را ندارند و از دولت سیزدهم که از همان ابتدا با شعار مردمی بودن روی کار آمده، انتظار دارند که نقطه پایانی بر رنج های چند ساله آنها قرار دهد و با انتخاب شخصی توانمند، شایسته، کارآمد و البته بومی گامی مهم در امتداد رفع مشکلات استان بردارد.