عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد: بررسی دلیلهای عدم تخصیص اعتبار لازم به لطمه های اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس گزارش ارائه شده به کمیسیون اجتماع در بررسی اعتباری که در بودجه یک هزار و چهارصد برای بحث لطمه های اجتماعی منظور شده، حدودا اختصاص شایان توجهی برای پرداختن به امر لطمه های اجتماعی تا حالا صورت نگرفته است و قسمتی از این اعتبارات به کارهای فرهنگی تخصیص پیدا کرده که به تعبیر کمیسیون اجتماعی ربطی به لطمه های اجتماعی ندارد.
کیومرث سرمدی واله در گفت و گو با ایسنا، در تشریح جلسه امروز (سه شنبه) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: دستور کار اول با حضور رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) تشکیل شد که در ابتدا با ارائه گزارشی از عملکرد و وظایف اصلی کمیته امداد امام خمینی (ره) توضیحاتی داده شد. مواردی در حوزه وظایف محوله به آنها در امتداد پشتیبانی از اقشار لطمه پذیر همچون مددجویان تحت حمایت و خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست و مجموع گروههای محرومی که تحت نظر حمایت کمیته امداد هستند، آمار و ارقامی از اعتبارات ارائه شد.
ایشان سپس اشاره کرد: عمده مسائلی که عنوان شد بحث اشتغالی بود که کمیته امداد به وجود می آورد و بر این مساله تاکید شد که اینطور اشتغال ها پایدار باشد. بطور مثال اگر تسهیلاتی به فرد تحت پوشش و نیازمند برای ایجاد اشتغال داده می شود، اگر این اشتغال پایدار نباشد عملا یک خانواده نیازمند کمک و بیکار را تبدیل به یک خانواده نیازمند و بدهکار کرده ایم. پس تاکید بر این بود که برای ایجاد اشتغال پایدار هم مطالعه صورت گیرد و زیرساخت ایجاد کنند و باتوجه به توانمندی هایی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد صورت گیرد و نظارت صورت گیرد که این اشتغال ها پایدار باشد و منجر به این امر شود که آن خانواده یا گروهی که تحت حمایت هستند پس از ایجاد اشتغال، به درآمدی برسند که دیگر از تحت پوشش درآیند و رسالت اصلی کمیته امداد عملی شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هر صورت هدف از ایجاد کمیته امداد و کمک هایش این است که قشر لطمه پذیر حمایت شوند و در امتداد این حمایت به خودکفایی رسیده تا از تحت پوشش کمیته امداد بودن بیرون بروند و برای خانوارها درآمد ایجاد شود.
سرمدی اضافه کرد: همین طور برخی مسائل و مشکلات حوزه های انتخابیه نیز از طرف نمایندگان عنوان شد.
وی با اعلان اینکه بررسی اعتبارات تخصیص یافته به لطمه های اجتماعی در بودجه سال 1400 دستور دوم جلسه امروز بود، اظهار داشت: لطمه های اجتماعی دامنه گسترده ای دارند که همچون آنها طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، تکدی گری، کودکان کار، معتادین متجاهر و مسائل دیگری که هم اکنون جامعه مبتلا به آنست، می باشد.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در بررسی اعتباری که در بودجه 1400 برای بحث لطمه های اجتماعی منظور شده، برپایه گزارشی که به کمیسیون اجتماعی ارائه شده، حدودا اختصاص شایان توجهی برای پرداختن به امر لطمه های اجتماعی تا حالا صورت نگرفته است. قسمتی از این اعتبارات به کارهای فرهنگی تخصیص پیدا کرده که به تعبیر کمیسیون اجتماعی ربطی به لطمه های اجتماعی ندارد.
سرمدی با اشاره به این که مجموعه بحث گلایه مندی از عدم تخصیص اعتبار لازم به مباحث لطمه های اجتماعی بود، اظهار داشت: بحث دیگری که عنوان شد این بود که حدودا 23 سازمان و نهاد متولی پرداختن به لطمه های اجتماعی هستند که عملا این تعدد مراکز تصمیم گیر و حمایتی برای افراد مبتلا به لطمه ها موجب می شود که خدمات بهینه هم به آنها ارائه نشود.