پورابراهیمی در گفت و گو با آذر پاسخ داد سرنوشت ارز ۴۲۰۰ تومانی چه می شود؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح پیشنهادی برای اختصاص کارت اعتباری بجای یارانه ارز 4200 تومانی اظهار داشت: ادامه مسیر اختصاص ارز 4200 تومانی به صلاح کشور نیست و نتیجه ای جز ایجاد رانت و فساد، توقف تولید، قاچاق کالای اساسی به خارج از کشور و افزایش سرانه مصرف ندارد.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینکه موضوع ارائه کارت اعتباری یارانه ای و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دوره قبل مطرح بود، اظهار داشت: کمیسیون اقتصادی نظر خودرا به دولت قبل اعلام نمود تا منابع ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بطور مستقیم به کارت اعتباری مردم واریز شود.
وی با اعلان اینکه روش تخصیص ارز به واردات روش درستی نیست، اضافه کرد: بطور متوسط سالانه ۱۵ میلیارد دلار منابع ارزی کشور برای کالاهای اساسی تخصیص داده می شود این یعنی در طول این سال ها حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان با میانگین ۱۰ هزار تومان ما به تفاوت کالای اساسی به دست مردم نرسیده است. با توجه به این که ادامه این روند به صلاح کشور نیست، موضوع تعیین روش جایگزینی بجای ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم انتفاع مردم عنوان شد اما نتوانستم با دولت به توافق لازم برسیم و دولت نپذیرفت؛ متاسفانه مافیای واردات در کشور با اعمال نفوذ و ترساندن مسئولین ارشد نظام، اجازه عملیاتی شدن این کار را نداد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلان اینکه دولت سیزدهم این مساله را در دستور کار قرار داده، اظهار داشت: دولت و مجلس درحال بررسی این مساله هستند، یک پیشنهاد این است که یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشود ولی به جایش به مردم کارت اعتباری همچون کارت سوخت داده شود.
پورابراهیمی درباره این که آیا این تصمیم باید به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برسد، اظهار داشت: اگر دولت بخواهد این کار را در قالب اعمال تغییراتی در بودجه انجام دهد به مصوبه مجلس نیاز دارد در غیر این صورت دولت می تواند راسا اقدام نماید. البته برای هماهنگی بیشتر و اطلاع ارکان نظام از این تصمیم، این مسئله می تواند بعنوان یک نظر مشورتی در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شود.
وی در عین حال اظهار داشت که فعلا مجلس و دولت مشغول همفکری درباره این مساله هستند و این مساله در مرحله بررسی کارشناسی است. ادامه مسیر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به صلاح کشور نیست و نتیجه ای جز ایجاد رانت و فساد، توقف تولید، قاچاق کالای اساسی به خارج از کشور و افزایش سرانه مصرف ندارد.
پورابراهیمی درباره احتمال افزایش تورم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: حالا گرانی رخ داده که نمونه بارز آن در قیمت مرغ است. بطورمثال می توان هر کیلو مرغ را به نرخ یک و نیم دلار و یا یک و هشت دهم دلار وارد کرد که حتی با فرض قیمت هر کیلو مرغ به نرخ دو دلار آن هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی باید قیمت هر کیلو گوشت مرغ ده هزار تومان باشد که این طور نیست. همین الان مردم گوشت مرغ را در بازار با نرخ های دیگری تهیه می کنند.
وی افزود: مردم به نرخ بازار آزاد خرید می کنند بدین سبب حتی می توان اظهار داشت که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت ها هم کاهش پیدا خواهدنمود. هم اکنون بنا بر گزارش رسمی بانک مرکزی در سال های اخیر نرخ تورم کالای اساسی از نرخ تورم کالای غیر اساسی بالاتر است که این برای کشور فاجعه است، یعنی ما ارز ۴۲۰۰ می دهیم اما مردم متحمل تورم می شوند.
پورابراهیمی در آخر اظهار داشت: برخی معتقدند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تورم ایجاد می شود اما حالا قیمت ها به اندازه نرخ تورم بالا رفته و حتی به سقف افزایش هم رسیده است البته در بعضی از کالاها امکان ایجاد تغییرات است. ما در مجموع با روش جایگزینی ارز ۴۲۰۰ تومانی نگرانی جدی نداریم.

منبع: