اخبار حقوقی و قضایی در هفته ای که گذشت از تایید حکم قصاص پزشک تبریزی تا کوشش برای رضایت خانواده شکور

به گزارش آذر اکبر طبری در زندان، آزادی بیژن قاسم زاده با وثیقه، تایید حکم قصاص پزشک تبریزی در دیوان عالی، کوشش برای دریافت رضایت از خانواده غزاله شکور و… مهم ترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بود.

مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته ایسنا را در گزارش زیر می خوانید:

توصیه های دادستان تهران برای کاهش اطاله دادرسی و تکریم ارباب رجوع

تاکید بر تکریم ارباب رجوع، بازدید مستمر از زندان ها، کوشش برای تعیین تکلیف پرونده های مسن و قدیمی و… از مهم ترین موضوعات مطرح شده از جانب علی القاصی دادستان تهران در جلسه بررسی عملکرد شش نواحی دادسرای تهران بود.

همچنین ضروت استفاده از نهادهای ارفاقی برای بازاجتماعی شدن متهمان و کاهش جمعیت کیفری، تاکید بر شنیدن صحبت های ارباب رجوع، پیشگیری از صدور قرارهای بازداشت موقت، بازدید ماهیانه از زندان ها و … از مهم ترین موضوعات مطرح شده در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه شش توسط احمد رحمانیان معاون اول دادستان تهران بود.

تظلم خواه باید هنگام خروج از عدلیه احساس آرامش کند

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: کسی که برای تظلم خواهی به دادسرا آمده، باید به هنگام خروج از عدلیه احساس تسکین و آرامش کند.

رئیس قوه قضاییه در جمع سفرای بیشتر از ۶۵ کشور جهان و همینطور روسای سازمان های بین المللی مقیم، اظهار داشت: بیایید دست در دست هم با دیپلماسی قضایی بی تأثیر از رفتارهای سیاسی، از حقوق بشر دفاع نماییم.

محسنی اژه ای با اشاره به اینکه یکی از علل طولانی شدن دادرسی ها این است که قضات دارای استقلال در رسیدگی به اتهامات مختلف مطرح در یک پرونده و صلاحیت صدور حکم درباره موضوعات متنوع یک پرونده نیستند، اظهار داشت: اگر قرار باشد مانند امروز هر افترا یک پرونده در محاکم و توسط قضات مختلف رسیدگی شود اساسا این کار زمانبر است و ما به دنبال اصلاح قانون هستیم تا اتهاماتی که در پرونده یک فرد و یا جریان مطرح می شود با شرایط تخصصی بوسیله ی یک قاضی رسیدگی شود.

جلسات دادگاه پرونده ثبت سفارش خودرو برگزار شد

در اولین نشست دادگاه رسیدگی به پرونده معروف به ثبت سفارش خودرو، به ریاست قاضی صلواتی کیفرخواست 250 صفحه ای متهمان قرائت شد. مبحث اتهامی این پرونده که دارای ۹۹ متهم است، قاچاق سازمان یافته ۶ هزار و ۸۱۶ دستگاه خودرو است که ۱۲ متهم این پرونده شرکتهای ثبت سفارش خودرو هستند که در زمره متهمان حقوقی قرار دارند.

در دومین جلسه دادگاه، در ادامه کیفرخواست متهمان، ثبت قریب به ۵ هزار خودرو در سامانه ثبت سفارش به صورت غیرقانونی و از راه نفوذ به سامانه عنوان شد.

در سومین جلسه دادگاه یزدانی فر، نماینده دادستان اظهار داشت: در پرونده مطروحه گرچه فرآیند صدور مجوز ثبت سفارش با محدودیت مواجه گردید، اما در همان زمان ثبت سفارش هایی صورت گرفته است.

در چهارمین جلسه نماینده دادستان اظهار داشت: متهمین موجبات تضییع حقوق دولت را فراهم نموده اند.

جزئیات بازداشت ۱۵ متهم در پرونده تخلف مالی شهرداری کهریزک

آرش ناصر پیرسرایی رئیس حوزه قضایی کهریزک از بازداشت ۱۵ نفر از متهمان در مورد پرونده تخلفات مالی در شهرداری کهریزک اطلاع داد و اظهار داشت: شهردار اسبق کهریزک هم یکی از متهمان این پرونده است و با عنایت به این که پرونده هم اکنون در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد، احتمال افزایش متهمان وجود دارد.

تلاش برای دریافت رضایت در پرونده غزاله شکور ادامه دارد

جت الاسلام و المسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین تلاش ها برای دریافت رضایت در پرونده قتل غزاله شکور (دختر ۱۹ ساله ای که در سال ۹۲ به دست آرمان کشته شد) اظهار داشت: پرونده غزاله شکور یک پرونده ای است که سیر طولانی را طی کرده و تمام تلاش نیک خواستار این بوده که ضمن احترام به حق خانواده مقتوله و تایید این که آنها عزیزشان را از دست داده اند و در غم آنها انسان را شریک بدانند، برای آرامش این خانواده تلاش شود تا شاید رضایت خاطر بدست آید و از قصاص صرف نظر کنند و این امر هم چنان جریان دارد و با هماهنگی دادستانی تهران و هماهنگی ستاد ملی صبر و دبیر محترم ستاد صبر (آقای محبی) و سایر خیرخواهان و… ادامه دارد و همه مداخله کردند. این تلاش ها در جریان است و در هفته آینده هم ادامه دارد. فضای رسانه ای را به سمتی نبریم که به یک طرف مبحث ظلم شود. نباید فشار روانی ایجاد کرد و به خانواده مقتول نباید فشار آورد و باید همدردی نماییم. کسانی که دوست دارند خواهش کنند و بدون فشار روانی این کار صورت گیرد. در این موارد اگر صلح کنند برای خود آنها و جامعه بهتر است و ان شاءالله ختم به خیر شود.

حکم قصاص پزشک تبریزی تایید شد

بابک بابازاده وکیل مدافع علیرضا صلحی – پزشک تبریزی که حکم قصاصش به افترا قتل دو عضو خانواده اش در دیوان عالی کشور نقض و در دادگاه بدوی باردیگر به قصاص محکوم شده بود_ از تایید حکم قصاص موکلش بعد از رسیدگی باردیگر در دیوان عالی کشور اطلاع داد.

کیفرخواست سرکرده گروهک الاحوازیه صادر شد

ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: پرونده سرکرده گروهک تروریستی و تجزیه طلب و تحت حمایت سرویسهای خارجی کشورهای مختلف الاحوازیه در دادسرای عمومی و انقلاب تهران رسیدگی و با کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شده است.

دادستان کل کشور: گرانی های اخیر پشت پرده هایی دارد

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور اظهار داشت: گرانی های اخیر پشت پرده هایی دارد و پشت پرده های گرانی ها را دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی باید دنبال کنند.

غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان ها شد

غلامعلی محمدی با حکم ریاست قوه قضاییه به سمت رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور انتخاب شد.

طبری زندان است/قاسم زاده با وثیقه آزاد است

مرکز رساته قوه قضاییه اعلام نمود: به دنبال انتشار اخباری در ارتباط با پرونده اکبری طبری و بیژن قاسم زاده، نقض رای اکبر طبری از جانب دیوان عالی کشور حقیقت ندارد و حکم وی عینا در دیوان عالی کشور تایید شده است. همینطور بیژن قاسم زاده بر مبنای قانون تا اعلام نهایی نتیجه دادرسی، فعلاً با قرار وثیقه آزاد شده است.