نماینده ایران در سازمان ملل: ایران بطور کامل از حقوق و مزایای خود تحت برجام محروم شده است

آذر: آمریکا در موارد مختلفی مبادرت به نقض فاحش برجام کرده است و همچنان نظام مند به نقض جدی تعهدات حقوقی اش تحت قطعنامه 2231، منشور ملل متحد و حقوق بین الملل ادامه می دهد.

به گزارش آذر به نقل از صدا و سیما، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد اظهار داشت: اینکه امروز شورای امنیت موضع ثابت خودرا که “برجام باید به طور کامل احیا و اجرا شود” باردیگر تکرار کرد مایه دلگرمی است.
مجید تخت روانچی در نشست شورای امنیت که با موضوع “اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱” انجام شد گفت تحقق موضع شورای امنیت فقط در صورتی میسر است که همه شرایط لازم بطور واقعی برآورده شوند.
وی خطاب به حاضران در نشست شورای امنیت و جامعه بین الملل اظهار داشت: اشتباه نکنید! ما از ارائه پیش شرط یا شرط جدید صحبت نمی کنیم‎؛ ما از همان شرایط مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سخن می گوئیم. شرایطی که مبنای برجام را می سازند و به توازن تعهدات متقابل طرفین در برجام منجر شدند.
سفیر کشورمان در سازمان ملل افزود: بدون برآورده شدن کامل این شرایط، برجام برای مردم ایران بی فایده است؛ بدین سبب ما خواهان اجرای کامل، بموقع، بدون قید و شرط و قابل راستی آزمایی برجام هستیم؛ نه بیشتر و نه کمتر.
تخت روانچی اظهار داشت: کوشش برای مشروط کردن اجرای برجام به مسائل خارج از آن و یا طرح نظراتی مانند مذاکره مجدد برجام برای بسط دامنه موضوعی یا جدول زمانی آن و یا پیشنهاداتی نظیر “کمتر در مقابل کمتر یا بیشتر در مقابل بیشتر”، کاملاً غیر قابل قبول و محکوم به شکست است.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در ادامه نشست شورای امنیت با موضوع “اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱” خطاب به حاضران اظهار داشت: اجازه بدهید یک دفعه دیگر عللی را که سبب ایجاد وضعیت فعلی شده است، مرور نماییم. برجام بر دو رکن، شامل تعهدات هسته ای ایران و تعهدات متقابل برای لغو تحریم های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا بر ضد ایران و تقویت روابط عادی اقتصادی و تجاری با کشور ما استوار است. همه این تعهدات با دقت و به تفصیل در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ توضیح داده شده است.
تخت روانچی اشاره کرد: طبق برجام، سایر طرف ها متعهد هستند «دسترسی ایران در حوزه های تجارت، فن آوری، امور مالی و انرژی را تضمین کنند»؛ و بطور مشخص، آمریکا، علاوه بر تعهد به لغو تحریم ها مقابل ملت ایران، به صراحت متعهد است «با حسن نیت برای ادامه برجام تلاش و از بی نظمی در تحقق منافع کامل ایران از لغو تحریم ها خودداری کند.»
وی اشاره کرد: اما واقعیت این است که ما حدود چهار سال است که بطور کامل از حقوق و مزایای خود تحت برجام محروم شده ایم.
تخت روانچی اضافه کرد: اکنون برخی دولت ها فریبکارانه می کوشند اصرار ما بر احیای کامل و قابل راستی آزمایی حقوق مان را بعنوان یک اقدام غیرسازنده و انعطاف ناپذیر معرفی کنند. در عین حال، آنها در مقابل تحریم های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا که با هر محاسبه ای، یک جنگ اقتصادی تمام عیار مقابل ایران به شمار می آید و هدف آن مجازات دسته جمعی یک ملت است و لطمه پذیرترین افراد را بیشتر هدف قرار می دهد و به فقرا بیش از ثروتمندان، به بیماران بیش از افراد سالم، و به نوزادان و کودکان بیش از بزرگسالان لطمه می رساند، سکوت می کنند؛ و این اقدامات در حقیقت معادل تروریسم اقتصادیست.
وی برای اثبات تبعات ضد بشری تحریم های ظالمانه مقابل مردم کشورمان به مستندات گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آثار منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه اشاره و افزود: گزارشگر سازمان ملل تحریم های آمریکا را «غیرعادلانه و خطرناک، مخرب اقتصاد و پول ایران، عامل فقر میلیونها ایرانی و سبب غیرمقرون به صرفه بودن کالاهای وارداتی همچون کالاهای بشردوستانه اضطراری» دانسته است.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در ادامه خطاب به رییس شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: “آقای رئیس، آمریکا در موارد مختلفی مبادرت به نقض فاحش برجام کرده است و همچنان نظام مند به نقض جدی تعهدات حقوقی اش تحت قطعنامه ۲۲۳۱، منشور ملل متحد و حقوق بین الملل ادامه می دهد. همین طور اقدامات این کشور با قرار تامین مورخ ۳ اکتبر ۲۰۱۸ دیوان بین المللی دادگستری که با اجماع صادر گردیده است و آمریکا را به رفع موانع تجارت بشردوستانه با ایران ملزم می سازد، در تعارض است.
تخت روانچی اشاره کرد: در نتیجه این تخلف عمده از حقوق بین الملل، دامنه و وسعت خسارات به مردم ایران شدید و سبب اختلال جدی در اقتصاد ایران شده است.
وی اظهار داشت: آمریکا فشار بی سابقه ای نیز به کشورهای دیگر وارد کرده است تا قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا نکنند؛ چون در غیر این صورت، مجازات خواهند شد؛ و این مسئله ای بی سابقه در تاریخ شورای امنیت است.
تخت روانچی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق برجام برخی اقدامات جبرانی برای ایجاد موازنه در تعهدات متقابل و مزایای آن اتخاذ نمود، اما بعضی کشورها با هیاهوی بسیار به شکلی از اقدامات جبرانی ایران حرف می زنند که گویا این ایران بود که از برجام خارج شد و تحریم های غیرانسانی بی شماری را اعمال کرد.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در ادامه نشست شورای امنیت که با موضوع “اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱” انجام شد اشاره کرد: برخی کشورها درباره برخی کارهای هسته ای صلح آمیز فعلی ما به شکلی داد سخن می دهند که گویا ایران تعهدات خود تحت پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را نقض کرده است. در عین حال، آنها در مورد اقدامات مکرر تروریستی و مخرب رژیم صهیونیستی مقابل برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بطور مطلق سکوت اختیار کرده اند.
مجید تخت روانچی اظهار داشت: ما بار دیگر تاکید می نماییم اقدامات ما ماهیتی جبرانی دارد و در تطابق کامل با تعهدات ما تحت پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و موافقتنامه پادمان است. افزون بر اینکه اقدامات ایران در امتداد حقوق ما طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام است که بر طبق آن، «در صورت اعمال مجدد تحریم ها و یا اعمال تحریم های هسته ای جدید»، ایران حق «توقف کامل یا جزئی اجرای تعهدات خود تحت برجام» را خواهد داشت.
وی اظهار داشت: گام های ما به طور کامل برگشت پذیر است. این اقدامات جبرانی همزمان با گفتگوهای وین نیز ادامه خواهد داشت، چون نقض تعهدات سایر طرف ها همچنان ادامه دارد. تحریم ها همچنان بطور کامل پابرجا می باشد، سیاست فشار حداکثری همچنان اعمال می شود و رنج مردم ما همچنان ادامه دارد. با وجود این، بمحض اینکه سایر طرف ها به اجرای کامل تعهدات خود، به نحو مؤثر و قابل راستی آزمایی، برگردند، ایران نیز بلافاصله اجرای تعهدات خودرا بصورت کامل شروع خواهدنمود.
تخت روانچی اظهار داشت: با این وجود رنج مردم ایران به سبب پایبند نبودن سایر طرف ها به تعهداتشان، خصوصاً اعمال مجدد تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا، بطور کامل برگشت ناپذیر است.
وی اظهار داشت: چطور میتوان زندگی کودکان بی گناهی را احیا کرد که دولت آمریکا با تصمیم خود از دسترسی آنها به داروهای اساسی جلوگیری کرد؟
تخت روانچی اضافه کرد: با در نظر گرفتن این واقعیت ها، ما بر برچیده شدن مؤثر، یکباره و قابل راستی آزمایی همه تحریم ها اصرار داریم. شیوه برخورد آمریکا با تعهدات بین المللی خود، چنین نگاهی را ضروری ساخته است، برای اینکه در حقوق بین الملل، اجرای توافقات اصالتاً مبتنی بر اصل «وفای به عهد» بوده و مدلول ساده آن نیز این است که «توافقات باید محترم شمرده شوند».
سفیر کشورمان نزد سازمان ملل اشاره کرد: این قدیمی ترین اصل حقوق بین الملل و جهان شمول به شمار می آید و دارای جایگاه رفیعی در همه نظام های حقوقی است؛ و این اصل در رابطه با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ آشکارا نقض شده و در نتیجه، یک ملت تحت جامع ترین و ظالمانه ترین و بی سابقه ترین اقدامات قهرآمیز سیاسی، اقتصادی و مالی قرار گرفته است.
تخت روانچی اظهار داشت: وقتی چنین اصل عرفی و بسیار اساسی حقوق بین الملل مورد استهزاء قرار می گیرد، لگدمال و نقض می شود، هیچ ملتی همچون ایران به مقصر اعتماد نمی نماید. بنابراین، ارائه تضمین های قابل راستی آزمایی و عینی در خصوص این که باردیگر موازنه ظریف تعهدات از بین برده نمی گردد، تعهدات باردیگر نقض نخواهند شد، تحریم ها به بهانه ها یا تحت عناوین دیگر آنگونه که در دولت قبلی آمریکا صورت گرفت باردیگر اعمال نخواهد شد و سازوکارهای برجام مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت، کاملاً ً لازم است.
وی اظهار داشت: این ها حداقل مقتضیات برای اطمینان نسبی از ثبات در برجام به شمار می روند. ما نمی توانیم و اجازه نمی دهیم اقتصاد ما و زندگی اقتصادی روزمره مردم مان یک دفعه دیگر به سبب نقض تعهدات طرف های دیگر به گروگان گرفته شود.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد اشاره کرد: ما با حسن نیت وارد مذاکره شدیم و با انعقاد برجام موافقت و تعهدات خودرا با حسن نیت اجرا کردیم، و بعد از خروج آمریکا، با حسن نیت فرصت کافی را در اختیار اعضای باقیمانده برجام قرار دادیم تا به مسئولیت های خود عمل کنند، و فقط بعد از یک سال، نسبت به اتخاذ برخی اقدامات جبرانی مبادرت کردیم‏، در صورتیکه برمبنای برجام، ایران حق داشت بلافاصله بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از آن، این حق را اعمال نماید.
تخت روانچی اظهار داشت: برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تحت قوی ترین و سخت گیرانه ترین راستی آزمایی و نظارت و اقدامات اعتمادساز که در طول تاریخ عدم اشاعه در یک کشور اعمال شده است، قرار دارد. از زمان تأسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون، هیچ کشوری به این اندازه مورد بازرسی کامل قرار نگرفته است. اجرای تعهدات ما توسط آژانس مورد تأیید قرار گرفته و در ۱۵ گزارش متوالی آن منعکس شده است.
وی اضافه کرد: بعد از خروج آمریکا، ایران حداکثر خویشتنداری را نشان داد و بهای سنگینی برای حفظ برجام پرداخت. بنابراین، درخواست ما برای تضمین های عینی و قابل راستی آزمایی از طرفی که مسئول همه نابسامانی فعلی به شمار می آید بطور کامل موجه و لازم است.
تخت روانچی اظهار داشت: ایران بسیار بالاتر از سهم خود برای حفظ برجام تلاش نموده است؛ و بدیهی است که سایر طرف ها که از روز اجرای برجام تعهدات خود تحت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده اند، باید مسئولیت بیشتری برای احیای آن برعهده بگیرند. بنابراین، آنها نمی توانند نقش قربانی را بازی و ایران را سرزنش کنند.
وی افزود: اگر طرف های دیگر اراده سیاسی واقعی برای احیای برجام دارند، باید شجاعت لازم و کافی برای پذیرش اجرای کامل، مؤثر و قابل راستی آزمایی همه تعهدات خود ذیل برجام را داشته باشند.
تخت روانچی اشاره کرد: ما بار دیگر هرگونه کوشش برای ارائه تفسیر دلبخواه و تحریف شده از بند ۳ ضمیمه (ب) قطعنامه ۲۲۳۱ با هدف ارتباط دادن آن به پرتاب موشک بالستیک و ماهواره بر توسط جمهوری اسلامی ایران را رد می نماییم. طبق دلیلهای فنی و حقوقی مفصلی که ما در نامه های گوناگون به رییس شورای امنیت ارائه کرده ایم، پرتاب موشک های بالستیک و ماهواره برها بطور کامل خارج از حیطه شمول قطعنامه ۲۲۳۱ است. تحت حقوق بین الملل، برخورداری از برنامه موشکی متعارف یک حق ذاتی است که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ نیز به هیچ وجه منع یا محدود نشده است. ما به کارهای خود در حوزه موشک های بالستیک و ماهواره برها که هر دو برای تامین امنیت و منافع اجتماعی اقتصادی ما ضروری هستند، ادامه خواهیم داد.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در سخنان خود در نشست شورای امنیت با موضوع “اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱” خطاب به رییس شورا اظهار داشت: اجازه بدهید تاکید کنم مذاکرات فعلی وین، با سرزنش کردن ایران، با تعیین اولتیماتوم های ساختگی، با تهدید و ارعاب، با طرح اتهامات بی اساس یا انتشار اطلاعات نادرست، و یا با انجام کارهای خرابکارانه و اقدامات تروریستی در ایران، به نتیجه نخواهد رسید بلکه فقط با مشارکت صادقانه و اراده سیاسی واقعی و مبتنی بر حسن نیت در مذاکرات، و پایبندی به یک اصل، یعنی اجرای کامل، مؤثر و قابل راستی آزمایی تعهدات همه طرف های برجام، نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر، با موفقیت اختتام خواهد یافت؛ و این عملی ترین و آسان ترین راهکار در زودترین فرصت به شمار می آید و هیچ راهکار جادویی وجود ندارد.
تخت روانچی افزود: ایران مصمم است همه تلاش خودرا برای احیای برجام، به همان شکلی که بوده است به کار بندد؛ و در این خصوص، پیشنهادات ما در وین بطور کامل منطبق با مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.
وی اضافه کرد: ما اراده سیاسی واقعی، جدیت لازم و تعامل سازنده با طرف های دیگر برای دستیابی به یک توافق خوب در اسرع وقت را ثابت کرده ایم؛ و الان باید طرف های دیگر ثابت کنند که به واقع خواهان پذیرش و اجرای مؤثر و با حسن نیت همه تعهدات خود تحت برجام هستند.
تخت روانچی اظهار داشت: ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره گزارش دبیرکل؛ در نامه ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ اینجانب به دبیرکل که حاوی نظرات و دیدگاه های ما درباب مطالبی است که امروز به آنها نپرداختم، منعکس شده است.
وی در آخر با اشاره به برخی رخدادهای منطقه اظهار داشت: سیاست خارجی ایران مبتنی بر احترام کامل به حقوق بین الملل، احترام متقابل، حسن همجواری، همکاری و گفتگو و همین طور حفظ صلح و امنیت منطقه ای بوسیله مشارکت فعال همه کشورهای منطقه است؛ و ما مصمم هستیم این سیاست را با حسن نیت پیگیری نماییم.
سفیر کشورمان در سازمان ملل افزود: رویکرد اخیر ما درباره تحولات منطقه برخاسته از این اعتقاد قوی است که کشورهای منطقه باید دست به دست هم بدهند و اختلافات را دوستانه حل کنند و اجازه ندهند سایرین از هزاران کیلومتر دورتر به این منطقه بیایند و بذر اختلاف میان کشورهای منطقه بپاشند.
تخت روانچی اظهار داشت: منبع مهم ناامنی و بی ثباتی منطقه ما، استقرار گسترده نظامی آمریکاست که این منطقه را به متراکم ترین مرکز تجمع پایگاه های نظامی خارجی در جهان تبدیل نموده است.
وی اضافه کرد: منبع دیگر ناامنی منطقه ما صادرات گسترده تسلیحات آمریکا به منطقه است. به گزارش سیپری، طی سالهای ۲۰۱۶–۲۰۲۰، بطور تقریبی نیمی از صادرات تسلیحات آمریکا، یعنی بزرگترین صادرکننده اسلحه جهان، به غرب آسیا بوده است. البته تنها آمریکا مقصر نیست. بلکه برخی کشورهای اروپایی نیز سلاح های مرگبار به کشورهای منطقه صادر می کنند؛ و این سیاست کشورهای غربی منطقه ما را به بشکه باروت تبدیل نموده است.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت که با موضوع “اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱” انجام شد اصرار کرد اقدامات تروریستی آمریکا فضای بی ثبات و ناامنی را در منطقه غرب آسیا به وجود آورده است؛ و مصداق عینی و آشکار آن ترور شوم سرلشکر قاسم سلیمانی و همراهانش در عراق در اوایل سال ۲۰۲۰ در یک حمله تروریستی به دستور مستقیم رییس جمهور آمریکاست.
تخت روانچی اظهار داشت: با چنین سابقه ای، تمسخرآمیز است که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اکنون ایران را به رفتار بی ثبات کننده متهم می کنند.

منبع: