در مراسمی به همت وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری؛ دانشگاه های برگزیده در ارتباط با صنعت مورد تقدیر قرار گرفتند

به گزارش آذر دانشگاه های برگزیده در حوزه ارتباط با صنعت در چارچوب بیشترین عملکرد با جامعه و صنعت، رساله های تقاضا محور در ارتباط با صنعت، طرح های برگزیده دانشگاه ها در بهره برداری از مزیت های استانی و طرح های برگزیده صنعتی، طی مراسمی مورد تقدیر قرار گرفتند.
به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، در دومین روز از برگزاری بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار به همت وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در حاشیه بیست و یکمین نشست مدیران ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور، برترین های دانشگاه ها در ارتباط با صنعت در بخش های مختلف با اهدای لوح تقدیر و تندیس مورد تقدیر قرار گرفتند.
بر اساس این گزارش، در بخش دانشگاه های برگزیده در همکاری با جامعه و صنعت، از دانشگاه علم و صنعت در شاخص نسبت تعداد قراردادهای درحال اجرا ارتباط با جامعه و صنعت به تعداد اعضا هیئت علمی، دانشگاه امیر کبیر در شاخص نسبت مبلغ قراردادهای درحال اجرا ارتباط با جامعه و صنعت به تعداد اعضا هیئت علمی پژوهشگاه هوا فضا در شاخص نسبت مبلغ قراردادهای درحال اجرا ارتباط با جامعه و صنعت به تعداد اعضا هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در شاخص همکاری گسترده در راه اندازی سامانه ساجد تقدیر گردید.
همچنین در بخش مراکز برگزیده هدایت شغلی و کاریابی تخصصی از دو دانشگاه صنعتی شاهرود و اصفهان تقدیر بعمل آمد.
در بخش طرح های برگزیده دانشگاه ها در بهره برداری از مزیت های استانی هم طرح های” بهره برداری از پسماند صنایع در رابطه با محصولات کشاورزی” و”طرح افزایش کمی و کیفی تولید پسته در دامغان” به ترتیب از دانشگاه های ارومیه و دامغان مورد تقدیر قرارگرفتند.

در بخش تقدیر از رساله های تقاضا محور در حوزه ارتباط با صنعت هم از رساله “تلفیق محتوای مکانی کاربرساخته و اطلاعات اینترنت اشیاء برای بهبود اخطار حوادث” از دانشگاه خواجه نصیر، رساله “کاربرد طیف سنجی و پیرولیز نمونه های آسفالتین در تطابق نفت و مطالعات ژئوشیمیایی مخزن” از دانشگاه امیر کبیر، رساله “توسعه مدل شبیه سازی و ساخت یک دستگاه آب شیرین کن هیبریدی اسمزمعکوس-اسمزمستقم” از دانشگاه شهید چمران اهواز، رساله “طراحی و پیاده سازی سامانه های سفارش گر و تصمیم گیرنده بر مبنای تحلیل داده های حجیم ترافیکی” از دانشگاه شریف و رساله “بررسی آلودگی آبخوان در اثر نشت احتمالی پساب کارخانه کاوه سودا مراغه، شناسایی منشاء آلودگی و تعیین میزان گسترش آن و عرضه روش های پاکسازی” از دانشگاه تبریز تقدیر گردید.
در بخش تجارب و الگوهاب موفق دانشگاه ها در حوزه ارتباط با صنعت، دانشگاه های شریف و بین المللی امام خمینی مورد تقدیر قرار گرفتند.
در بخش دستگاه ها با بیشترین همکاری با دانشگاه ها؛ ستاد کل نیروهای مسلح در بخش همکاری در تخصیص سهمیه امریه ارتباط با جامعه و صنعت به وزارت علوم و مشارکت در جذب و ساماندهی پرسنل امریه ارتباط با جامعه و صنعت و معاونت آینده سازان بنیاد ملی نخبگان در همکاری در طرح های مزیت استانی برترین نهادهای دولتی اجرایی عرضه شدند.
در بخش طرح های برگزیده صنعتی نیز از ۸ طرح شامل بهبود راندمان پروتکل تولید رویان گاو دو منظوره، ارزیابی فعالیتهای کارآفرینی در کشور بر مبنای مدل دیده بان جهانی کارآفرینی۱۳۹۷، مطالعه و راه اندازی شبکه پایش غبار اتمسفری، طرح پژوهش، طراحی و پیاده سازی ابر رایانه سیمرغ با ظرفیت ۱۸۰ترافلاپس، طرح شناسایی، مستندسازی و بهبود فرایندهای معاونت توسعه منابع و پشتیبانی و حوزه ریاست سازمان، تحقیق و پژوهش در حوزه نامرئی سازی و طرح جذب طلا و نقره از محلول سیانیدی توسط مواد گرافنی و امکانسنجی جایگزینی به جای کربن فعال وطرح تکمیل طراحی و ساخت و دریافت گواهینامه های استاندارد فلوکامپیوتر custody transfer گازی تقدیر گردید.
در بخش مهارت افزایی دانشجویان ۲ دانشگاه علامه طباطبایی و گیلان برترین دانشگاه ها شناخته شدند.
همچنین در بخش دانشگاه های برگزیده در حوزه پایش دانش آموختگان از دانشگاه صنعتی قم تقدیر بعمل آمد.
نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش، فناوری و فن بازار بعنوان رویدادی در مجموعه نظام علم و فناوری است که هدف آن عرضه یافته های محققان، پژوهشگران و فناوران، از یک سو و دریافت نیازهای پژوهشی و فناوری از طرفی برای تحکیم و سیستمی نمودن روابط بین کنشگران در این مجموعه و در نهایت تجاری سازی فناوری و ارتقای قدرت رقابت ملی برگزار می گردد. تحقق اهداف در رابطه با چرخه علم و فناوری، تجاری سازی فناوری و فن بازار مستلزم برقراری ارتباط نزدیک بین مراکز علمی و فناوری از یکطرف و مراکز اجرایی، تولیدی و صنعتی ( جهت آشنایی متقابل و اعتماد سازی هرچه بیشتر) و موسسات تأمین مالی از سوی دیگر می باشد، تا امکان همکاریهای متقابل برای دستیابی به منافع طرفین که منافع ملی را به دنبال خواهد داشت، میسر گردد. دستیابی به اهداف بالا مستلزم چهار رکن مرتبط باهم شامل عرضه فناوری، تقاضای فناوری، کارگزاران و سرمایه گذاران و ارتباطات بین المللی است.

این نمایشگاه همه ساله از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته پژوهش و فناوری برگزار می گردد.