وزیر کشور: طرح مدیریت سیلاب ها اجرا می شود

آذر: فارس وزیر کشور در جلسه ستاد مدیریت بحران جنوب استان فارس، اظهار داشت: مطالعات طرح جامع کنترل روان آب ها و سیلاب ها برای جلوگیری از وقوع سیل و جمع آوری آب های سطحی انجام شده و در آینده این طرح نهایی و اجرائی می شود.
احمد وحیدی شامگاه پنجشنبه ۱۶ دیماه در جلسه ستاد مدیریت بحران جنوب استان فارس در شهرستان لامرد، اظهار داشت: دولت آمادگی دارد از تمام ظرفیت های قانونی و توان مدیریتی و اجرائی خود برای کاهش دردهای مردم سیل زده جنوب فارس استفاده نماید و به طور قطع لطمه های وارد شده در ابعاد مختلف جبران خواهد شد.
وزیر کشور همین طور اظهار داشت: همه نهادها، سازمان ها و گروههای مختلف مردمی، سپاه، بسیج، بنیادهای مستضعفان، برکت وعلوی، هلال احمر و نیروهای راهداری، و راهسازی و شهرداری ها هم اینک در مناطق سیل زده و با قوت پای کار و در کنار مردم هستند.
او اظهار داشت: اولین مرحله پشتیبانی ها که همان تخلیه آب از منازل، رساندن اقلام خوراکی، پوشاک و یا ایجاد اردوگاه های اسکان موقت در مناطق سییل زده و بحرانی بود انجام شده و در گام بعدی بازتوانی سیل زدگان و ارزیابی دقیق از میزان خسارات در بخش های مختلف است که این کار نیز باید با شتاب بیشتری صورت گیرد.
وحیدی افزود: سیل و زلزله و مخاطرات طبیعی و اینگونه مصیبت ها بااینکه سنگین و عمیق و دردناک است، اما روی دیگر آن که در حقیقت ایجاد حس همبستگی و همیاری در بین ملت و همگریی بیشتر دولت با مردم و ایجاد هماهنگی های منظم بین قسمتی از جنبه های مثبت این اتفاقات است.
وزیر کشور اظهار داشت: در بین گزارش خسارات به سیل زدگان بخشی عظیمی در زمینه کشاورزی و تلف شدن دام ها، خسارت به باغ و زراعت و شیلات و چاه های کشاورزی مردم بوده که این مهم باید بطور دقیق و ویژه در دستور قرار گیرد و مکانیسم ها و شرایط لازم برای جبران این خسارات سنگین باید با فوریت و شتاب بیشتری صورت گیرد.
او همین طور بر ضرورت تامین آب آشامیدنی سالم و مساله بهداشت عمومی در مناطق سیل زده و نیز تامین امنیت مردم در این شرایط اصرار کرد.
وحیدی عنوان کرد: دولت تا زمان تصویب و اختصاص بودجه در جلسه هیات دولت، مبلغی را نیز بصورت تنخواه و اعتباراتی را برمبنای مواد و ظرفیت های قانونی همچون ماده ۱۰ و ۱۲ قانون مدیریت بحران برای مناطق سیل زده پیش بینی کرده و دستگاهها و خصوصاً استانداران باید راه های قانونی برای هزینه کرد و کوشش برای جذب این اعتبارات را در دستور کار قرار دهند.
وزیر کشور اشاره کرد: استفاده از ظرفیت و توان بخش های غیردولتی و شرکتها و نهادهای قدرتمند دارای امکانات لجستیکی و ماشین آلات و نیروی انسانی ودیگر ظرفیت های مادی باید در اولویت مسئولان امر در مناطق سیل زده قرار گیرد.
او اظهار داشت: سازمان هایی همچون بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، گروههای جهادی، بسیج می توانند تا حدود زیادی برای رفع چالش ها و کمک به سیل زدگان در کنار مردم و دولت باشند.
خسارت سیل به ۱۱۹۵ خانه در جنوب فارس
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز اظهار داشت: خسارت سیل در سه بخش مسکن، کشاورزی و زیرساخت ها بوده است.
رحیم آزادی، اظهار داشت: در بخش مسکن تعداد ۱۱۹۵ واحد مسکونی خسارت دیده است که از این تعداد ۴۷۵ واحد شهری است که شامل ۱۸۹ واحد قابل تعمیر و ۲۸۶ واحد شامل بازسازی است.
آزادی عنوان کرد: ۶۳۰ واحد روستایی نیز لطمه دیده که شامل ۳۲۰ واحد قابل تعمیر و ۳۰۸ واحد مشمول بازسازی است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس اظهار داشت: در بخش زیرساخت های آب، راه و گاز ۸۶۵ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.
وحیدی وزیر کشور و هیئت همراه، بامداد جمعه ۱۷ دیماه از مناطق سیلزده در شهرستان های لامرد و لار، بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار گرفت.