مطالبات مردم گیلان از دولت-۱۰ پروژه فرهنگی هنری لاهیجان ۲۰ ساله شد

آذر: اهالی فرهنگ و هنر لاهیجان 20 سالی است که چشم انتظار افتتاح مجتمع این شهرستان هستند و امیدوارند در مسافرت هیئت دولت این مساله مورد توجه قرار گرفته و سریع تر به مرحله بهره برداری برسد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: روز جمعه پانزدهمین سفر استانی رییس جمهور و هیئت دولت به گیلان انجام می شود، سفری که مردم گیلان چشم امید زیادی به نتایج آن بسته اند و امیدوارند پس از این سفر شاهد گره گشایی در خیلی از امور خصوصاً حوزه فرهنگ و هنر باشند.
حدود ۲۰ سال است مردم و اصحاب فرهنگ و هنر شهری که به نام پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده و قدمت فرهنگی چند ۱۰۰۰ ساله دارد چشم انتظار به انتها رسیدن عملیات ساخت فرهنگسرایی هستند که می تواند به رونق تولیدات فرهنگی شهر و حتی استان کمک نماید. پروژه ای که همیشه بعنوان یک اولویت برای مسئولان استانی و کشوری مطرح بوده اما تا به امروز به نتیجه نرسیده است.
«رسول فرخی» نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس از اختصاص ۱۱ میلیارد تومان بودجه برای اتمام عملیات فاز یک مجتمع فرهنگی هنری شهرستان لاهیجان آگاهی داد و ابراز امیدواری کرد در سال ۱۴۰۱ فاز نخست عملیات ساخت این پروژه به اتمام برسد.
همچنین «سید محمد هاشمی» معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد در مسافرت آذرماه خود به لاهیجان با اعلان اینکه باتوجه به ظرفیت های فرهنگی و هنری شهرستان تکمیل این پروژه در اولویت وزارت ارشاد است، این قول را داده بود که در اولین سفر هیئت دولت به گیلان، بتوان این پروژه را در فهرست پروژه های نیمه تمام دولت قرار داد و برای تکمیل آن مبلغ قابل توجهی تخصیص داد.
شاید با اهمیت ترین دلیل طولانی شدن عملیات ساخت مجتمع فرهنگی هنری لاهیجان تعریف استانی پروژه بوده چونکه باتوجه به هزینه های ساخت این مجتمع بزرگ و اعتبار اندک عمرانی استان، ساخت آن راه به جایی نمی برد. حالا و در آستانه سفر دولت سیزدهم به گیلان، این امید وجود دارد که باتوجه به نگاه ویژه دولت به فرهنگ و هنر، عملیات ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری لاهیجان سرعت بیشتری گرفته و آرزوی شهروندان لاهیجانی برآورده شود.

بهره برداری مجتمع فرهنگی هنری لاهیجان سبب رونق فعالیت ها می شود
«بهمن صادق حسنی» از پیشکسوتان تئاتر و تلویزیون در گفتگو با اشاره به اهمیت ساخت و بهره برداری از مجتمع فرهنگی هنری لاهیجان، اظهار داشت: اگر فاز اول این پروژه افتتاح شود شاید بخش کوچکی از توقعات مردم شهرستان لاهیجان برآورده شود.
وی با اعلان اینکه هر چند فاز نخست بسیاری از مشکلات را نمی تواند حل کند اما می تواند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان را برای تولیدات مفید و ماندگار تشویق کند، افزود: در صورت بهره برداری کامل مجتمع فرهنگی هنری اتفاقات خوبی برای شهرستان لاهیجان رخ می دهد.
صادق حسنی افزود: بهره برداری از این مجتمع لاهیجان جز معدود شهرهای گیلان که دارای مجتمع فرهنگی هنری مجهز به امکاناتی نظیر سالن های تخصصی پلاتو صدا و سالن تخصصی نمایش تبدیل می کند.
میزبانی از جشنواره های بین المللی با بهره برداری از مجتمع فرهنگی هنری
«ساسان عادلی» رییس انجمن سینما جوان لاهیجان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مزایای ساخت این مجتمع برای رونق هنر این شهرستان، بیان کرد: بهره مندی از سالن تئاتر با ظرفیت ۵۰۳ نفر و سن مناسب می تواند لاهیجان را بعنوان میزبان خیلی از جشنواره های هنری در کشور تبدیل کند.
وی با تاکید بر این که افتتاح این مجتمع مشکلات هنرمندان شهرستان رفع می کند افتتاح این مجتمع مشکلات هنرمندان شهرستان رفع می کند، افزود: هم اکنون گروههای هنری بسیاری داریم که نیاز به سالنی برای تمرین و اجرا دارند اما متأسفانه به سبب کمبود فضا این اتفاق به سختی می افتد اما با شروع به کار این پروژه و سرمایه گذاری توسط دولت در این بخش می توانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی فاز نخست مجتمع فرهنگی هنری لاهیجان
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که کلنگ این مجتمع از سال ۸۲ زده شده است، اظهار نمود: این پروژه در سال ۸۳ با قراردادی به اداره مسکن و شهرسازی وقت برای ساخت سپرده شد اما طی ۱۰ سال این پروژه تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
نگار نادری با اعلان اینکه در سال ۹۳ مسئولیت این پروژه از اداره راه و شهرسازی گرفته و به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شد، اضافه کرد: به جهت اینکه این مجتمع پیشرفت فیزیکی داشته باشد و ظرفیت های فرهنگی شهرستان لاهیجان افزایش داده شود، به دو فاز تقسیم شد.
وی افزود: فاز نخست این مجتمع دارای سالنی با ظرفیت ۵۰۳ نفر و فاز دو نیز از دو سالن با ظرفیت ۱۲۵ و ۲۵۰ نفر، دو تا پلاتو، گالری، سالن سینما با حدود ۱۰۰ نفر ظرفیت تشکیل شده است.
نادری مضیقه بودجه را با اهمیت ترین علت کندی عملیات راه اندازی این پروژه دانست و عنوان کرد: سعی شده تا با همین اندک بودجه های تخصیص یافته فاز نخست پروژه را ادامه و امروز به پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی برسانیم.
وی با اعلان اینکه بهره برداری از این پروژه فرهنگی هنری یکی از مهم ترین مطالبات و خواسته های اهالی فرهنگ و هنر شهرستان لاهیجان است، اظهار داشت: انتظار داریم تصمیمات خوبی برای تکمیل و بهره برداری این مجتمع در مسافرت هیئت دولت گرفته شود.

منبع: