سلسله یادداشت های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رشد انسان سالم، هدف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

به گزارش آذر استاد بیماری شناسی گیاهی دانشگاه تربیت مدرس در یادداشتی با عنوان «رشد انسان سالم هدف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» عنوان کرد: سرطان به منزله دومین عامل مرگ ومیر در سطح جهان و ایران، ریشه در عناصری چون ازت، دیگر آلاینده ها و به ویژه سموم مصرفی دارد. این امر، مبین استفاده نامطلوب از دو نهاده سم و کود در کشور هست که با وجود ضرورت مصرف عاقلانه، سوءمصرف آنها مهم ترین عامل تهدید سلامت انسان و محیط زیست خواهد بود.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، متن یادداشت دکتر ابراهیم پورجم استاد بیماری شناسی گیاهی دانشگاه تربیت مدرس بدین شرح است:
یکی از اهداف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تامین غذای سالم بمنظور رشد انسان سالم می باشد. از ین جهت، تدبیر ۳۵ این سند به صراحت، به این هدف پرداخته است:
«تأمین امنیت و ایمنی غذایی با تاکید بر تولید داخلی، ترویج تغذیه سالم و حلال، ممنوعیت تولید و واردات محصولات تراریخت بدون مجوز سلامت و ایمنی زیستی، اصلاح الگوی تولید و توزیع و مصرف مواد غذایی و محصولات کشاورزی و دامی و آبزی، و برقراری سازوکارهای نظارتی مورد نیاز».
نظر به اهمیت و ضرورت موضوع فوق، یادداشت زیر به تبیین جوانب مختلف آن می پردازد.
امروزه با وجود توسعه علم، فناوری و بهداشت و توفیقات شگرف بشر در شناخت و درمان بیماریهای مختلف، متأسفانه شاهد سبقت گرفتن آلام ناشی از بیماریهای مختلف بشر، از شتاب فناوری هستیم. بروز و ظهور انواع ناخوشی ها و بیماریهای ناشناخته، گسترش معتنابه بیماریهای لاعلاج یا کم علاج، طویل تر شدن مداوم صفوف بیمارستان ها و… از امور ناخوشایندی است که کشور ما نیز (برخلاف برخورداری از جایگاه رفیع دارو و درمان در میان کشورهای منطقه و جهان) از آن رنج می برد.
نگاه اجمالی به گزارش های موجود، ما را به نقش بی بدیل مواد غذایی و محصولات سالم در حفظ و استمرار سلامت انسان و جامعه رهنمون می سازد.
امری که علاوه بر تامین آرامش جسمی و روانی افراد جامعه، نقش آشکاری در کاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. این در حالیست که گزارش ها موجود درباب سلامت محصولات کشاورزی کشور چندان امیدوارکننده نیست و حاکی از وجود مقادیر بدون مجوز سموم و آفت کش ها در بعضی محصولات هست.
باید توجه داشت که سرطان به منزله دومین عامل مرگ ومیر در سطح جهان و ایران، ریشه در عناصری چون ازت، دیگر آلاینده ها و به ویژه سموم مصرفی دارد. این امر، مبین استفاده نامطلوب از دو نهاده سم و کود در کشور هست که با وجود ضرورت مصرف عاقلانه، سوءمصرف آنها مهم ترین عامل تهدید سلامت انسان و محیط زیست خواهد بود. تدبیر ۳۵ سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ضمن بررسی برخی از مشکلات این حوزه، راهکارهای ممکن برای برون رفت از این مسئله اساسی را دنبال می کند.

منبع: