با مصوبه نمایندگان مجلس؛ شرکت های آب منطقه ای هر استان مکلف به نصب کنتور هوشمند شدند

شرکت های آب منطقه ای استانها مکلف به نصب شمارشگر (کنتور)های حجمی و هوشمند چاه های آب کشاورزی مجاز شدند.

به گزارش آذر به نقل از مهر، نمایندگان در جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه ۱۵ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با بندهایی از تبصره ۸ این لایحه موافقت کردند.
براساس بند (الف) تبصره ۸ بودجه، در اجرای بند (ب) ماده (۳۵) قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است اعتبارات مورد نیاز را از محل طرح های ذیل برنامه های ۱۳۰۶۰۱۲۰۰۰ و ۱۳۰۷۰۰۲۰۰۰ بعنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند. سهم باقی مانده بعنوان سهم بهره برداران بصورت نقدی یا تامین کارگر و تامین مصالح یا کارکرد وسایل راه سازی و نقلیه یا تهاتر زمین و یا نصب شمارشگر (کنتور) های هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری قابل پذیرش است. وزارت نیرو موظف است بعد از اجرای طرح، نسبت به نصب کنتور هوشمند اقدام نماید.
براساس بند (ب) تبصره ۸ ماده واحده لایحه بودجه، در اجرای بند (ر) ماده (۳۵) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت جهاد کشاورزی موظف است حداکثر شش ماه بعد از ابلاغ این قانون نسبت به ابلاغ الگوی کشت اقدام نماید.
براساس بند (ج) تبصره ۸، شرکت های آب منطقه ای استانها و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند از محل منابع داخلی خود و قسمتی از اعتبارات طرح های تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی در قالب وجوه اداره شده نسبت به تامین هزینه های خرید و نصب شمارشگر (کنتور) های حجمی و هوشمند چاه های آب کشاورزی مجاز، اقدام نمایند و اصل مبلغ تسهیلات پرداختی را بدون هیچگونه سود بصورت اقساط با زمان بندی که به تصویب وزرای نیرو و جهاد کشاورزی می رسد از کشاورزان صاحب این چاه ها دریافت نمایند. صددرصد (۱۰۰٪) اقساط وصولی برای اجرای طرح های احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در اختیار شرکت های آب منطقه ای استانها و سازمان آب و برق خوزستان قرار می گیرد.
براساس بند (ح) تبصره ۸، وزارت جهاد کشاورزی موظف است تا سقف سیصد هزار میلیارد (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اموال منقول و غیرمنقول مازاد خود و دستگاه های تابعه را به فروش رسانده و به ردیف درآمدی از ۲۱۰۲۳۲ مندرج در جدول شماره(۵) این قانون واریز نماید. وجوه حاصل از این محل بعد از واریز به حسابی که به همین دلیل نزد خزانه داری کل کشور افتتاح می شود از محل ردیف ۴۱-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹) به صندوق های پشتیبانی از توسعه بخش کشاورزی استانی، تخصصی و محصولی واریز می شود تا با ابلاغ وزارت جهادکشاورزی صرف تامین سهم مشارکت دولت در صندوق های پشتیبانی از توسعه بخش کشاورزی و کمک های بلاعوض، کمک های فنی و اعتباری، یارانه نهاده و محصول با اولویت اجرای الگوی کشت، تحقیق و توسعه کشاورزی دانش بنیان و فناورانه و همین طور مرغ لاین آرین و صنعت طیور توسط شرکت های دانش بنیان، کشاورزی قراردادی، توسعه کشاورزی نوین و سامانه های پرتودهی محصولات کشاورزی شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی، اجرای عملیات آبخیزداری و اجرای طرح تحول نخلیلات، عملیات آب و خاک، آبرسانی و راه های عشایری، مدیریت اصلاح و بهبود خاک های کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و تضمین سرمایه گذاری صادرات محصولات کشاورزی و خرید محصولات کشاورزی، تنظیم بازار محصولات کشاورزی و کارهای مرتبط شود.
همچنین وزارت جهاد کشاورزی مکلف است اقدام لازم برای افزایش میزان تولید داخلی محصولات اساسی کشاورزی به میزان حداقل ده درصد (۱۰%) نسبت به سال ۱۴۰۰، به ویژه در حوزه تولید گندم، زیتون، جو، دانه های روغنی، آبرسانی و راه های عشایری با اولویت مناطق محروم به عمل آورد و هر سه ماه گزارش آنرا به کمیسیون های کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه نماید. بخشنامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های جهادکشاورزی، کشور و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.
براساس بند (ز) این تبصره، وزارتخانه های نیرو (از طریق شرکت های ذی ربط) و جهاد کشاورزی مکلفند عواید حاصل از اجرای طرح های مهار و تنظیم آب های مرزی و مشترک به ترتیب فروش حق اشتراک، درآمد حاصل از فروش آب و برق (پس از کسر هزینه های بهره برداری طرح های مذکور) و واگذاری اراضی ملی پایاب دریافت و به ترتیب به ردیف های درآمدی شماره ۱۴۰۱۹۱ و شماره ۲۱۰۲۳۱ جدول شماره (۵) این قانون واریز نمایند. وجوه حاصل از محل ردیف شماره ۸۰-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون را بعد از مبادله موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف تکمیل و بهره برداری طرح های نیمه تمام مهار و تنظیم آب های مشترک مندرج در پیوست شماره (۱) این قانون خواهد شد.