گزارش مهر؛ یادواره مجاهدی که ناشناخته بود

به گزارش آذر آئین معنوی دومین سالگرد عروج شهید محمد شعبانی، شهید جهاد تبیین با حضور گسترده مردم شهید پرور شهرستان شاهرود و مقامات کشوری و لشکری برگزار گردید.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حسینیه مدرسه قلعه شاهرود شامگاه پنجشنبه میزبانی دومین سالگرد عروج شهید محمد رضا (ناصر) شعبانی بود شهیدی که هیچ گاه به دنبال نام نبود و بنا بر این وی را شهید ناشناخته می نامند شهیدی که حتی نزدیک ترین کسان و دوستانش از مجاهداتش خبری نداشتند.
انبوه جمعیت با رعایت پروتکلهای بهداشتی آمده اند و مراسم با تلاوت قرآن شروع می شود صف اول مجلس فرماندهان سپاه استانهای سمنان، تهران، مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حتی دانشگاه امام حسین (ع) در کنار مسئولان شهرستان شاهرود و استان سمنان نشسته اند در کنار سبزپوشان عرصه افتخار آفرینی، ارتشی ها هم هستند تا نشان دهند شهید شعبانی برای آنان هم عزیز کرده ای فراموش ناشدنی بوده است.
مجلس اما با پخش کلیپ هایی از شهید شعبانی شروع می شود ریش و موی مشکلی و چهره جوان شهید شعبانی در زمان دفاع مقدس توجه همگان را جلب می کند دورانی که شاید هنوز شهید شعبانی ۲۳ ساله هم نبود اما روی موتور و ماشین و اسلحه به دست رزمندگان اسلام را هدایت می کرد. روی بنر بزرگ مراسم نوشته شده است: شهید جهاد تبیین…
مجاهدت خستگی ناپذیر
کمی بعدتر اما دیگر مجاهدت های شهید شعبانی به معرض نمایش گذاشته می شود از لباس سپاه تا نیروی انتظامی از فرماندهی استان تهران و سمنان تا سیستان و بلوچستان و از مجاهدت های خستگی ناپذیرش در حوزه امنیت در تهران و آمل و زاهدان و… چشم حضار را غالباً تر می کند.
شهید شعبانی در یکی از سخنرانی های خود که در سال ۹۴ صورت گرفته جملاتی می گوید که نشان از همه آن چیزی است که امروز این مردم و مسئولان را گرد هم آورده است چیزی که شاید بتوان نامش را اخلاص گذاشت اخلاصی مثال زدنی که حتی فرمانده سپاه استان سمنان، دوست و همرزم شهید شعبانی هم سخنرانی خودرا با همان شروع کرد.
شهید شعبانی در این فیلم کوتاه می گوید: امروز دوران عجیبی است مرجع تقلید ما همان ولی فقیه زمان است یعنی همان کسی که نماز و روزه و خمس و زکات ما را بیان می کنند، خط مبارزه با استکبار و آمریکا را هم به ما نشان میدهد بنابراین باید سجده هایمان را طولانی نماییم که در این دوران زندگی می نماییم امروز ایران اسلامی در اوج آتش های خاورمیانه در عین امنیت زندگی می کند و چهار دهه با عظمت ادامه حیات داده است و بنابراین ما مردم باید سجده هایمان را طولانی نماییم باید شکرگزار باشیم من به همه می گویم که سجده هایتان را طولانی تر کنید.

شهید ذوابعاد
سردار حسن حسن زاده فرمانده کنونی سپاه استان تهران و دوست و همرزم سردار شعبانی بعنوان اولین سخنران این مراسم پشت میکروفون قرار می گیرد و درباره خصوصیت های این شهید می گوید: اخلاص همچون با اهمیت ترین خصوصیت های شهیدی بود که ذو ابعاد بود.
حسن زاده با اعلان اینکه شهید شعبانی حتی در حضور تعداد معدودی از همرزمان و به خاطر محدودیت های کروناکرونایی در تاریکی شب به خاک سپرده شد و این نشان از آخر زندگی مظلومانه وی بود، ابراز کرد: اخلاص از دیگر خصوصیت های شهید شعبانی است که زبانزد عام و خاص بود،
وی با تاکید بر این که شهید شعبانی در اموراتش هم اخلاص داشت اما تقوای وی سبب می شد هیچگاه بروز ندهد، اظهار داشت: اغلب کسانی که با این شهید کار کردند چندان متوجه اخلاص او نشدند شهید شعبانی قاطعیت و جذبه داشتند و در عین حال اخلاص عمل خاصی داشتند که از خصوصیت های بارز شخصیت این شهید است.
حسن زاده با اعلان اینکه شهید شعبانی یک فرمانده دلیر و شجاع بود و باید کسانی که در عرصه های مختلف در کنار او بودند، آنها را مطرح کنند، اظهار داشت: شهید شعبانی یک مدیر مدبر بود و اگر در صحنه های مختلف دفاع مقدس و جنگ و خاطراتی از ایشان است به جوانان بیان شود، متوجه مدیریت و درایت او می شوند که همچون خصوصیت های فرماندهی ایشان بود،
فرمانده سپاه تهران اشاره کرد: عبادت شهید شعبانی فوق العاده بود و خیلی ها شاید اصلاً آنرا ندانند که او چقدر عبادت می کرد ما بارها در سوریه و کربلا و … در کنار ایشان بودیم و حقیقتاً بهترین تصویر از ایشان همان قنوت و عبادتشان بوده است.
وی همین طور با تاکید بر این که باید خصوصیت شهدا به ویژه به جوانان بیان شود تا با شهدا آشنا گردند، اضافه کرد: شخصیت شهید شعبانی آنقدر گسترده است که هم در قالب فرمانده، هم در قالب مدیر و هم در قالب استاد برجسته دانشگاه نقش آفرینی می کرد،
حسن زاده اظهار داشت: ایشان شاگردان بسیاری داشت و بسیار شاگردان وی هستند که می گویند بعضاً کلاس های دو ساعته وی با چنین جذابیتی دنبال می شد که کسی خسته نمی شد.
شهید شعبانی محقق بود
فرمانده سپاه تهران بزرگ با اعلان اینکه شهید شعبانی همین طور یک محقق باارزش بود، اشاره کرد: به سبب این که بیشتر تحقیقات شهید شعبانی در حوزه های امنیتی بوده مردم عادی کمتر با چهره علمی وی آشنا هستند اما تحقیقات وی به ویژه پایان نامه وی، نشان از درجه بالای علمی این شهید گرانقدر دارد که باید برای جوانان ما تبیین شود.
دکتر حسن عباسی مدیر اندیشکده یقین هم دیگر میهمان ویژه این مراسم است که بعد از سخنرانی سردار حسن زاده و همین طور مداحی که از خصوصیت های شهید شعبانی و مجاهدت هایش در آمل و غائله منافقان و براندازان و مسائل حوزه امنیتی گفت، پشت تریبون قرار می گیرد تا سخنرانی پرشور خودرا آغاز کند، سخنرانی که در میانه اش و در دو مقطع تکبیر مردم فضای حسینیه مدرسه قلعه را پر می کند و این به عباسی هم فرصتی می دهد تا گلویی تازه کند.
فرصت مقدس حکومت اسلامی
این نظریه پرداز انقلاب اسلامی صحبت های خودرا از وصیت نامه شهید شعبانی و آنجا که می گوید ما بهترین مردم را از دوران پیامبر (ص) داریم آغاز می کند و می گوید: حتی انبیا هم فرصت حکومت مانند این چهار دهه انقلاب اسلامی نداشتند بنابراین امروز جهان آماده ظهور حضرت ولی عصر (عج) می شود.
عباسی می افزاید: ما باید این اشتباه را کنار بگذاریم که شاید حضرت این جمعه بیایند ما منتظر هستیم که از بین ما برخیزند و ظاهر شوند ما منتظر آمدن نیستیم ما منتظر ظهور هستیم چونکه آنچه در انقلاب اسلامی و محور مقاومت رقم خورده اینها بواسطه وجود نازنین امام زمان (عج) است از طرف دیگر هیچ پیامبر و هیچ امامی این تعداد مؤمن که حتی امروز در یک کنگره شهدا در یک شهرستان شاهرود گردهم آمده اند را هم نداشتند.
وی خیلی زود به مقوله مذاکرات هم اشاره می کند و می افزاید: دولت آمریکا ۳۰ هزار میلیارد دلار بدهی دارد و روز به روز این بدهی بالاتر هم می رود دومین کشور از لحاظ بدهی ژاپن با ۱۴.۷ تریلیون دلار است و در یک ماه آتی به ۱۵ تریلیون دلار می رسد بنابراین اقتصاد این کشورها نابود شده است از طرف دیگر اتحادیه اروپا ۳۰ تریلیون دلار بدهکاری دارند که اندازه آمریکا است.
اروپا در اوج ذلت
این اندیشمند بیان می کند: اروپا و آمریکا اصلاً امکان جنگ گسترده با هیچ کشوری را ندارند و آنانی که می گفتند سایه جنگ را از سر کشور کنار زدیم باید بدانند که سایه جنگ از طرف توانمندی یک انسان حکیم و یک عامل روشن بین که اجازه سوء استفاده به دشمن نمی دهد و مردمی که به دشواری مشکلات را تحمل کردند کنار زده شد نه مذاکرات؛
عباسی بیان می کند: امروز شاهد ۱۵ روز جنگ روسیه با غرب بر سر اوکراین هستیم آن هم جنگی که همه مردم اوکراین را فراری داد و نشان داده شد که این مردم مثل ملت ما نیستند که ایستادند و یک وجب از خاک کشورشان را ندادند.
وی با اعلان اینکه جنگ بین شرق و غرب فقط یک برنده دارد و آن هم ایران اسلامی است، می گوید: هنگامی که غرب این چنین بدهکاری دارد و ملت ایران به سبب قطع ارتباط شأن با تبادلات اقتصادی جهانی جایی در میان بدهکاران ندارد، امروز باید دانست که روز امتیاز گرفتن از غرب فرارسیده است.
لیست تقاضاهای ایران از غرب
مدیر اندیشکده یقین، شش مورد درخواست های ایران از غرب را هم اینطور مطرح می کند: امروز روزی نیست که ما بگوییم لطفاً تحریم ها را بردارید امروز نفتی که ما می فروشیم از قبل برجام بیشتر است و همه دیدند که در مقابل جهانیان سال قبل ۱۲ هزار کیلومتر سوپر تانکرهای ایران اسلامی نفت را به ونزوئلا بردیم و نه ترامپ و نه بایدن هیچ غلطی نتوانستند کنند اینها همه حکایت از این دارد که چهره بین الملل عوض شده است بنابراین ملت ایران امروز باید بر روی میز مذاکره لیست بلند بالای مطالبات خودش را بگذارد.
عباسی می افزاید: در رأس این لیست این است که ما باید کاخ سفید را به حسینیه بدل نماییم دوم بر سر زنان شأن حجاب می نماییم سوم کلیات دین اسلام را می بایست بپذیرند، چهارم قانون همجنس بازی را باید ملقی کنند، پنجم سیستم فساد را باید جمع کنند، شش این که سال جاری فرانسه تصویب کرد که محارم حتی بتوانند با هم ازدواج کنند به شرط این که بیش از ۱۵ سال داشته باشند باید ملقی شود چونکه جمهوری اسلامی ایران این انحطاط اخلاقی و فساد را بر نمی تابد.
مراسم با بیان خصوصیت های شهید شعبانی ادامه پیدا می کند خصوصیت هایی که بیشتر حول محور زندگی و مجاهدت های فراوان این شهید بزرگوار است شهیدی که تقریباً همه مردم شاهرود که در حسینیه مدرسه قلعه حضور دارند، به صورتی به وی ارادتی خاص داشته اند یا از آشنایان و همکاران وی بوده اند یا از همشهریان و هم محله ای ها بوده اند و یا شاگرد ایشان بودند.

اخلاص شهید شعبانی
یکی از هم رزمان شهید درباره این شهید می گوید: همانطور که سخنرانان بیان نمودند اخلاص بزرگترین خصوصیت این شهید بود امکان ندارد که شما برای مثال با خودروی سواری از شاهرود تا تهران با وی بروید و یک خط درباره این که در گذشته چه اقداماتی کرده است بگوید این که چه مجاهدت هایی در عراق و سوریه و دفاع مقدس و امنیت و… هیچگاه نمی گفت و این نشان دهنده اخلاص ایشان بود.
سید حسینی با اعلان اینکه زندگی شهید شعبانی را باید در چهار دوره دید نخست انقلاب و مسائل آن، دوم دوران دفاع مقدس تا مسائل سیاسی روز، سوم بعد تبیین و چهارم مبحث زندگی شخصی و علمی ایشان که هر کدامشان عمری را از ایشان گرفت عمر با برکتی که جز در مکتب اسلام و انقلاب صرف نشد.
عمری به خدمت
از شاگردان شهید شعبانی بسیار هستند اما کمتر در مقام مصاحبه بر می آیند و البته برخی شأن هم در حقیقت خضوع خودرا نشان می دهند چون که اعتقاد دارند زبان قاصری برای بیان دارند دیگر هم لباس شهید شعبانی می گوید: شخصیت علمی شهید شعبانی همچون خصوصیت های ایشان است که کمتر به آن عنایت شده است ایشان در کنار مدرک دکترا، یک نظریه پرداز قدر برای انقلاب و مفاهیم آن بودند که این سواد از بینش والای ایشان برمی آمد.
صدیقی با اعلان اینکه شهید شعبانی یک جنبه مهم داشت و آن هم تربیت شاگردانی که مکتب جهاد را آنگونه که او و دیگر شهدای ما مانند شهید سلیمانی می دانستند، ترویج می داد، اظهار داشت: بینش بسیار والای شهید شعبانی همچون خصوصیت هایی بود که ایشان را نسبت به دیگران متمایز می کرد ایشان همیشه در قبال جامعه، غرب، توطئه های دشمنان و… هوشیار بودند و تلاش داشتند دیگران هم هوشیار کنند که این روحیه دیگر خواهی شأن از همان ابتدای فعالیت هایشان در لباس مقدس خدمت به نظام اسلامی تا آخرین روز زندگی شأن همراه ایشان بود.
ذکر خاطرات از شهید شعبانی، نقاشی همزمان با برگزاری یادواره از پرتره این شهید توسط هنرمند بسیجی شاهرودی، تلاوت و مداحی، سخنرانی و… همچون دیگر بخش های دومین سالگرد شهادت شهید شعبانی در شاهرود بود شهیدی که گم نام بود و گم نام هم رفت.