مخبر: صنعت نساجی، کیف و کفش باید در کشور احیاء و شکوفا شود

جلسه بررسی راهکارهای توسعه زنجیره صنعت پوشاک، چرم، کیف و کفش عصر امروز(سه شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار گردید.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، محمد مخبر در این نشست با اشاره به سابقه دیرینه ایران در صنعت نساجی و تولید کیف و کفش اظهار داشت: این صنعت در گذشته صاحب بازار بین المللی بود که متأسفانه سهم زیادی از این ظرفیت و توانمندی گرفتار لطمه شده و قسمتی از بازارها از دست رفته است.
معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت تلاش مجدانه برای احیاء و شکوفایی صنعت پوشاک، چرم، کیف و کفش در کشور تاکید کرد و از رؤسا، نمایندگان و مدیران اتحادیه ها و انجمن های صنایع مرتبط خواست برنامه توسعه ای خودرا با رویکرد صادرات و تامین نیازهای داخل تدوین و به دولت عرضه کنند.
مخبر همین طور با تاکید بر این که در برنامه توسعه صنایع نساجی، کیف و کفش باید قیمت و کیفیت نیز مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: باید بتوانیم با ایجاد رقابت سالم زمینه توسعه و شکوفایی این صنایع را در کشور فراهم نماییم.
معاون اول رئیس جمهور از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست نوسازی ماشین آلات این صنعت را در دستور کار خود قرار دهد و موانع پیش روی سرمایه گذاری را برطرف کند.
مخبر در ادامه با اشاره به برخی گلایه های خانواده ها و شهروندان کشور در خصوص کمبود پوشاک و لباس هایی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی از اتحادیه ها، انجمن ها و تولیدکنندگان خواست در طراحی، دوخت و تولید محصولات، این مساله را مدنظر قرار دهند.
معاون اول رئیس جمهور با یادآوری این که ایران با پانزده کشور همسایگی دارد و بازاری در حدود ۴۰۰ میلیون نفر در کشورهای اطراف ایران وجود دارد، اشاره کرد: ظرفیت ها و امکانات موجود در کشور به شکلی است که اگر تولیدکنندگان، اتحادیه ها و انجمن ها با هم هماهنگ شوند، قادر خواهند بود علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بخش زیادی از بازار کشورهای همسایه را نیز در اختیار گیرند.
مخبر از نمایندگان و مدیران انجمن ها و اتحادیه ها خواست جلسات و کارگروه هایی را تشکیل دهند و ضمن همفکری و تبادل نظر، با اهمیت ترین مطالبات، دغدغه ها و نیازهای خودرا اعلام کنند تا دولت بتواند برنامه ریزی مناسب و لازم را برای رونق و شکوفایی این صنایع انجام دهد.
در این نشست که وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حضور داشتند، مدیران، رؤسا و نمایندگان اتحادیه ها و انجمن های پوشاک، کیف، چرم و کفش هر کدام در سخنانی گزارشی از وضعیت کار خود ارائه کردند و به تشریح مهم ترین موانع، دغدغه ها و مطالبات پرداختند.
مسایل گمرکی، نوسان در قیمت مواد اولیه و ارز، کمبود سرمایه در گردش، قاچاق، سیاستگذاری های غلط، به روز نبودن ماشین آلات، موانع مالیاتی و عدم آموزش مناسب نیروی انسانی در دانشگاه ها و موانع پیش روی صدور پروانه کسب از با اهمیت ترین مسایل و دغدغه های نمایندگان صنایع نساجی، کیف، چرم و کفش بود که در این نشست عنوان شد.

منبع: