هانی زاده: بهبود مناسبات بین ایران و مصر منوط به چراغ سبز آمریکا و عربستان به قاهره است

به گزارش آذر یک کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار نمود: بهبود مناسبات بین ایران و مصر منوط به چراغ سبز آمریکا و عربستان به قاهره است.
حسن هانی زاده در گفت و گو با ایسنا در رابطه با اخبار انتشار یافته در مورد وقوع تعدادی از تحولات در روابط ایران و مصر همچون برگزاری نشستی بین مقامات ایران و مصر در مسقط و اقدامات عراق برای برگزاری نشست هایی بین تهران و قاهره در عراق اشاره کرد: بنظر می رسد که بتازگی یک روزنه امیدی برای بهبود مناسبات بین تهران و قاهره و کاهش تعدادی از تنش ها بین دو کشور به وجود آمده است.
وی با اعلان اینکه کشورهای عربی به این نتیجه رسیده اند که تقابل با ایران در حقیقت کمکی به ایجاد صلح و امنیت در منطقه نخواهد کرد و ایران یک واقعیت تاریخی و جغرافیایی در منطقه است و از نفوذ بالایی در میان ملت های منطقه برخوردار است، اظهار نمود: از اردیبهشت ماه سال قبل مذاکراتی بین ایران و عربستان در بغداد انجام شد و این پیش بینی وجود داشت که اگر مذاکرات تهران و ریاض به نتیجه مشخصی برسد و روابط دیپلماتیک دو کشور بار دیگر از سر گرفته شود این مساله می تواند بر روابط ایران با دیگر کشورهای عرب منطقه همچون مصر نیز تأثیرگذار باشد.
هانی زاده با تاکید بر این که مصر قسمتی از حلقه ارتباطی عربستان، امارات و شورای همکاری خلیج فارس است، اضافه کرد: در همین چارچوب اگر مناسبات ایران و عربستان به حالت عادی برگردد و روابط بین دو کشور اجرا شود با توجه به این که مصر تابعی از اراده عربستان است تلاش خواهدنمود که مناسبات خودرا با ایران بهبود ببخشد.
وی همین طور با اعلان اینکه مصر خودرا یکی از کشورهای بزرگ جهان اسلام و عرب می داند، اشاره کرد: در همین چارچوب این کشور به دنبال نقشی فرادستی در تحولات منطقه ای است. البته باید به این مساله نیز توجه داشت که مصر بدون چراغ سبز عربستان و آمریکا نمی تواند مبادرت به فعالیت مشخصی در راستای کاهش تنش و بهبود روابط با ایران کند و در همین چارچوب باید گفت اگر مسئله برجام بین ایران و آمریکا حل شود و روابط بین تهران و ریاض نیز برقرار شود مصر نیز در وضعیت بهتری می تواند مبادرت به بهبود مناسبات با تهران کند. گرچه رسیدن روابط ایران و مصر به سطح بالا منوط به برخی دیگر از تحولات نیز هست.

منبع: