خلاصه با اهمیت ترین اخبار مجلس در روز دوم شهریور

آذر: به گزارش آذر، رفع ایراد شورای نگهبان از طرح اصلاح یکی از جداول قانون بودجه/ تعیین نمره تراز بعنوان ملاک قبولی در آزمون وکالت/ ادامه بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران و… همچون موضوعات خبری امروز (چهارشنبه) دوم شهریور ماه 1401 مجلس است که می توانید مشروح آنرا در لینک های زیر بخوانید.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی لحظاتی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف انجام شد و رسیدگی به طرح دو فوریتی استفساریه موادی از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار، ادامه بررسی گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران و… در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه محمدباقر قالیباف در نطق قبل از دستور خود همزمان با شروع هفته دولت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر با اعلان اینکه دولت سیزدهم رویکرد های درستی را در زمینه های مختلف در پیش گرفته که امیدآفرین است، اظهار داشت: در سالی که گذشت این دولت بارهای بزرگی را از زمین برداشت.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیانیه تقدیر و تشکر ۲۸۱ نفر از نمایندگان مجلس هم در اطلاعیه ای از تلاش یکساله رییس جمهور و مسئولان دولت تقدیر و تشکر کردند که متن این بیانیه توسط احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه امروز قرائت شد.
احمد امیرآبادی فراهانی همین طور بیانیه قدردانی و حمایت ۲۱۳ نفر از نمایندگان از پیشرفت های صنعت دفاعی دانش بنیان و اقتدارآفرین به مناسبت ۳۱ مردادماه روز صنعت دفاعی و بیانیه ۱۶۱ نماینده در خصوص عفاف و حجاب و هنجارهای منطبق با ارزش های اخلاقی و انسانی را قرائت کرد.

ناطقین مجلس
آرامی: در رابطه با مبارزه با فساد باید استراتژی مشخص ارائه شود
نماینده ایرانشهر: فرصت ها و ظرفیت ها برمبنای آمایش سرزمینی بین استانها تقسیم شود
احمدی: مردم با استقامت بی نظیر خود برجام را به فرجام نزدیک می کنند
نماینده میناب: امسال اربعین عظمت و صلابت امت اسلام را به جهانیان نشان خواهد داد
تشکر نماینده شهریار از عملیاتی شدن قسمتی از مصوبات سفر رییس جمهور

***
در جریان جلسه علنی امروز، نمایندگان ایرادات شورای نگهبان در مورد طرح دوفوریتی اصلاح جدول ۴-۲۴ محرومیت زدایی(جداول منابع و مصارف تبصره۱۴) را رفع کردند.
همین طور با تصمیم مجلس تبصره ای از طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران که به واگذاری وظایف غیرحاکمیتی بانک مرکزی به شرکت های تابعه یا وابسته به خود باز می گشت، جهت بررسی و رفع ابهام به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

نمایندگان با کلیات طرح استفساریه مواد (۳) و (۴) و (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ با ۱۷۳ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ رای ماخوذه موافقت کردند که بر این اساس در صورت تایید شورای نگهبان، نمره تراز ملاک قبولی در آزمون وکالت می شود.
همین طور لایحه معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک با ۱۴۰ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ رای ماخوذه جهت بررسی بیشتر و اعلام نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس
نماینده خمینی شهر: آزادی حاجیِ بازداشتی در مراسم حج پیگیری شود
سلیمی: دولت سریعتر وزیر پیشنهادی تعاون را به مجلس معرفی کند
عنابستانی: توافقی باید امضا شود که منافع ملت ایران در آن دیده شده باشد
عزیزی: دولت ساماندهی کارکنان دستگاه های دولتی را در دستورکار قرار دهد
نوروزی: دولت و مجلس به وضعیت کارمندان و بازنشستگان توجه کنند
نماینده مردم میناب تامین دارو و پزشک در همه مناطق را خواهان شد
رشیدی کوچی: حقوق نیروهای مسلح باید افزایش یابد
اعظمی: معلمان طرح مهرآفرین باید مشمول رتبه بندی شوند
هشدار نماینده زابل و زهک درباره ی وضعیت آب شمال سیستان و بلوچستان
انتقاد صباغیان از نحوه ی اجرای قانون رتبه بندی معلمان
زاهدی: قبل از فرا رسیدن سال تحصیلی جدید مشکل فرهنگیان طرح مهرآفرین حل شود
نماینده سبزوار: استان خراسان غربی تشکیل شود

***
سوال نمایندگان از وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، امور خارجه و ورزش و جوانان از طرف هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رییسه از برگزاری جلسات علنی هفته آتی مجلس در دو شیفت آگاهی داد و اظهار داشت: جلسات علنی هفته آتی مجلس از روز یکشنبه و تا اختتام هفته بصورت دو شیفت جهت بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران برگزار می گردد.
در آخر جلسه هم سید محسن دهنوی عضو دیگر هیات رئیسه تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرائی کشور را قرائت کرد.

منبع: