بیانیه مداخله جویانه اتحادیه اروپا در رابطه با اتفاقات اخیر در ایران

آذر: به گزارش آذر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اطلاعیه ای به نمایندگی از کشورهای عضو این نهاد اروپایی، اظهاراتی مداخله جویانه را در رابطه با اتفاقات اخیر در ایران به دنبال فوت مهسا امینی بیان نمود.
به گزارش آذر به نقل از وبگاه شورای اروپا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اطلاعیه ای با مطرح کردن اظهاراتی مداخله جویانه در رابطه با اعتراضات شکل گرفته در ایران به دنبال فوت مهسا امینی، پاسخ نیروهای امنیتی و پلیس ایران به تظاهرات را نامتناسب خواند.
وی همینطور تصمیم به محدود کردن اینترنت و مسدودسازی بسترهای پیام رسانی فوری را نقض آزادی بیان خواند.
بورل با بیان اینکه برای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، به کارگیری شدت عمل ضد معترضان غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول است، اظهار داشت: مردم در ایران مانند هر جای دیگری حق اعتراض مسالمت آمیز را دارند. حق این کار باید در تمامی مواقع حفظ شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه ادعاها و درخواست های مداخله جویانه اش اظهار داشت: اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از ایران می خواهند قویا به اصول میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که خود، عضو آن است، پایبندی کند.
وی در ادامه خواهان بازگشت دسترسی به اینترنت و گردش آزاد اطلاعات شد و افزود: افزون بر این، ما از ایران انتظار داریم تعداد فوتی ها و بازداشتی ها را شفاف سازی کرده و تمامی معترضان مسالمت جو را آزاد کرده و مراحل قانونی را برای تمامی بازداشت شدگان عرضه کند.
بورل در ادامه خواهان تحقیق درست در رابطه با مرگ مهسا امینی شد و اظهار داشت: هر کسی که مسئول مرگ او شناخته شود را باید پاسخگو کرد. ما بیانات رئیس جمهور ایران در اینباره را مورد توجه قرار می دهیم.
در آخر این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا قبل از نشست بعدی شورای روابط خارجی، به بررسی تمامی انتخابهای پیش رویش برای پرداختن به مبحث کشته شدن مهسا امینی و نوع پاسخ نیروهای امنیتی ایران به تظاهرات بعد از آن، ادامه خواهد داد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، این بیانیه اتحادیه اروپا به دنبال این مطرح می شود که به دنبال فوت مهسا امینی در جریان بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی، برخی اعتراضات از جانب مردم در واکنش به این رخ داد در ایران شکل گرفت.
پیش از این، حسین امیرعبداللهیان به دنبال مواضع مداخله جویانه مقامات آمریکایی در رابطه با وقایع رخ داده در ایران به دنبال فوت مهسا امینی، در انتقاد از نگاه ابزاری به حقوق بشر توییتی منتشر نمود و نوشت: دستور تحقیق درباره فوت تراژیک مهسا امینی – همان گونه که رئیس جمهور گفت، مانند دختران خود ما بود – صادر گردیده است.
‏وی اضافه کرد: حقوق بشر برای ایران ارزشی ذاتی دارد – بر خلاف کسانی که به آن به چشم ابزاری ضد رقبا می نگرند. آمریکا باید به جای ریختن اشک تمساح به تروریسم اقتصادی آخر دهد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم در پستی اینستاگرامی در انتقاد از رویکرد دو گانه آمریکا و غرب نوشت:
رویکرد دشمنان در مقابل جمهوری اسلامی و ملت ایران، همواره توأم با نفاق و معیارهای دوگانه بوده است.
در اغتشاشات اخیر، رهبران سیاسی آمریکا و گاها اروپا، رسانه های آنان و هم رسانه های فارسی معاند مورد حمایت غرب، از یک رخدادِ غم انگیزِ درحال بررسی سوءاستفاده کردند و با شعار پشتیبانی از حقوق ملت ایران، در پشتیبانی از اغتشاشگران و برهم زنندگان امنیت ملت سنگ تمام گذاشتند، اما حضور میلیون ها نفر از ملت در خیابان ها و میادین کشور در پشتیبانی از نظام و کشورشان و مخالفت قاطع با آشوب و اغتشاش را نادیده گرفتند و یا کوچک شمردند.
بی شک جنگِ شناختی و ترکیبی دشمنان ضد ملت ایران، این دفعه هم در کنار صدها پرونده شکست های مفتضحانه آنان در تاریخ ثبت خواهد شد.
مدعیان دفاع از حقوق ملت ایران، بهتر است شعارهای دروغین و نخ نمای خویش را کنار گذاشته و به چند دهه تحریم های ظالمانه و ضدبشری ضد ملت ایران آخر دهند.