شجاعی : وضع عوارض صادراتی بر محصولات کشاورزی مغایر قانون است

به گزارش آذر، نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ ضمن اشاره به مغایرت های قانونی وضع عوارض بر محصولات کشاورزی به منظور پیشگیری از صادرات، اظهار داشت: مجلس برای احقاق حقوق کشاورزان و صادرکنندگان به این مورد ورود خواهد نمود.

حجت الاسلام حسن شجاعی، نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با تبعات وضع عوارض صادراتی بر محصولات کشاورزی، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که مانعی بر سر راه افزایش صادرات غیر نفتی در سالهای اخیر بوده است، تصمیمات خلق الساعه و پیشبینی ناپذیری آن بوده است.
وی با اشاره به اینکه مبحث پیشبینی پذیری سیاست های صادراتی یکی از موضوعات مورد تاکید قوانین است، خاطرنشان کرد: قانون حکم می کند تولید کننده یا کشاورز از سرانجام محصول خود و شرایط پیش رو آگاهی داشته باشد، نه این که بعد از شروع سال زراعی، بخشنامه ای وضع نماییم که محیط کسب و کار کشاورز و صادرکنندگان را تحت تأثیرات نامطلوب قرار دهد.
نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان نمود: مطابق تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ هر گونه محدودیت صادرات محصولات کشاورزی از شش ماه قبل از اعمال باید ابلاغ شود، ازاین رو وزارت جهاد کشاورزی نمی تواند یک دفعه تصمیم به وضع عوارض صد درصدی کند.
وی با تاکید بر این که مجلس برای احقاق حقوق کشاورزان و صادرکنندگان به این مورد ورود خواهد کرد، اظهار داشت: این سیاست علاوه بر قانون بودجه، با ماده ۲۳ احکام دائمی توسعه هم به نحوی مغایرت دارد. حکمی که عیناً بیان می کند وضع مالیات یا عوارض برای صادرات کالاهای مجاز و غیریارانه ای و پیشگیری از صادرات هر گونه کالا به منظور تنظیم بازار داخلی ممنوع می باشد و اخیراً هم یک ابلاغیه در این مورد با استناد به همین بند ابطال شد.
نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در سالهای اخیر به صورت مکرر دیدیم که محصولات کشاورزی همچون گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی به علت آشفتگی بازار روی دست کشاورزان می ماند و محصولاتشان از بین می رود. وضع عوارض سنگین اساسا باعث از بین رفتن بخشی از بازارهای صادراتی کشاورزان و صادرکنندگان می شود و در صورتیکه جلوی این اقدام گرفته نشود، شاهد از بین رفتن بخش بیشتری از محصولات کشاورزی امسال خواهیم بود.
شجاعی تاکید کرد: در کنار جنبه مغایرت قانونی، این سیاست از لحاظ کارشناسی هم مورد تأیید کارشناسان نیست و اساساً راه تولید کالاهای اساسی از بین بردن سایر کشت ها نیست و این گونه دوگانه ها بی اساس است. علاوه بر این، بخش زیادی از محصولات کشاورزی مدنظر در گلخانه تولید می شود که اساساً در صورت تعطیل شدن گلخانه ها، امکان تولید اقلام اساسی در گلخانه وجود نخواهد داشت.

منبع: