گزارش آذر؛ ماموریت آمریکایی گروسی

آذر: رافائل گروسی در طول مدیریت خود به کرات ثابت کرده از آژانس به نفع رژیم آمریکا سوءاستفاده می کند، بدین سبب سفرش در چنین شرایطی به تهران، با چراغ سبز آمریکا قابل تحلیل است.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست، تازه ترین وجه راهبرد تفرقه انگیز آمریکا مربوط به اغتشاشات اخیر است که بخش عمده ای از خدمات جاسوسی را به خط کرده بود تا با ایجاد بحران در تهران، نفع مادی خودرا در پای میز مذاکره تامین سازد، بطوریکه بمحض شعله ور شدن اغتشاشات، فتیله مذاکرات را پایین کشید و اروپا دیگر طرف برجامی از آنجا که مسلوب الاختیار است، به این راهبرد جدید آمریکا تمکین کرد. اما ظاهراً آمریکا فراموش کرده است ملت ایران «بازی حاصل جمع صفر» را به هیچ وجه نمی پذیرند و اجازه نمی دهند آمریکا وارد مسیری شود که آورده ای یک طرفه برای خودشان داشته باشد.
ایران یک دفعه در موضوع برجام این مهم را تجربه نمود و برای چندمین بار مشخص شد آمریکا فقط بدنبال منفعت یک طرفه است و نمی شود به آن اعتماد کرد، بدین سبب اگر اعتراض و گله ای هم در داخل است، که وجود دارد، باید فقط در داخل کشور حل وفصل شود.
بنابراین آگاهی و بصیرت عمیق ملت ایران در راهپیمایی شکوهمند ۲۲ بهمن تجلی یافت و بار دیگر نقشه آمریکا و دنباله روهای داخلی و بیرونی اش نقش بر آب شد. حضور بی نظیر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن که پس از چهار ماه جنگ شناختی و اقتصادی سنگین صورت گرفت، آمریکا را وادار کرد در مواضع خود تجدیدنظر کند. به همین جهت این روزها مجدد از داغ شدن فضای مذاکرات می شنویم و ردوبدل پیام های سیاسی از سر گرفته شده است.

سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران از همین منظر قابل تحلیل است، چه آنکه «رافائل گروسی» یک مهره نزدیک به آمریکا شناخته می شود و در طول مدیریت خود به کرات ثابت کرده است از آژانس بین المللی انرژی اتمی به نفع رژیم آمریکا سوءاستفاده می کند و به عبارتی این نهاد مهم بین المللی را گروگان گرفته است؛ بدین سبب سفرش در چنین شرایطی به تهران، با چراغ سبز آمریکا قابل تحلیل است.
البته سفر گروسی به ایران که چهارمین سفر او بشمار می رود نشان میدهد جمهوری اسلامی ایران از اقدامات خود مطمئن است و از نظارت نهاد ناظر بین المللی ابایی ندارد و از سویی دکترین جمهوری اسلامی که همکاری و تعامل با جامعه جهانی است، در عمل نیز مصداق پیدا می کند و تهران همیشه به جهت عضویت در معاهده ان پی تی، از نظارت های پادمانی پیروی می کند و به قواعد آژانس بین المللی انرژی اتمی احترام می گذرد و تبعا انتظار متقابلی نیز دارد، چونکه آژانس یک نهاد فنی و حقوقی است و نباید سیاسی عمل کند و مدیرکل آن نیز باید به یاد داشته باشد طبق اساسنامه آژانس، نباید از منابع خارج از آژانس دستور کار دریافت کند و از همه مهم تر آنکه نباید اطلاعات صنعتی و حتی سایر اطلاعات طبقه بندی شده منتشر شود.
همچنان که آژانس هنوز به این پرسش ایران پاسخ نداده است که چرا با درز اطلاعات کشورمان به شناسایی دانشمندان هسته ای ایران و ترور آنها توسط رژیم موقت صهیونیستی کمک کرد؟
اما مدیرکل همچنان رویه غلط قبلی را ادامه داده و در گزارش خود به جزییات غیر ضرور که ارزش فنی و تجاری و نیز حساسیت های امنیتی دارد، پرداخته است. ضمن این که انتشار گزارش با جزییات فراوان می تواند دست سوءاستفاده کنندگان را برای بهره برداری از این جزییات باز گذارد.
حال حضور گروسی در ایران آزمون مجددی برای اوست تا بتواند با پرهیز از سیاسی کاری، نقش مؤثری در باز شدن گره مذاکرات هسته ای که به نفع همه طرفین است، ایفا کند. همچنانکه رابرت مالی (راب ملی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد ایالات متحده پیش از تصمیم گیری درباره ی اقدامات و قدمهای بعدی درباره ی ایران منتظر نتایج سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خواهد ماند.
گفتی است، او روز گذشته در رأس هیأتی بلند پایه از آژانس، وارد تهران شد و مورد استقبال رسمی بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. بر طبق اعلام سازمان انرژی اتمی، مدیر کل آژانس بعد از انجام دیدارها و مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی ایران، بعدازظهر روز شنبه ۱۳ اسفندماه، تهران را به مقصد وین ترک خواهدنمود.

گروسی، سیاسی کار است
حسن بهشتی پور در این زمینه به خبرنگار مهر با اشاره به همکاری و تعامل ایران با آژانس می گوید: آژانس یک نهاد بین المللی است و کار اصلی آن نظارت بر فعالیت صلح آمیز هسته ای کشورهاست. بدین سبب همکاری کشوری با این نهاد بین المللی بدین معناست که آن کشور تمایل دارد در کارهای صلح آمیز هسته ای گرفتار مشکل نشود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل می گوید: سفر گروسی به ایران نشان میدهد که در موضوع همکاریهای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توفیقی به دست آمده و مذاکرات به نتیجه رسیده است.
وی ادامه می دهد: باتوجه به صحبت های کمالوندی در خصوص این که با معاون گروسی توافقات اولیه انجام شده، بدین سبب اینطور بنظر می رسد که به خاطر توافقات اولیه است که این سفر انجام شده است.
بهشتی پور عنوان می کند: بنظر می رسد در مذاکرات اخیر به راهکاری دست یافته شده که ایران بتواند پاسخ سوالات آژانس را بدهد و آژانس نیز این پاسخ ها را قانع کننده ببیند. بدین سبب اگر چنین چیزی اتفاق افتد، حتما یک گشایشی در روند مذاکرات با گروه ۱+۵ صورت خواهد گرفت.
وی با اعلان اینکه شخص گروسی، سیاسی کار است و شیطنت هایی دارد اما هیچ گاه گوش به فرمان غرب و آمریکا نیست، می گوید: این چهارمین سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران است.
گروسی قدر میزبانی ایران را بداند
در ادامه، محسن پاک آئین به خبرنگار مهر می گوید: یکی از سیاست های جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و هیچ وقت از حضور بازرسان آژانس ابایی نداشته است.

وی با اعلان اینکه بارها اعلام نموده ایم که برنامه اتمی ایران کاملاً صلح آمیز و در راستای توسعه حوزه های صنعتی مختلف است، ادامه می دهد: طبق فتوای مقام معظم رهبری کارهای هسته ای در ایران همیشه برای پیشرفت کشور در زمینه های مختلف صنعتی به انجام می رسد.
کارشناس مسائل بین الملل با اعلان اینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری داشته است، می افزاید: مدت ها بعد از خروج آمریکا از برجام هم بازرسان آژانس و دوربین هایشان همچنان در ایران فعالیت داشتند؛ حتی در یکی از بازدیدهایی که از نطنز داشتم، در آنجا نیز بازرسان آژانس حضور داشتند و دوربین هایشان روشن بود و در حقیقت یک اتاق به آنها اختصاص داده شده بود.
پاک آئین می گوید: بدین سبب پس از خروج آمریکا از برجام، هشدارهای اولیه و درنوردیدن مراحل قانونی در قالب مفاد برجام، فعالیت بازرسان و دوربین قطع شد و فقط در قالب پادمان اجازه فعالیت به آنها داده شده است.
وی عنوان می کند: ما با کارهای آژانس مشکلی نداریم اما به شرط این که تحریم های ایران بطور کامل برطرف شود.
پاک آئین می گوید: سیاست آمریکا و تروئیکای اروپایی همیشه محدود کردن کارهای هسته ای ایران است و از سویی نیز تحریم های ایران را لغو نمی کنند که جمهوری اسلامی در مقابل این خواسته آنها مقاومت می کند.
کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به نفوذ رژیم صهیونیستی در آژانس، خاطرنشان می کند: متأسفانه رژیم صهیونیستی با نفوذ در آژانس اطلاعات غلطی را ارائه می دهد و آژانس نیز بدون مطالعه دقیق آنها را منتشر می کند و حتی گاهی نیز اسناد محرمانه ای از ایران را منتشر می کنند که این نهاد بین المللی بجای این که به عنوان نهاد فنی وظیفه خودرا انجام دهد، وارد مباحث سیاسی شده و با انگیزه های سیاسی و با همکاریهای آمریکا و غرب برنامه ها را دنبال می کند.
وی با اشاره به خرابکاری ها در مراکز هسته ای ایران توسط رژیم صهیونیستی می گوید: متأسفانه بارها شاهد حمله به مراکز هسته ای کشور از طرف رژیم صهیونیستی بودیم که باید آژانس بین المللی با آنها برخورد می کرد اما چنین اتفاقی نیفتاد.
پاک آئین با اعلان اینکه گروسی باید به عنوان یک رییس سازمان فنی در ایران حضور یابد، می افزاید: گزارش هایی که در این سفر ارائه می شود باید به شکلی باشد که پرونده هسته ای ایران به سرانجام برسد.
کارشناس مسائل بین الملل می گوید: آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد فنی و حقوقی نباید سیاسی عمل کند، چونکه در غیر این صورت اینطور برداشت می شود که آژانس در خدمت کشورهای مخالف ایران است.
وی در آخر خاطر نشان می کند: امیدوار هستم گروسی در این سفر قدر میزبانی ایران را بداند و خودرا در راه اهداف کشورهای آمریکا قربانی نکند.
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید