مخبر: گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه آزاد وظیفه ای اساسی است

به گزارش آذر، معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه آزاد اسلامی یک وظیفه اساسی است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی که امروز (پنج شنبه) با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار گردید، درخواست ها، مسائل و مشکلات این دانشگاه را مورد بررسی قرار داد و بر ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان این دانشگاه تاکید کرد.
محمد مخبر در این نشست که همزمان با روز دانشجو برگزار گردید، ضمن حضوری ۳ ساعته در دانشگاه آزاد اسلامی و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای آن، با تبریک روز دانشجو به تمامی جامعه دانشگاهی کشور اظهار داشت: دانشگاه و دانشجویان در علم و فرهنگ کشور به عنوان نقطه تحول تاریخی شناخته می شوند و موتور جدی پیشرفت هستند که توسعه کشور بدون آنها امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به سیاست های تبیینی مقام معظم رهبری درباب دانشگاه آزاد در خصوص ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه، تاکید کرد: با تحولات انجام شده در این دانشگاه در سالیان گذشته، حجم بالای میزان پیشرفت علم و فناوری در این دانشگاه بطورکامل مشهود است.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام آموزش عالی کشور چنان جایگاه بالایی را کسب کرده که امروز جهانیان ایران را به عنوان کشوری با علم و تکنولوژی روز و پیشرو در شرکت های دانش بنیان به رسمیت می شناسند و دانشمندان ایرانی سهم قابل توجهی از تولید علم دنیا را برعهده دارند.
وی به اقدامات دانشگاه آزاد در گسترش دانشگاه ها خصوصاً در شهرهای با جمعیت چند ده هزار نفری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و تاکید کرد: دانشگاه آزاد سهم بزرگی در گستردگی اماکن آموزشی در نقاط مختلف کشور داشته و توانسته است دغدغه تحصیلات دانشگاهی فرزندان خانواده های ایرانی را رفع کند.
وی افزود: دانشگاه آزاد به تحول فرهنگی، ارتقای سطح زندگی و افزایش درک و آگاهی مردم خصوصاً در شهرها و مناطق دورافتاده کمک شایان توجهی کرده است که بطور قطع برای اداره کشور نیازمند ارتقای چنین معیارهایی هستیم.
مخبر در این نشست که وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند، اشاره کرد: دانشگاه آزاد می تواند به عنوان کانونی مهم برای تشخیص مسأله، احصای ظرفیتهای مناطق مختلف و کوشش برای حل مسأله مورد توجه قرار گیرد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به سرعت بالای تغییرات علم و فناوری در جهان اشاره کرد: باید باتوجه به فناوری های روز دنیا در حوزه های مثل کوآنتوم و هوش مصنوعی به عنوان کشوری پیشرو در جهان شناخته شویم که دانشگاه آزاد به سبب چابکی و قدرت بالا در تصمیم گیری می تواند به عنوان منبعی مهم برای تولید و یا انتقال این نوع دانش و تکنولوژی به داخل کشور تبدیل گردد.
مخبر تاکید کرد: مردمی کردن اقتصاد و کمک به اداره کشور به سبب سنخیت و نزدیکی دانشگاه آزاد با بخش خصوصی امکان پذیر است و این دانشگاه می تواند نقش تسهیل گری دراین زمینه ایفا کند.
معاون اول رییس جمهور همین طور بر ضرورت کارهای فرامنطقه ای و بین المللی خصوصاً در کشورهای همسایه تاکید کرد.
مخبر درباب فعال شدن کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها نیز اظهار داشت: بعد از شروع بازدید از دانشگاه های کشور با کمک وزارتخانه های علوم و بهداشت یک کانون نخبگانی برای رصد و پیگیری مسائل دانشگاه ها و به ویژه بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها برای حل مسائل کشور به وجود آمده است و تا حالا چندین اندیشکده و مجموعه های دانشجویی در حوزه های مختلف با دولت همکاری می کنند که کرسی های آزاداندیشی هم کانون هایی هستند که در همین زمینه می توانند به دولت کمک کنند.
مخبر در آغاز سخنان خود با محکومیت نسل کشی، جنایات جنگی و فجایای غزه تاکید کرد: متأسفانه تمام مجامع بین المللی دراین زمینه سکوت کرده اند، اما رژیم صهیونیستی و آمریکا به سبب شکسته شدن هژمونی و هیمنه آنها و همین طور نرسیدن به اهداف خود در تسخیر کامل نوار غزه و از بین بردن حماس عصبانی هستند.
در ادامه، زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه با تأکید بر رویکرد پذیرش دانشجو بر حسب نیازهای کشور اظهار داشت: مدیریت یکپارچه آموزشی و رعایت و ارتقا استانداردهای آموزشی و افزایش تولید علم از با اهمیت ترین برنامه های وزارت علوم در دولت سیزدهم است که دانشگاه آزاد اسلامی نیز می تواند سهم خوبی دراین زمینه داشته باشد.
همچنین عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با پذیرش دانشجو در ۲۳۸ رشته پزشکی، دندانپزشکی و رشته های مرتبط در سالهای قبل سهم بزرگی در ارتقای علمی و رفع نیازهای کشور داشته است.
محمد مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد نیز در این جلسه با تأکید بر عزم دانشگاه آزاد برای اجرای منویات مقام معظم رهبری و با اشاره به این که دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰ درصد جمعیت دانشجویی کشور را تحت پوشش خود قرار داده است، اشاره کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با همین هویت شبکه مردمی و شهری توانسته است در اقصی نقاط ایران در راه کمک به دولت و بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ مردم حرکت نماید.
در ادامه این جلسه تعدادی از اساتید و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی به تبیین و تشریح دستاوردها، مشکلات و دغدغه های خود از قبیل همکاری با بخش خصوصی در دانشگاه آزاد، پشتیبانی از سرمایه گذاری های علمی دانشگاه، رویکرد حل مسأله در دانشگاه آزاد، حل برخی محدودیت ها برای خرید تجهیزات، حل مسائل مالیاتی شرکت های دانش بنیان وابسته به دانشگاه، کمک به دانشگاه برای ارتقا و بازسازی اماکن ورزشی، کمک دولت برای پیشبرد پروژه های بزرگ علمی، پرداخت معوقات و بدهی ها به دانشگاه، اختصاص سهمیه دولتی، امکان ورود دانشگاه و ایجاد فضای آموزشی در بیمارستان های وابسته به دولت و بازبینی رویکردها در امتداد حضور بهتر دانشگاه آزاد در مناطق محروم پرداختند.
گفتنی است قبل از این جلسه معاون اول رییس جمهور با همراهی وزرای حاضر از نمایشگاه روایت تحول دانشگاه آزاد اسلامی بازدید نمود. نمایشگاه روایت تحول، بمنظور ارائه با اهمیت ترین تحولات دانشگاه آزاد اسلامی در چهارساله گذشته برگزار شده است. این نمایشگاه در ۸ بخش، ضمن تبیین جزییات طراحی و اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان برنامه عملیاتی ۵ ساله، ابعاد تحول در نظام های آموزشی، پژوهشی و فناوری، فرهنگی و تربیتی، اقتصاد و مدیریت، مدیریت شبکه واحد و چگونگی پیاده سازی آمایش دانشگاه را به تصویر کشیده است.
اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف دستیابی به دانشگاهی کارآمد، پایدار، پاسخگو، سرآمد و پرورش گر قوه عاقله و توسعه دهنده فضای انقلابی از سال ۱۴۰۰ شروع شده است.

منبع: