نشست کمیته سه جانبه مشترک ایران، چین و عربستان

به گزارش آذر، اولین جلسه کمیته سه جانبه مشترک ایران، چین و عربستان روز جمعه مورخ ۱۴۰۲/۹/۲۴ مصادف با ۲۰۲۳/۱۲/۱۵ میلادی، در پکن به پایان رسید.

به گزارش آذر به نقل از مهر، اولین جلسه کمیته سه جانبه مشترک ایران، چین و عربستان روز جمعه مورخ ۱۴۰۲/۹/۲۴ مصادف با ۲۰۲۳/۱۲/۱۵ میلادی، در پکن به پایان رسید.
عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی، مدیر دفتر کمیته روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و وانگ یی وزیر امور خارجه با رؤسای هیأت های ایران و عربستان دیدار نمود.
این نشست به ریاست جناب دنگ لی معاون وزیر امور خارجه چین به منظور پیگیری توافقنامه پکن برگزار شد که در آن رئیس هیأت ایران علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت سعودی مهندس ولید بن عبدالکریم الخریجی معاون وزیر امور خارجه بود.
در این دیدار، نتایج مثبت روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با عنایت به توافق پکن که در ماه مارس گذشته بین دو کشور با حضور جمهوری خلق چین منعقد گردید و همینطور مبحث بازگشایی سفارت خانه های دو کشور در تهران و ریاض، دیدارها و سفرهای متقابل وزرای خارجه دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. ایران و عربستان از نقش مهم جمهوری خلق چین در این حوزه و میزبانی این نشست قدردانی کردند.
ایران و عربستان سعودی تعهد کامل خویش را نسبت به اجرای توافق پکن اعلام نمودند.
طرف چینی بر آمادگی خود برای ادامه نقش سازنده و پشتیبانی از طرف های ایرانی و عربستانی در برداشتن گامهای بیشتر برای تقویت روابط تاکید نمود.
سه طرف در مورد راه های همکاری سه جانبه در زمینه های مختلف گفتگو کردند.
سه طرف از تداوم وضعیت کنونی نوار غزه بعنوان تهدیدی برای امنیت و صلح در منطقه و در سطح بین المللی ابراز نگرانی کردند و بر ضرورت توقف فوری عملیات نظامی در نوار غزه و امدادرسانی به غیر نظامی ها به صورت مستمر تاکید نمودند و با کوچاندن الزامی فلسطینی ها مخالفت کردند. سه طرف تاکید نمودند که هرگونه اقدام برای آینده فلسطین باید منعکس کننده اراده مردم فلسطین باشد. همینطور ۳ طرف از حق مردم فلسطین برای ایجاد کشور و تعیین سرنوشت خود حمایت می کنند.
سه طرف بر ادامه نشست های کمیته مشترک سه جانبه تاکید نمودند و مقرر شد نشست بعدی کمیته در پاسخ به دعوت کریمانه پادشاهی عربستان سعودی در ژوئن ۲۰۲۴ در این کشور برگزار شود.
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و الخریجی قائم مقام وزارت امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی عصر جمعه به صورت مشترک با وانگ یی عضو دفتر سیاسی حزب و وزیر امور خارجه چین ملاقات و گفتگو کرد.
وانگ یی در این نشست با تبریک برگزاری اولین نشست معاونان وزارت امور خارجه ایران، چین و عربستان سعودی به میزبانی پکن اعلام نمود که چین ضمن پشتیبانی از گسترش همکاریهای ایران و عربستان، خواهان تقویت مناسبات اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و تبادلات مردمی ایران و عربستان سعودی است.
وانگ یی همینطور در این نشست ضمن اشاره به حمایت چین از موضع کشورهای اسلامی و عربی در مساله فلسطین خواهان تسریع در آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه در غزه شد و چاره بحران در فلسطین را احترام به خواست و حقوق مشروع مردم فلسطین دانست.
علی باقری هم در این نشست ضمن تمجید از نقش میانجیگرانه چین در برقراری مجدد روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری مشترک میان سه کشور در زمینه های توسعه ای، زیست محیطی، فرهنگی و اقتصادی تصریح کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان که جهت شرکت در اولین نشست مشترک معاونان وزارت امور خارجه ایران-چین- عربستان سعودی در پکن حضور دارد، پس از ظهر جمعه به صورت مجزا با دنگ لی معاون وزیر خارجه چین و الخریجی قائم مقام وزارت خارجه عربستان سعودی دیدار کرده و در مورد مسائل مورد تمایل دو طرف همچون توقف تهاجم مردم مظلوم غزه و ضرورت کمک رسانی فوری تبادل نظر کرده بود.

منبع: