پیام رییس مجلس به اجلاس پارلمان های عضو سازمان پیمان امنیت: ایران آماده تقویت همگرایی برای صلح و امنیت منطقه ای است

آذر: رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به شانزدهمین نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت دسته جمعی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همگرایی در امتداد تقویت صلح و امنیت منطقه ای، تاکید کرد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی به شانزدهمین اجلاس رؤسای پارلمان های عضو سازمان پیمان امنیت دسته جمعی پیامی صادر کرد که توسط کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه قرائت شد.
«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در این پیام، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در راه همگرایی در امتداد تقویت صلح و امنیت منطقه ای تاکید کرد. قالیباف در پیام خود با تبریک پیشاپیش میلاد حضرت مسیح (ع) و شروع سال نو میلادی اظهار نمود: ظرفیتهای لازم در پارلمان ها برای ساخت جهانی عاری از جنگ و درگیری، خشونت و افراط گرایی و مبتنی بر توسعه همکاریهای همه جانبه، برابر و سودمند در راستای دستیابی به امنیت و صلح پایدار وجود دارد.
قالیباف با تشکر از دعوت صورت گرفته از وی جهت شرکت در این مجمع پارلمانی اظهار امیدواری کرد که این جلسه بتواند گام مؤثری در جهت کاهش تهدیدات و افزایش امنیت جمعی در بین کشورهای عضو و کشورهای منطقه بردارد.
یادکردی از سردار سلیمانی و نقش وی در تامین امنیت منطقه
سفیر ایران در مسکو در ادامه اظهار نمود: اینجانب به نمایندگی از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آمادگی پارلمان جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل فعال و هدفمند با پارلمان های کشورهای عضو سازمان امنیت دسته جمعی، در امر تقویت رهیافت باارزش همگرایی و افزایش مشارکت در تقویت صلح و امنیت منطقه ای اعلام می کنم.
جلالی با اشاره به اینکه منطقه پیرامونی با مشکلات گوناگون امنیتی مواجه می باشد، اضافه کرد: در این چهارچوب، جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته، همکاریهای امنیتی نزدیکی با روسیه و دیگر اعضای سازمان پیمان امنیت دسته جمعی داشته است.

وی اظهار داشت: در غرب آسیا، ایجاد گروههای تروریستی مانند داعش و کوشش برای سرنگونی دولت های قانونی، نشان دهنده تلاش هدفمند برای افزایش ناامنی در منطقه بود. سفیر ایران در مسکو اظهار داشت: در آن دوران سخت، همکاری امنیتی و نظامی میان جمهوری اسلامی ایران با روسیه، در کنار رشادت های سردار شهید قاسم سلیمانی، سبب بازگرداندن امنیت و ثبات به منطقه و بر هم زدن طراحی آمریکا و متحدین آن شد؛ اما این تهدیدات هنوز هم ادامه دارد.
تهدیدات امنیتی مشترک منطقه، ریشه در مداخلات قدرت های فرامنطقه ای دارد
جلالی ضمن اشاره به شهادت گروهی از مرزبانان ایرانی در ایام اخیر در مرزهای جنوب شرقی ایران اظهار داشت: این حادثه تروریستی به شهادت ۱۱ نیروی پلیس و مرزبان ایرانی منجر شد؛ این حادثه غم انگیز، از طرف گروههای تروریستی مورد حمایت قدرت های غربی انجام گرفت و سازمان ملل نیز آنرا محکوم نمود.
سفیر ایران در مسکو در ادامه اضافه کرد: این قبیل حوادث نشان داده است که مسائل و تهدیدات امنیتی مشترک در منطقه ما، در درجه اول ریشه در مداخلات قدرت ها و بازیگران فرامنطقه ای دارد.
وی اضافه کرد: اقدامات آمریکا و هم پیمانان این کشور در جنگ ها و انقلاب های رنگی، تجاوز نظامی به کشورهایی مانند عراق، سوریه، افغانستان و لیبی و ایجاد منازعات منطقه ای مانند بحران اوکراین، مسائل امنیتی منطقه را پیچیده تر کرده است و بوسیله آن، مقاصد سیاسی و اهداف ژئوپلتیک خودرا دنبال کرده اند.
محکومیت جنایات صهیونیست ها در غزه
جلالی در ادامه به تحولات اخیر فلسطین اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون بار دیگر منطقه غرب آسیا شاهد بی ثباتی و ناامنی دیگری است که نتیجه اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی است و بیش از هفتاد روز از حملات و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی مقابل مردم بی دفاع و مظلوم غزه می گذرد.
وی افزود: در طول این مدت رژیم آپارتاید اسراییل از هیچ اقدامی در راستای نقض قوانین و حقوق بین الملل اهمال نکرده است. استفاده از بمب های ممنوعه فسفری، تخریب منازل مسکونی، بمباران بیمارستان ها، مساجد، کلیساها و مدارس، مصداق بارز نقض مقررات بین المللی و حقوق بشری است. از زمان شروع حملات متجاوزانه رژیم اسراییل به نوار غزه تا حالا نزدیک به ۲۰ هزار نفر از ساکنین جان خودرا از دست داده اند که از این بین، ۱۴ هزار نفر زنان و کودکان هستند.
سفیر ایران در مسکو اضافه کرد: در ضمن این مدت، مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت بارها اهتمام کرد تا با تصویب قطعنامه، از توقف حملات و توسعه اقدامات بشردوستانه حمایت کند اما کشورهای غربی با حمایت آمریکا، با استفاده از حق وتو این اقدامات صلح طلبانه را ناکام گذاشته اند. استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با مفهوم امنیت و اصول اساسی نظام بین الملل، یکی از دلیلهای ادامه بی ثباتی و گسترش ناامنی در سطح جهان است.
جلالی ضمن اشاره به استاندارهای دو گانه غرب اضافه کرد: محاصره باریکه غزه، اشغال سرزمین فلسطین و کشتار غیرنظامیان، توسط رژیم صهیونیستی بوسیله غرب به عنوان حق دفاع از خود شناخته می شود، در صورتیکه دفاع مردم و گروههای مقاومت فلسطینی از خود و تلاش آنها برای آزادسازی سرزمین های اشغالی، اقدامی تروریستی عنوان می شود.
وی اظهار داشت: برمبنای اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل، حق دفاع از سرزمین یک حق مشروع برای گروههای فلسطینی به حساب می آید. سفیر ایران در مسکو اظهار داشت: صلح پایدار تنها با راهکار مبتنی بر رفع تجاوزات صهیونیست ها، تضمین حقوق مردم فلسطین همچون حق بازگشت همه فلسطینان رانده شده از وطن به سرزمین مادری خود و تشکیل دولت فلسطینی در تمامی سرزمین فلسطین به پایتختی قدس شریف، میسر خواهد بود.
جلالی اضافه کرد: در این خصوص جمهوری اسلامی ایران برای حل مسأله فلسطین، چاره ای دموکراتیک مبتنی بر برگزاری یک همه پرسی فراگیر با حضور همه مردم فلسطین شامل مسلمان، مسیحی و یهودی در نخستین زمان ممکن جهت تعیین سرنوشت فلسطین، ارائه کرده است.
وی ضمن اشاره به کوشش های ایران در تعامل با کشورهای منطقه برای اقدامات فعالانه درباره ی حوادث غزه در قالب پیام های رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه به همتایان خود در دیگر کشورها اظهار نمود: ما در این روزها، اقدامات دولت های منطقه خصوصاً در سازمان ملل و شورای امنیت را در نظر داریم و از تلاش ها برای برقراری آتش بس، توقف حملات رژیم صهیونیستی و ارسال کمک های بشردوستانه تشکر می نماییم.
دستیابی به امنیت، مقوله ای جهانی است
سفیر ایران در مسکو در ادامه اظهار داشت: دستیابی به مقوله امنیت و صلح پایدار، یک مسأله جهانی است و در این خصوص جمهوری اسلامی ایران با همکاری دیگر کشورها از تمامی ظرفیتهای خود برای دستیابی به آن تلاش خواهدنمود. وی اظهار نمود: برگزاری تمرین های نظامی مشترک بین ایران و روسیه در سالهای اخیر در دریای عمان و اقیانوس هند، خود گواهی بر اقدامات مثبت و تلاشی برای حفظ امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه به حساب می آید.
جلالی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد می باشد امنیت دسته جمعی بدون مداخله بازیگران فرامنطقه ای و با تاکید بر توان و ظرفیت مؤثر کشورهای منطقه، چاره ای در راستای حل مشکلات و بحران ها و تامین کننده منافع آنها خواهد بود.
وی اضافه کرد: مبارزه با تروریسم، افراط گرایی خشونت آمیز و قاچاق مواد مخدر و همین طور مقابله با اقدامات جدایی طلبانه که از اهداف سازمان پیمان امنیت جمعی است، مورد حمایت جدی ایران که خود همیشه قربانی اقدامات تروریستی بوده، قرار دارد.

منبع: