گزارش مهر از اجلاس اخیر در ژنو؛ فریاد ایران ضد تناقض حقوق بشری غرب

به گزارش آذر، حضور اخیر وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو، کوشش برای ایجاد یک جبهه جهانی مشتمل بر کشورهای مستقل ضد ادعاهای حقوق بشری غرب بود.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست – نفیسه عبدالهی: «حقوق بشر» فقط یک تعریف از اساسی ترین و ابتدایی ترین حقوق انسان ها، به صرف انسان بودن و فارغ از نژاد و ملیت شان نیست بلکه اینروزها ابزاری در دست برخی کشورهای سلطه گر است که با سوءاستفاده از آن، ضمن تحمیل هژمونی خود به کشورهای مستقل، درصدد تضعیف، سرکوب و حمله به کشورهای مستقل هستند.
بر اساس قاعده مذکور، هر ملتی که اراده مقابله با ظلم نظام سلطه کند، سهمی در حقوق بشر ادعایی قیم های بشر امروزی ندارد؛ مصداق عینی این گزاره، مردم مظلوم و مقتدر فلسطین هستند که تقریبا به اندازه عمر آن چه «منشور حقوق بشر» نامیده می شود، زیر ستم بانیان این منشور قرار گرفته اند و الان که زیر سایه مقاومت درحال ستاندن حقوق خود هستند، از جانب شبکه جهانی صهیونیسم از هر نوع حقوقی محروم شده اند و حتی رژیم آمریکا هم علناً وارد کارزار شده است تا شاید مانع حذف غده سرطانی صهیونیسم شود.
البته تلاش شبانه روزی شبکه جهانی صهیونیسم برای سرکوب مردم مستقل و آزاده در گوشه و کنار جهان همچون در سرزمین های اشغالی که اینروزها ملموس تر از هر زمانی است، به معنای آن نیست که کشورهای مستقل و آزاده کُنش سیاسی ندارند و دست روی دست گذاشته اند.
شاید هیچ کشور دیگری به اندازه جمهوری اسلامی ایران در قضیه فلسطین فعال و عمل گرا نبوده و از هیچ حمایتی در ساحت های مختلف، دریغ نکرده است. در این میان مسؤولیت دستگاه دیپلماسی کشورمان، سنگین و سترگ است.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان به منظور و استفاده از ظرفیتهای بین المللی برای به گوش مردم رساندن جنایت های شبکه جهانی صهونیسم در سرزمین های اشغالی، اخیراً در پنجاه و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر، نشست خلع سلاح و نشست فرعی فلسطین در محل شهر ژنو کشور سوئیس شرکت کرد. این جلسه در حالی برگزار شد که پادوهای فارسی زبان شبکه جهانی صهیونیسم برای بایکوت این نشست، تجمع های پراکنده در اطراف محل این اجلاس برگزار کردند.

کُنش های دشمنان واقعی و برخی دوستان ظاهری جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق ادعایی بشر در حالیست که به قول وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس یاد شده، «جمهوری اسلامی ایران بر اساس باورها و ارزش های ملی و اسلامی، در پایبندی و احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی ثابت قدم است».
همچنین بنا به قول امیرعبداللهیان، «سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر تعامل و گفتگو است. جمهوری اسلامی ایران تعهد تزلزل ناپذیر خویش را به سیاست همکاری و تعامل بعنوان محور کلیدی در سیاست خارجی خود بخصوص در حوزه حقوق بشر اعلام می دارد و از ظرفیتهای ملی خود برای حفظ و ارتقای حقوق بشر بر مبنای ارزش دینی و قانون اساسی و تعهدات قانونی خود استفاده نموده و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد».
استاندارهای دو گانه غربی ها در زمینه حقوق بشر
اجلاس شورای حقوق بشر در حالی برگزار شد که امیرعبداللهیان، رفتارهای دوگانه این اجلاسیه در قضیه اغتشاشات سال قبل و بی تفاوتی در برابر شهادت هزاران انسان بی گناه در سرزمین های اشغالی را خاطرنشان کرد و تصریح کرد: «فراموش نمی نماییم سال قبل به بهانه فوت غم انگیز یک دختر عزیز ایرانی که همه ما را در ایران متأثر ساخت، در این مکان چه فریادها بلند شد و کمیته ای معروف به حقیقت یاب شکل گرفت، اما امروز در مواجه با کشتار هزاران زن و کودک بی گناه در غزه، هیچ تحرک جدی در سطح سازمان ملل صورت نمی گیرد».
امیر عبداللهیان البته این نکته را هم تکرار کرد که «ایجاد سازوکارهای تحمیلی ضد کشور من به بهانه هایی همچون حقیقت یابی، در حالی که چنین سازوکارهایی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد؛ هیچ مبنای منطقی و مشروعیت حقوقی بین اللملی ندارد و صرفا دستاویزی برای سوء استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی محسوب می شود».
وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل، بار دیگر ناکارآمدی این اجلاس را یادآوری و تصریح کرد: «متاسفانه تحقق اهداف متعالی حقوق بشر در زمینه بین المللی با چند چالش مهم مواجه می باشد که فوری ترین آن انسان کشی نظام مند و گسترده توسط تنها رژیم آپارتاید جهان یعنی رژیم اشغالگر و ستیزه جوی اسرائیل است. در واقع باید بپذیریم که جهان با شرم آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبه رو است که البته نتیجه ۸۰ سال حمایت همه جانبه و بخشایش نسبت به اشغالگری استعمارگرانه و نقض مستمر و مهلک حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین است. تنها در ۱۴۰ روز گذشته بیشتر از یک صدهزار انسان در غزه و کرانه باختری ذبح؛ مجروح یا در زیر آوار مدفون شده اند و زندگان هم در معرض مرگ قریب الوقوع ناشی از گرسنگی و بیماری های عفونی هستند».
تقدیم لوح شهدای تفحص مفقودان جنگ تحمیلی جهت نصب در موزه کمیته بین المللی صلیب سرخ
امیرعبداللهیان، همزمان با حضور خود در ژنو، با «میریانا اسپولیاریک ایگر» رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، دیدار و گفتگو و لوح شهدای تفحص مفقودان جنگ تحمیلی جهت نصب در موزه کمیته بین المللی صلیب سرخ را تقدیم کرد.

ریاست دوره ای ایران در نشست خلع سلاح
هر ساله بخش عالی رتبه کنفرانس خلع سلاح از ۷ الی ۱۰ اسفند در ژنو برگزار می گردد. در این جلسه مقامات عالی رتبه کنفرانس ضمن طرح مواضع ملی خود در مورد موضوعات مهم در حوزه صلح و امنیت بین المللی و خلع سلاح و کنترل تسلیحات به رایزنی و تبادل نظر با یکدیگر می پردازند.
در این نشست هر عضو به مدت ۴ هفته ریاست کنفرانس را بر عهده دارند و امسال هم ایران از ۲۸ اسفند به مدت ۴ هفته ریاست این کنفرانس را بر عهده خواهد داشت.
امیرعبداللهیان در جریان سفر خود به ژنو بعد از سخنرانی در نشست شورای حقوق بشر، در قسمت عالی رتبه اجلاس خلع سلاح هم سخنرانی کرد و در این سخنرانی تصریح کرد: آن چه امروز در بی عملی شورای امنیت سازمان ملل در برابر نسل کشی در غزه شاهدیم، فاجعه دیپلماسی قرن می باشد و تداوم جنایات جنگی اسرائیل و توسعه دامنه جنگ و نتایج آن تهدید کننده واقعی صلح و امنیت بین المللی است.
وی اضافه کرد: کشتار مردم فلسطین بخصوص در غزه نمی تواند تا زمان به اصطلاح از بین رفتن کامل حماس ادامه یاید، چون این زمان هیچگاه فرا نخواهد رسید. حماس و مقاومت حرکتی آزادی بخش و تجلی آرمان ملت فلسطین در رهایی از اشغال و تأسیس دولت کامل فلسطینی است. جمهوری اسلامی ایران همواره از ملت فلسطین در مقابل اشغال بر اساس حقوق بین الملل و حق تعیین سرنوشت قاطعانه دفاع کرده و خواهد نمود.

ثبت نقش آفرینی کشورها و سازمان های بین المللی برای غزه در تاریخ
در حاشیه بخش عالی رتبه پنجاه و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، وزیر امورخارجه کشورمان در سومین سخنرانی خود، در نشست جانبی فلسطین هم حضور یافت و در این جلسه تصریح کرد: حدود ۵ ماه از حملات مرگبار رژیم اسرائیل به غزه و نسل کشی در این منطقه کوچک می گذرد. در این زمان بیشتر از ۳۰ هزار نفر از مردم غزه جان خویش را از دست داده اند که ۷۰ درصد آنها را زنان و کودکان می سازند. این وحشتناک ترین آمار کودک کُشی در طول تاریخ بشریت است.
وی اضافه کرد: هم اکنون نسل کشی ساکنان غزه دو گونه است، افرادی که جان خویش را در نتیجه حملات و بمباران های ارتش صهیونیستی از دست داده اند و آن هایی که در نتیجه گرسنگی، توسط رژیم اسرائیل درحال مرگ تدریجی هستند؛ این وضعیت در شمال نوار غزه به مراتب وحشتناک تر است و حدود ۶۰۰ هزار فلسطینی که این منطقه را ترک نکرده اند، شکم کودکان خویش را با گیاهان و برگ درختان سیر می کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: بدون شک این دوره زمانی با همه مصائب و مرارت های آن بر ملت مظلوم و مقاوم فلسطین خواهد گذشت. اما چگونگی و کیفیت نقش آفرینی تک تک کشورها و سازمان های بین المللی در ارتباط با این نسل کُشی اشکار اتخاذ می کنند، در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد.

دیدارهای دوجانبه با همتایان خارجی
همچنین امیرعبداللهیان در قسمت عالی رتبه پنجاه و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، با وزرای خارجه ویتنام، دانمارک، ونزوئلا، کویت، مصر، فنلاند، اندونزی، دبیر کل سازمان ملل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم دیدار و گفتگو کرد و در همه این دیدارها مسائل دوجانبه و همینطور بحران غزه مورد تاکید قرار گرفت.
افتتاح نمایشگاه مجازی «ایران و یکصد سال چندجانبه گرایی» در ژنو
پس از پایان دیدارها و نشست ها در ژنو، نمایشگاه مجازی «ایران و یکصد سال چند جانبه گرایی» روز سه شنبه ۸ اسفند با حضور امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، نجفی معاون حقوقی و بین المللی، ناصر کنعانی سخنگو وزارت امور خارجه و بحرینی سفیر ایران در ژنو راه اندازی شد.
نمایشگاه مجازی ایران و یکصد سال چندجانبه گرایی با هدف نمایش نقش سازنده کشورمان در محیط های چند جانبه در بیشتر از صد سال قبل طراحی و اجرا شده و این نمایشگاه با نگاهی تاریخی کوشیده در سه بخش تصاویر، اسناد و ویدئوها؛ تاریخ بیشتر از صد سال حضور و فعالیت ایران در سازمان های بین المللی را به نمایش در آورد.

منبع: