دبیر انجمن خادمان قرآن کریم خبرداد؛ مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس جمهور برگزار می گردد

آذر: دبیر انجمن خادمان قرآن کریم از برگزاری بیست ونهمین دوره مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم در سی ویکمین نمایشگاه قرآن کریم با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور آگاهی داد.

سید علی سرابی دبیر انجمن خادمان قرآن کریم در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره ی مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم اظهار داشت: بیست ونهمین دوره تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور رییس جمهور برگزار می شود. تلاش بر این است که همچون سنوات گذشته این مراسم در نیمه ماه رمضان و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) برگزار گردد.
وی افزود: در ۲۸ دوره گذشته نزدیک به ۳۰۰ نفر از اساتید، قاریان، پژوهشگران، هنرمندان و رسانه های قرآنی شناسایی و مورد تجلیل قرار گرفتند.
دبیر انجمن خادمان قرآن کریم درباب چگونگی شناسایی خادمان قرآن کریم اشاره کرد: در شناسایی و ارزیابی خادمان فاکتورهای مختلفی مدنظر است که شاید مهم ترین آن خدمت شاخص و ممتازی است که یک فرد در ساحت قرآن کریم انجام داده باشد، حالا ممکنست این مساله در تعلیم و تربیت، حافظان، قاریان، پژوهش، تبلیغ و ترویج، کتابت، تذهیب، بازیگری در فیلم های قرآنی و… باشد.
سرابی خاطرنشان کرد: شاخص دوم طول مدت خدمت به قرآن کریم یا همان کسوت خدمت در حوزه قرآن است. یعنی ممکنست فردی سالهای متمادی در کسوت قرآنی در حال خدمت باشد، البته در شاخص بعدی کیفیت کار فرد در طول سال ها و همین طور اعیار هنری افراد مورد توجه است.
وی اضافه کرد: کار شناسایی و امتیازدهی خیلی مشکل است، برای اینکه ما در جامعه قرآنی کشور خدمتگزاران زیادی داریم. پس انتخاب ۱۵ نفر در هر سال از میان یک جمعیت زیاد خیلی دشوار است. بدین منظور ما مدعی نیستیم که حق مطلب را با انتخاب افراد به پایان رسانده ایم.
دبیر انجمن خادمان قرآن کریم بیان کرد: بطور قطع خیلی از خادمان قرآن گم نام هستند و ما نتوانستیم آنها را شناسایی نماییم و حتی برخی را هم که ما شناسایی می نماییم حاضر نیستند کوشش های خودرا بروز بدهند و در جمع بیان شود.
سرابی ابراز کرد: به هر حال امسال ۱۳ نفر در عرصه های مختلف شناسایی شدند که امیدواریم مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم در نمایشگاه قرآن امسال به خوبی برگزار گردد.
وی تصریح کرد: مسأله ای که برای آینده این مراسم پیشنهاد شده این است که از خادمان قرآن کریم سایر کشورها نیز تجلیل نماییم. همین طور بدنبال تجلیل از خادمان قرآن کریم در استانها هستیم، برای اینکه ممکنست برخی در منطقه خودشان کار چشم گیر قرآنی انجام داده باشند اما به خاطر محدودیت معرفی چهره ها در سطح ملی امکان انتخاب افراد را نداشته باشیم. بدین جهت بدنبال تجلیل استانی نیز هستیم.
دبیر انجمن خادمان قرآن کریم اشاره کرد: بدنبال برگزاری مجمع ملی خادمان در بهار یا تابستان امسال هستیم و امید است توفیق داشته باشیم به خدمتگزاران قرآن خدمت نماییم.
سرابی افزود: پیامبر اکرم فرمودند «هرکسی قرآن را بزرگ بدارد به مثابه این است که خداوند را بزرگ نگاه داشته است». خادمان قرآن کریم کسانی هستند که به ساحت نورانی قرآن احترام می گذارند و حتما تجلیل از آنها تجلیل از قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی و تشویق جوانان به خدمت در حوزه قرآن است.
وی در مورد نقش نهادها و چگونگی کشف خادمان قرآن کریم اظهار داشت: ما از چندین ماه پیش از برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم، فراخوان عمومی را توسط صدا و سیما و رسانه ها منتشر می نماییم و تقاضا داریم خدمتگزاران قرآنی را به ما معرفی کنند. افراد بصورت انفرادی یا توسط دیگران به ما معرفی می گردند. همین طور همزمان با این فراخوان در میان دستگاه های دولتی که در کارهای قرآنی حضور دارند فراخوانی صادر و تقاضا می نماییم افراد مرتبط به خودشان را به ما معرفی کنند.
دبیر انجمن خادمان قرآن کریم خاطرنشان کرد: بعد از آنکه اسامی را دریافت کردیم ممیزی می نماییم تا به تعداد محدودتری برسیم، ما پنج مجمع تخصصی پژوهشگران، هنرمندان، قاریان، حافظان و مدرسان، چاپ و نشر و رسانه را داریم که افراد انتخاب شده را به این مجمع معرفی می نماییم و در این مجامع افراد منتخب مشخص و به مجمع اصلی که رییس آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است معرفی و آنجا افراد منتخب معرفی می گردند.