صبح امروز؛ اولین نشست فراکسیون گام دوم مجلس دوازدهم

آذر: اولین نشست فراکسیون گام دوم مجلس دوازدهم بامداد امروز با حضور منتخبین در مجموعه سرچشمه تهران اجرا شد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، اولین نشست فراکسیون گام دوم مجلس دوازدهم بامداد امروز (دوشنبه ۲۴ اردیبهشت) با حضور منتخبین در مجموعه سرچشمه تهران برگزار گردید.
در این نشست، «مصطفی طاهری» رئیس کمیسیون صنایع و معادن و صنایع مجلس اظهار نمود: در صنایع پتروشیمی اولویت، زنجیره است و هر زنجیره که افزایش داده شود سبب ارزش افزوده می شود.
وی درباره ی وضعیت معادن هم اظهار داشت: ظرفیت معدن بسیار زیاد است و در حقوق دولتی باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد سرمایه گذاری شود تا برای نسل های بعدی هم معادن کشور قابلیت بهره برداری داشته باشد.
محمدبیگی: با جدایی موضوع زنان از خانواده، از شاخصهای اسلامی دور خواهیم شد
در ادامه این نشست، «فاطمه محمدبیگی» رئیس فراکسیون جمعیت مجلس یازدهم، اظهار نمود: در موضوع سلامت در دهه ۹۰ بجای افزایش، سهم سلامت از بودجه های کشور کاهش پیدا کرد و قرار بود موضوع سهم سلامت مردم از جیب کمتر شود اما این اتفاق نیافتاده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بودجه صندوق پشتیبانی از بیماران صعب العلاج در این مجلس افزوده شد که ۹ هزار میلیارد تومان حالا در بودجه گنجانده شده است.
محمدبیگی تصریح کرد: البته در مجلس دوازدهم ضروریست درباره ی طب سنتی و موضوع محیط زیست فعالیت بیشتری شود.
رییس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس یازدهم تصریح کرد: سالانه یک تا یک و نیم درصد به جمعیت سالمند کشور اضافه می شود و در مجلس یازدهم موضوع قانون جمعیت و خانواده را نهایی کردیم اما از آنجائیکه چالش جمعیت در کشور بسیار جدی است، باید فراکسیون جمعیت فعالیت خودرا در مجلس دوازدهم به صورت جدی پیگیری کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر موضوع زنان را از خانواده جدا نماییم، به چالش لیبرالی و دورشدن از شاخصهای نظام اسلامی خواهیم رسید.
زنگنه: نمایندگان جوان مجلس یازدهم دنبال سهم خواهی نبودند
همچنین در ادامه این نشست، «محسن زنگنه» رئیس فراکسیون گام دوم انقلاب اسلامی مجلس اظهار نمود: در دستگاههای اجرائی که ساختار سبب تحول می شود، در مجلس این افراد هستند که سبب تحول خواهند شد و در دوره های مختلف هم دیدیم که یک نماینده به تنهایی اتفاقات بزرگی را در کشور رقم زده است.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این میان تعارض منافع صنفی، جغرافیایی و سیاسی گاهی بر کار مجلس سایه می افکند که شاید کار را از مسیر خود خارج کند.
زنگنه اظهار داشت: اگر جمع هایی شکل بگیرد که مسیر را تغییر دهند، سبب اتفاق های خوب خواهند شد که در مجلس یازدهم از راه همین فراکسیون ها و کمیسیون ها بخصوص جوانان مجلس این هدف محقق شد چونکه نمایندگان جوان مجلس یازدهم درگیر لابی ها و برخی سهم خواهی ها نبودند.
وی متذکر شد: در موضوع مالیات بر عایدی سرمایه، قانون پشتیبانی از زنان و خانواده، اصلاح ساختار بودجه و دیگر قوانین مصوب ردپای جوانان دیده می شود.
طغیانی: بی انضباطی های مالی دولت و مجلس «عامل اصلی تورم» در کشور است
همچنین «مهدی طغیانی» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه این نشست اظهار نمود: در مجلس یازدهم اقدامات و تلاشهای زیادی برای تصویب طرح ها و لوایح حمایتی و توسعه ای صورت می گیرد اما سوال اینست که آیا امکانات لازم برای تحقق این طرح های توسعه ای که در مجلس مصوب می نماییم داریم یا خیر.
وی اضافه کرد: سال قبل ما در بودجه سنواتی، ۶۳۰ همت برای هدفمندی گذاشتیم که بالای ۷۰۰ همت هزینه شده و حدود ۴۰۰ همت آن محقق شده است؛ یعنی بودجه ما با هزینه ها و درآمدها هیچ سنخیتی ندارد که خروجی این عدم تطابق، کسری بودجه قابل توجه بوده است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بطور مثال ما به جهت اینکه تکالیف قانون هدفمندی را انجام دهیم، ظرفیت محدودی داریم. یا باید درآمدها از راه مالیات باشد، یا باید از راه واگذاری دارایی های دولت که همان فروش نفت و محصولات معدنی باشد یا باید از راه فروش اوراق یا همان بدهی باشد اما در عین حال می خواهیم با این ظرفیت محدود همه کار نماییم.
وی اظهار داشت: یکی از ماموریت های اصلی مجلس اینست که مطالبه غیر قابل اجرائی را بر دولت بار نکند چونکه عامل تورم و کسری بودجه، بی انضباطی های مالی دولت و مجلس است.
طغیانی اظهار داشت: ازاین رو بحث انضباط در دولت چه از حیث منابع و چه از حیث مصارف یکی از بحث های مهم برای مجلس است که باید تمرکز جدی روی آن داشته باشیم.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار داشت: در تمام دنیا درآمدهای مالیاتی است که صرف کارهای رفاهی و تامین اجتماعی می شود اما ما نه فقط نفت می فروشیم تا رفاهیات را تامین نماییم، بلکه درحال ایجاد تورم هستیم تا امور رفاهی را ایجاد نماییم که این روند باید در مجلس آینده اصلاح گردد.
بابایی کارنامی: باید اصلاح ساختار صندوق تامین اجتماعی را در مجلس آینده دنبال کنیم
«علی بابایی کارنامی» رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست، اظهار داشت: مجلس یازدهم اقدامات مهمی را انجام داد که همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از این اقدامات بود.
وی اضافه کرد: ما باید اصلاح ساختار صندوق تامین اجتماعی را در مجلس آینده دنبال نماییم. امنیت شغلی کارگران و کارمندان خیلی مهم است که در مجلس یازدهم طرح ساماندهی کارکنان را دنبال کردیم و باید این طرح را به جمع بندی برسانیم.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تصویب قوانین ابتدای کار است و باید بر اجرای آن هم نظارت نماییم. بحث بیمه پایه و سلامت کارگران خیلی مهم است و باید به خوبی دنبال شود.

منبع: