سفر عراقچی به ایتالیا برای شرکت در گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا

آذر: سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه جمعه برای انجام دومین دور گفتگوهای غیرمستقیم با آمریکا به رم پایتخت ایتالیا عزیمت نمود.

به گزارش آذر به نقل از مهر، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اعلام این خبر درمیان خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد، اظهار داشت: دور دوم گفتگوهای غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به ریاست سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه و استیو ویتکوف، نماینده ویژه رییس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه روز شنبه در رم برگزار می گردد.

بقایی اشاره کرد: این دور از مذاکرات نیز همچون دور نخست بصورت غیرمستقیم و بوسیله بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه سلطنت عمان خواهد بود.

بقایی درباب دلیل انتخاب رم به عنوان محل انجام مذاکرات اظهار داشت: انتخاب رم بنا به پیشنهاد وزیر امور خارجه عمان و موافقت ایران و آمریکا انجام شده و تمهیدات مربوطه نیز از طرف دولت عمان با هماهنگی دولت ایتالیا اتخاذ شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباب محتوای مذاکرات اظهار داشت: برنامه هسته ای صلح آمیز ایران بطورکامل منطبق با موازین و اسناد ذیربط بین المللی همچون معاهده منع اشاعه هسته ای است و جمهوری اسلامی ایران در قالب پذیرفته شده بین المللی ضمن عمل به تعهدات خود مصمم به حفظ و اعمال حقوق مشروع و قانونی خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

بقایی اضافه کرد: چارچوب مواضع و مطالبات جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با رفع تحریم های غیرقانونی و بحث هسته ای بطورکامل روشن است و در دور نخست مذاکرات نیز به طرف مقابل منعکس شده است.
در عین حال باتوجه به مواضع ضد و نقیضی که طی چند روز گذشته از مقام های مختلف آمریکایی شنیده ایم، انتظار داریم طرف آمریکایی در گام نخست دراین خصوص توضیح دهد و ابهام های جدی به وجود آمده در مورد نیت و جدیت خودرا رفع نماید.

بقایی با یادآوری سابقه آمریکا در بد عهدی و زیاده خواهی، اشاره کرد: تکرار روش های گذشته بطور قطع مفید نخواهد بود و «گام رو به جلو» تنها در صورتی قابل تحقق است که طرف مقابل با واقع بینی و بدون تأثیر پذیری از محافل تندروی جنگ طلب همچون رژیم صهیونیستی، از طرح درخواست های غیرواقعی و نامعقول که مغایر با قواعد و عرف پذیرفته شده بین المللی نیز است، خودداری کرده و رویکرد سازنده و معقولی در پیش بگیرد.

منبع: