رحمانی فضلی در دیدار با وزیر کشور قرقیزستان: دخالت کشورهای خارجی در مسائل جهان اسلام را نمی پذیریم

به گزارش آذر وزیر کشور اظهار داشت: ایران دخالت کشورهای خارجی در مسائل جهان اسلام را به هیچ وجه نمی پذیرد، چونکه آنان به دنبال منافع خود هستند و تفرقه انداختن بین کشورها و مردمان منطقه کار آنها است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در بیشکک با «قشگار جونوش علی اف» وزیر کشور قرقیزستان، دیدار و دو طرف در مورد مسائل دوجانبه گفتگو کردند.
علی اف تصریح کرد: در دوران پس از استقلال، قرقیزستان با چالش های امنیتی فراوانی روبرو شده است و تقویت روابط با کشورهای منطقه همچون ایران یکی از اولویت های دولت قرقیزستان است.
وی اضافه کرد: گروه های جنایتکار بین المللی در تمام مناطق جهان تقویت شده اند و تهدیدات جدی برای امنیت کشورهای منطقه به وجود آورده اندکه این موضوع، لزوم توسعه تعاملات بین کشورهای منطقه را بیشتر از گذشته نشان داده است.
جونوش علی اف خاطرنشان کرد: در این راستا همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای قرقیزستان اهمیت ویژه ای دارد و ما اطمینان داریم که امضا توافقنامه همکاری انتظامی و امنیتی دوجانبه، انگیزه جدیدی برای توسعه همکاریهای همه جانبه ایجاد خواهد نمود.
وزیر کشور قرقیزستان تصریح کرد: این اولین و تنها توافقنامه همکاری بین ۲ کشور نیست، در سال ۲۰۱۶ نیزدولت های قرقیزستان و ایران توافقنامه همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را تصویب کردند.
وی افزود: با عنایت به اینکه ایران دارای تجربه های فراوانی در زمینه مبارزه با گروه های جنایتکار و قاچاقچیان مواد مخدر بین المللی است، تعمیق روابط با همتایان ایرانی یک گام بسیار مهم در مقطع کنونی است.
علی اف اظهار داشت: قرقیزستان هم همچون کشورهایی است که در راه ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و تجربیات ارزشمند ای در مبارزه با این تهدیدات را به دست آورده است و بیشکک توانایی عرضه اطلاعات قابل توجهی به همتایان ایرانی دارد.
وزیر کشور قرقیزستان اضافه کرد: در همکاری با ایران، وزارت کشور قرقیزستان علاقمند به راه اندازی سامانه های اطلاعاتی مشترک، تبادل اطلاعات، آموزش روش های جدید، انجام تحقیقات و به خصوص آموزش پرسنل نظامی واحدهای ویژه است.
وی خاطرنشان کرد: تبادل اطلاعات در زمینه مبارزه با سازمان های تروریستی و افراط گرایان بین المللی و گروه های مجرمین از اولویت های وزارت کشور قرقیزستان می باشد و ادامه ارتباطات در این بخش ها لازم است.
علی اف در انتها اظهار داشت: شخصاً بر آمادگی قرقیزستان برای توسعه هرگونه همکاری با ایران تاکید میکنم.
رحمانی فضلی هم در این دیدار تصریح کرد: قرقیزستان و ایران اشتراکات فراوانی در زمینه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و نظائر آن دارند که با تاکید بر این عوامل، می توان همکاری بین دو کشور را توسعه داد.
وزیر کشور ایران خاطرنشان کرد: در دوره ریاست حسن روحانی رئیس جمهور ایران ۲ ملاقات با رؤسای جمهوری قرقیزستان برگزار شده و در چارچوب این نشست ها ۱۵ تفاهمنامه به امضا رسیده است و هم اکنون همکاریهای بیشکک و تهران بر مبنای آن اسناد تنظیم می شود.
رحمانی فضلی تصریح کرد: در این راستا، توافقنامه ای که امروز بین وزارت کشور قرقیزستان و ایران امضا می شود؛ بستر مناسبی را برای توسعه همکاریهای امنیتی، انتظامی، مبارزه با جرائم سازمان یافته، افراط گرایی و قاچاقچیان مواد مخدر فراهم خواهد نمود.
وی اظهار داشت: در ادامه مسیر همکاری ها، با تاکید بر توافقنامه جدید، نشست های کارشناسی بین ۲ کشور برگزار می گردد تا اجرای تمام ظرفیت های پیشبینی شده محقق شود.
رحمانی فضلی افزود: وزارت کشور ایران، دارای اختیارات در عرصه های گوناگونی همچون امنیت داخلی، سیاست داخلی، نیروی انتظامی، تعیین استانداران، مدیریت مرزها و دیگر موارد است و این اختیارات سبب شده که این وزارت خانه تجربه های مناسب، همه جانبه و مختلفی را بدست آورد و از رهگذر اجرایی شدن توافقات دوجانبه، طرف قرقیز فوائد زیادی را در زمینه های مختلف بدست می آورد.
وزیر کشور ایران خاطرنشان کرد: در مبحث مبارزه با افراط گرایی، تروریسم و گروه های تکفیری همچون مقابله با سازمان های تروریستی بین المللی مثل القائده، داعش و نظائر آن، ایران دارای تجربیات زیادی است. این گروه های تروریستی چهره خشن، افراطی و خونریزی را از اسلام به نمایش می گذارند.
وی تصریح کرد: متأسفانه این گروه ها، همواره مورد حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و بعضی از قدرت های منطقه بوده اند، اما جمهوری اسلامی ایران خواستار صلح و ثبات برای تمام کشورهای منطقه است.
رحمانی فضلی تصریح کرد: ما دخالت کشورهای خارجی در مسائل جهان اسلام را به هیچ وجه نمی پذیریم چونکه آنان به دنبال منافع خود هستند و تفرقه انداختن بین کشورها و مردمان منطقه کار آنها است و هر کشوری همچون سوریه، عراق، یمن، افغانستان که قدرت های مذکور وارد شدند به جز خونریزی، قتل، غارت و از بین رفتن تمدن، نتیجه ای حاصل نشد.
وزیر کشور اظهار داشت: ایران به هیچ وجه به دنبال مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر نیست اما هر کشور منطقه که از ایران کمک بخواهد ایران بعنوان برادر مسلمان در کنار آنها خواهد بود.
وی ادامه داد: بعد از شکست داعش در عراق و سوریه، تروریست ها به کشورهای خود باز می گردند و الان مشغول بستر سازی برای توسعه ناآرامی ها و جنگ بخصوص در افغانستان هستند و ایران آمادگی کامل دارد با کشورهای منطقه در زمینه آموزش، تبادل تجربیات و اطلاعات همکاری کند.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، ایران با عنایت به وجود مرزهای مشترک با افغانستان دارای تجربه های زیادی در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر است و برای تبادل این تجربه ها همواره آماده ایم.
وی اظهار داشت: ایران با وجود تحولات در کشورهای همسایه، امن ترین و آرام ترین کشور در منطقه خود است و همکاری با قرقیزستان در حوزه آموزش و تبادل اطلاعات در تقویت امنیت داخلی مؤثر خواهد بود.
وزیران کشور قرقیزستان و ایران، در این دیدار ضمن تبادل نظر درباره مسائل مورد نظر، روند تقویت همکاری ها را بررسی کردند و در انتها با ابراز آمادگی هر ۲ کشور برای تعمیق تعاملات دوجانبه بر افزایش تعاملات در موضوعات مختلف تاکید نمودند. در انتها این دیدار، توافقنامه همکاریهای امنیتی و انتظامی دوجانبه به امضا وزرای کشور رسید.
رحمانی فضلی پس از ظهر پنج شنبه ۲۱ شهریور ماه وارد بیشکک شد. وی، در دومین روز حضور در قرقیزستان، با«محمدقالی عبدالغاضی اف» نخست وزیر قرقیزستان ملاقات خواهد نمود.