کاظم جلالی: بسته پیشنهادی و چانه زنی های اروپا برای حفظ برجام کافی نیست

آذر: رییس گروه پارلمانی ایران و اروپا اظهار داشت: چانه زنی های اروپا و بسته های پیشنهادی شان برای حفظ برجام کافی نیست. اتحادیه اروپاباید بفهمد عملا در عرصه اقتصادی جهان بی وزن است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، کاظم جلالی رئیس گروه پارلمانی ایران و اروپا طی گفتگویی با یورو نیوز با اشاره به اینکه برجام بزرگترین دستاورد سیاست خارجی اتحادیه اروپا است، اظهار داشت: این سوال مطرح می گردد که آیا اتحادیه اروپا برای حل و فصل منازعات بین المللی وزن سیاسی لازم را داراست یا خیر؟ اگر اتحادیه اروپا نمی تواند تضمین دهد که بانک ها و شرکت های اروپایی با ایران فعالیت داشته باشند، اعتماد عملی به این اتحادیه از دست می رود و در آینده کسی برای مذاکره با اروپایی ها به آنان اعتماد نخواهد کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: چانه زنی های اروپا و بسته های پیشنهادی شان را برای حفظ برجام کافی نیست. این گام ها بوته آزمایشی است برای اتحادیه تا اروپا بفهمد عملاً در عرصه اقتصادی جهان بی وزن است.
رئیس گروه پارلمانی ایران و اروپا تصریح کرد: اعتماد به آمریکا در مذاکرات به دلیل خارج شدن از برجام از دست رفته و از سوی دیگر اعتماد به اروپایی به صورت عملی در حفظ برجام می تواند از دست برود و این به نفع جامعه جهانی نیست.
جلالی خاطرنشان کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری بعضی از کشورهای منطقه یک جنگ روانی ضد ایران آغاز کردند و علاوه بر این در عرصه جنگ دلار هم وارد شدند.
رییس مرکز پژوهش های مجلس درباره حضور ایران در سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور پیدا کرد. حضور ایران، حضور گسترده ای نیست و طبعا تاریخ انقضاء هم ندارد.
وی در مورد آزادسازی ادلب اظهار داشت: در حمله به ادلب و مبارزه با تروریسم، حتما باید برنامه هایی پیاده شود که در آن مردم کمترین صدمه را ببینند. البته با عنایت به اینکه تروریست ها از مردم بعنوان سپر استفاده می نمایند، تصور اینکه مردم صدمه نبینند، غیرمنطقی است. در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران همیشه نگرانی نسبت به مردم در مبارزه با تروریست ها وجود دارد.
رئیس گروه پارلمانی ایران و اروپا با اشاره به اینکه ایران با مبارزه با تروریسم هزینه امنیت اروپا را می پردازد، تصریح کرد: بیشترین تعداد ترویست هایی که به منطقه رفتند از فرانسه و بلژیک و دیگر کشورهای اروپایی هستند. باید این سوال را از این کشورها پرسید که چرا شما اینقدر تروریست پرورید؟ این تروریست هایی که داخل منطقه هستند، هر کدامشان یک بمب ساعتی تنظیم شده اند که اگر برگردند داخل کشورهای [اروپایی] خودشان و [اروپایی ها] خواهند دید که چه اتفاقی خواهد افتاد. کما اینکه تابحال هم اتفاق افتاده است. ما داریم هزینه امنیت شما را می دهیم. ما داریم هزینه امنیت اروپا را می دهیم.
جلالی در ارتباط با احتمال رویارویی نظامی ایران با رژیم صهیونیستی در سوریه اظهار داشت: فکر نمی کنم رژیم صهیونیستی عرضه این را داشته باشند که رویارویی نظامی در داخل منطقه پیدا کنند با ما یا حتی کشورهای ضعیف تر از ما.
وی افزود: استراتژی فعلی رژیم صهیونیستی این است که مسلمان ها به جان هم بیفتند. ما به جان همدیگر افتاده ایم. تروریست ها را وارد منطقه کرده است. چقدر عراق و سوریه [از این جهت] صدمه دیدند. کشورهای منطقه را به جان هم انداختند.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه به نظر می آید رژیم صهیونیستی نمی تواند [با کشوری] رودررو شود اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در این خصوص چندین بار خودش را آزمود اما اولا جریان مقاومت در منطقه، جریان قوی است، ثانیا حمله نظامی، کشورها را با یکدیگر متحد می کند و در کنار یکدیگر قرار می دهد، ضمن آن که رژیم صهیونیستی در مورد خودش اغراق می کند.
رئیس گروه پارلمانی ایران و اروپا، روسیه را «شریک استراتژیک» ایران خواند و اظهار داشت: روسیه همسایه ما کشوری است که همگرایی خویش را با سیاست های جمهوری اسلامی ایران در چند سال قبل به خوبی نشان داده است. ما در سوریه با هم همکاری و همگرایی داشته ایم. از لحاظ اقتصادی هم ما اکنون همکاری خوبی داریم.
وی افزود: البته باید توجه داشت که ایران خواستار روابط با همه کشورهاست. ما خواستار روابط با همسایگان خودمان هم هستیم. ما اعتقاد داریم اداره منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه صورت گیرد. امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین گردد. این نشان داده است که ما به دنبال تنش نیستیم.
جلالی اضافه کرد: ما با روس ها تعامل داریم. ما با چین همکاری داریم. با کشورهای اروپایی رابطه داریم. ما خواستار گسترش روابط هستیم. ولی وقتی اروپایی ها می گویند اقتصاد ما نمی تواند، طبیعی است که ما نمی توانیم منتظر بمانیم، نیازهای کشور خویش را برطرف نکنیم.