میرابیان در گفتگو با مهر: برنامه ۴ ماده ای ایران پیشگام ترین طرح صلح و ثبات در یمن است

آذر: یک کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: طرح ۴ ماده ای ایران برای اتمام جنگ در یمن، یکی از پیشگام ترین طرح های گفتگو با هدف دستیابی به صلح در یمن بوده و هست و هنوز هم قابلیت اجرایی دارد.

رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر درباب آخرین وضعیت بحران یمن و تلاش های دیپلماتیک ایران در جهت رسیدن به صلح و آتش بس در آن کشور گفت: سپس گذشت قریب به چهار سال از آغاز بحران یمن، مسببان جنگ و متجاوزین به آن کشور به این نتیجه رسیدند که چاره برون رفت از این بحران صرفا سیاسی است و دیگر هیچ راهکار نظامی نمی تواند پاسخگوی این شرایط باشد.
وی اظهار داشت: برای نخستین بار در این مدت ما شاهد می باشیم که شروع کنندگان جنگ یمن به واقعیت موجود که همان جایگاه و قدرت انصارالله یمن باشد اعتراف کردند و به این نتیجه پی بردند که اگر قرار باشد با کسی برای دستیابی به صلح به گفتگو بنشینند، آن طرف انصارالله است.
میرابیان با اشاره به اینکه تابحال نه دولت در تبعید عبدربه منصور هادی و نه آمریکا و سعودی حاضر به پذیرش انصارالله نبودند، اضافه کرد: امروز با تغییر شرایط این واقعیت را پذیرفتند که طرف مقابل آنها انصارالله است و این یک گام مثبت بشمار می رود.
این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: طولانی شدن جنگ یمن برای غربی ها بعنوان حامیان سعودی و امارات، رسوایی بدی را در سطح بین المللی به وجود آورده است.
وی با اشاره به ماجرای قتل خاشقجی هم اشاره کرد: رسوایی و فضاحت این مساله به حدی وسیع و فراگیر بود که امروز در رسانه های خارجی از بحران یمن بعنوان یکی از مسائل پیرامونی قتل خاشقجی نامبرده می شود، یعنی سوژه خاشقجی باری مضاعف بر دوش آمریکا و حامیان غربی سعودی قرار داده است.
میرابیان اضافه کرد: انصارالله با ابتکار عملی که اخیراً به خرج داده، پیشنهاد آتش بس را بیان کرد و تا حدودی هم این مساله امروز از طرف طرف های درگیر رعایت میگردد. البته انصارالله در این خصوص گفته که ما هر حمله ای که از طرف سعودی ها و اماراتی ها صورت بگیرد را بی پاسخ نخواهیم گذاشت.
این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: همه این عوامل از پذیرفتن انصارالله بعنوان طرف مقابل ائتلاف متجاوز به یمن تا رعایت نسبی آتش بس که با پیشنهاد نیروهای انصارالله بوده، همگی در کنار هم بارقه های امیدی را به وجود آورده که در مذاکرات سوئد طرف های درگیر با یکدیگر مذاکرات خوب و مفیدی را داشته باشند.
وی اظهار داشت: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران یمن در قالب طرح ۴ ماده ای، یکی از پیشگام ترین طرح های گفتگو با هدف دستیابی به صلح در یمن بوده و هست و هنوز هم قابلیت اجرایی شدن دارد.
میرابیان درانتها اشاره کرد: آنچه ایران از ابتدا روی آنها تاکید داشته دو محور کلی است، یعنی آتش بس و گفتگو که گام های ابتدایی و البته بسیار مهم در این راستا به حساب می آیند و سپس آن باید به گام های بعدی در تثبیت وضعیت امنیتی و سیاسی یمن پرداخت.