علی ربیعی: مسئولیت عدم گفتگو در نیویورک با آمریکاست، خنده روحانی، علامت تسلیم نشدن مقابل فشارهاست

به گزارش آذر سخنگوی دولت با اشاره به اینکه روحانی آمادگی داشت که با برداشته شدن همه تحریم ها در همان نیویورک با سران 5+1 گفتگو کند، اظهار داشت: اما ترامپ با نگه داشتن تحریم ها نشان داد عزمی در این زمینه ندارد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود طی سخنانی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک و مقر سازمان ملل متحد، اظهار نمود: آمریکا به گفتگو اشتیاق نشان داده، اما واشنگتن باید بی اعتمادی ما به خویش را که بعد از خروجش از برجام تشدید شده، برطرف کند؛ اما چنین چیزی در رفتار آمریکا دیده نمی گردد.

مسئولیت عدم شکل گیری گفتگو در نیویورک مستقیما با آمریکاست
وی با اشاره به اینکه روحانی آمادگی داشت که با برداشته شدن همه تحریم ها در همان نیویورک با سران 5+1 گفتگو کند، خاطرنشان کرد: اما ترامپ با نگه داشتن تحریم ها نشان داد عزمی در این زمینه ندارد. مسئولیت عدم شکل گیری گفتگو در نیویورک مستقیما با آمریکاست، اما هر چند که آنان جرات حرکت به سمت اقدام درست را نداشتند، ولی نشان داده اند که متوجه واقعیت های ایران شده اند و فهمیده اند که تحریم ها اثری بر ایران ندارد.

امیدواریم به زمانی برسیم که هم آمریکا تعقل کند هم اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند
سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ایران امیدی به اروپایی ها در زمینه برجام دارد، اظهار داشت: این مربوط به خود آمریکایی هاست و فکر می نماییم که ما مطابق بحثی که مطرح کرده بودیم روند خویش را ادامه می دهیم و امیدواریم به زمانی برسیم که هم آمریکا تعقل کند هم اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند.

نرخ خرید تضمینی گندم ۲۲۰۰ تومان در نظر گرفته شد
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره نرخ تضمینی خرید گندم، اظهار داشت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد، نرخ خرید تضمینی گندم ۲۲۰۰ تومان در نظر گرفته شد و متناسب با سایر تورم ها و مسائل اقتصادی کشور چنین رقمی مشخص شد و امیدواریم که کشاورزان ما هم بتوانند متنفع شوند.

ما از ابتدا خواستار آخر جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم

برخی کشورها پیام هایی از جانب عربستان برای روحانی آوردند
وی در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز روابط ایران با عربستان، اظهار داشت: ما از ابتدا خواستار آخر جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم و الان هم خواستار آتش بس و استقرار صلح در یمن هستیم. اشکال تا کنون از خود عربستان بوده است و این هم درست است که برخی کشورها پیام هایی از جانب عربستان برای روحانی آوردند اما این باید در عمل هم دیده شود و تجاوزات آنان به یمن قطع شود. اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد، صرف نظر از قسمت اول سخنانی که امروز مطرح نمودند، ما از بخش دوم استقبال می نماییم.

طرح «بیشتر در مقابل بیشتر» در قالب برجام است
سخنگوی دولت درباره طرح بیشتر در مقابل بیشتر که از جانب روحانی در نیویورک عنوان شد، اظهار نمود: هیچ چیزی مانند توان موشکی در آن طرح نیست یا در این طرح به دنبال قطع کمک به کشورهایی که به ما دست نیاز دراز کرده اند نیستیم. این طرح در قالب برجام است و بیشتر درباره سرعت بخشیدن به انجام تعهدات برجامی از جانب دو طرف است نه چیزی بیشتر از این.

خنده روحانی، علامت برتری و تسلیم نشدن در مقابل فشارهاست

ظاهرا هر کاری آقای روحانی انجام دهد مورد انتقاد برخی قرار می گیرد
ربیعی در پاسخ به پرسشی در مقابل علت خنده های روحانی در دیدار با نخست وزیر انگلیس، اظهار داشت: این خنده ها علامت نشاط و برتری و تسلیم نشدن در مقابل فشارهاست که اتفاقا از جانب برخی تندروهای آمریکایی هم عنوان شد. از جانب دیگر برخی در داخل از این خنده ها انتقاد کردند، به هر حال ظاهرا هر کاری آقای روحانی انجام دهد مورد انتقاد برخی قرار می گیرد، اگر ایشان اخم می کرد هم باز عده ای معترض می شدند ولی مبحث واقعا خیلی پیش پاافتاده تر از این حرف هاست و جای این همه بحث ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که منابع حاصل از حذف دهک های بالا از دریافت یارانه خرج چه می شود؟ اظهار نمود: سهم تولید و اشتغال و سایر موارد هم در آن هست و بر مبنای قانون هدف مندی یکی از مواردی که باید این منابع خرج آن شود، مددجویان هستند. شورای مربوط به آن هم به ریاست آقای جهانگیری تشکیل شده و خود مراکز مربوط به این بخش از جامعه هم آنرا در موارد مشخص هزینه خواهند کرد.

از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می شود
ربیعی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای جدا کردن درآمد نفت از بودجه جاری کشور، اظهار داشت: از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می شود و هر آنچه از این منبع به دست آید خرج تمرکززدایی و اقدامات توسعه ای می شود. ما به دنبال اصلاح قانون در این زمینه هستیم. ما الان هزار دستگاه و نه هزار ردیف برنامه داریم که مدیریت چنین حجمی برای مسؤلان دشوار می باشد به دنبال کاهش دادن آن به صد دستگاه و ردیف هستیم.

وی اضافه کرد: ما با عرضه کلیات بودجه امسال با سال آینده به مجلس می خواهیم امکان پیشبینی پذیری طرح خود در این رابطه را بالا ببریم. همینطور کوچک سازی دولت با تشکیل کمیته ای پیگیری می شود و دولت با تصمیمات بلند مدتی که دارد پیگیری می کند به نفع دولت آینده هم هست و امکان نظارت را بر دولت هم بالاتر می برد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره امکان انتخاب مجدد ترامپ و چگونگی مواجه ایران با آن، اظهار نمود: این مورد داخلی آنهاست و ما میلی به اظهار نظر درباره آن نداریم. امیدواریم که آنان هم از رویه ما پیروی کنند و در موضوعات داخلی سایر کشورها دخالت نکنند.

ساکن خانه پوشالی برای ما خیلی تفاوتی ندارد
ربیعی تصریح کرد: من قبل از این هم گفتم که ساکن خانه پوشالی برای ما خیلی تفاوتی ندارد. ما آمادگی مواجهه با هر شرایطی را داریم. بعضی می گویند اگر ترامپ باردیگر انتخاب گردد جنگ را راه می اندازد اما فکر می کنم اگر می توانست این کار را همین امروز می کرد، پس چنین امکانی فراهم نیست. حال بهتر است که ما به دنبال رشد و توسعه کشور خود و ایجاد آرامش و امنیت برای مردم باشیم و در عین حال دیپلماسی فعال خویش را هم ادامه دهیم و به دنبال احقاق حقوق ایران در جامعه جهانی باشیم.

فکر نمی کنم هیچ وزیری فهرست اموال خویش را نداده باشد
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رویکرد دولت در مورد ثبت سامانه اموال مسئولین و اینکه برخی از وزرا هنوز در این سامانه فهرست اموال خویش را ثبت نکرده اند اظهار داشت: قبلا سامانه نبود، کتبی این فهرست را می خواستند. البته فکر نمی کنم هیچ وزیری فهرست اموال خویش را نداده باشد چون همان یک ماه اول نامه آمد و من هم که آن زمان وزیر بودم این کار را انجام دادم. الان نمی دانم که مشمول این طرح هستم یا خیر اما الان هم آمادگی دارم که اموال خویش را اعلام کنم. حتی دیده ام برخی وزرا کوچکترین تغییر را می دهند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: این طرح، طرح بسیار خوبی است و با عنایت به پیگیری هایی که در این زمینه از جانب نهادهای مسئول انجام شده، تا جایی که می دانم همه در آن اموال شان را ثبت کرده اند، پس اگر کسی هست که ثبت نکرده شما اطلاعات آنرا برای ما بفرستید.
ادامه دارد…