وزیر کشور در نشست ستاد هماهنگی اربعین در عراق؛ هیچ نگرانی در برگزاری مراسم اربعین وجود ندارد

به گزارش آذر وزیر کشور که هشتم مهر ماه در ستاد هماهنگی اربعین در کربلا حضور پیدا کرد، با تاکید بر اینکه نباید سطح توقعات و مطالبات را بالا ببریم، اظهار داشت: زائر اباعبدا… برای خوردن و خوابیدن و رفاه و آسایش بیشتر به کشور عراق نمی رود، هرچند فراهم کردن همه اینها وظیفه ماست؛ اما در بازه زمانی محدود با این حجم امکانات محدود نمی توان شرایط خانه و کاشانه مردم را در کشور دیگری فراهم نمود و اینها باید به مردم گفته شود.
به گزارش آذر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست ستاد هماهنگی اربعین عراق که در کربلای معلا برگزار شد، اظهار داشت: همه باید در این حادثه عظیم، چند خصوصیت مهم را که مقام معظم رهبری تاکید دارند، درنظر بگیریم، اول؛ مردمی بودن این حرکت است. ما باید خویش را آماده نماییم، مبحث اربعین و نهضتی که راه افتاده است، تجلی یکی از جلوه های عاشورا است.
وی افزود: پس از چندین و چند قرن از واقعه کربلا، ما امروز شاهدیم که این موج جدید واقعا توانسته در عرصه جهانی بعنوان یک مبحث کاملا فرهنگی و اعتقادی خویش را نشان دهد و این مورد در دو بعد مطرح است؛ یک بعد ظاهری و صورت مبحث است که کوشیده ایم در مورد زیرساخت ها، خدمات و نظائر آن اقداماتی را انجام دهیم و ادامه هم خواهیم داد و باید هم درست شود و مبحث بعدی که در این نهضت باید انجام دهیم، مساله ای است که مقام معظم رهبری بعنوان معنویت افزایی و بعد فرهنگی، از آن نام می برند.
وزیر کشور در ادامه به خصوصیت های دیگری از اربعین از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره نمود و اظهار داشت: اربعین مبحث انسانی است یعنی نه نژادی است، نه مذهبی و نه دینی بلکه مبحث کاملا انسانی است و کاملا منطبق با فطرت، یعنی نیاز امروز انسان است.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: همین که در فراز و فرود تاریخی پس از سده های متمادی، مجدداً با این چشمه جوشان، با این شتاب و حرکت مواجه می شویم، نشان دهنده حقانیت جریان و نهضت کربلا است.
وی در تببین حقانیت نهضت کربلا، به مفهوم حق پرداخت و دو خصوصیت و مفهوم برای آن برشمرد و اظهار داشت: اول، حق در مقابل باطل مفهوم می یابد؛ آنچه که اصالت دارد آنچه که ریشه دارد و آنچه که از حق تعالی منشعب شده است یعنی جلوه های اسماء و صفات الهی برای ما حق است و حق تعالی حق مطلق است. مفهوم و خصوصیت دیگری که برای حق قائل هستیم اثبات، استحکام، اتقان آن است. ازاین رو پس از گذشت قرن ها، این استمرار و این جوشش و این حرکت نشان دهنده حقانیت واقعه کربلا است و ما در این مقطع کوتاهی که خداوند متعال به همه ما فرصت داده است، بعنوان دستگاههای اجرایی و مسئولانی که اینجا هستیم واقعا باید کاری نماییم که در همان مسیری که مقام معظم رهبری تاکید کرده اند یعنی همان مردمی بودن، انسانی بودن، فرهنگی بودن و معنویت افزایی به وظایف خود عمل نماییم.
وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه باید خویش را تقویت و از همه ظرفیتها استفاده نماییم، اظهار داشت: کار بسیار زیادی هم در ایران و هم در عراق در حال انجام می باشد. جریان مدیریت کشور عراق همکاری بسیار خوبی با ما دارند، در نجف استاندار را ملاقات کردیم که روحیه بسیار خوبی داشتند، دیشب در خدمت استاندار کربلا بودیم که به نظرم از ما انگیزه بیشتری دارد. دولت و رئیس جمهور و وزیر کشور عراق هم همینطور. مأمورین و کارکنان بخش های مختلف ما هم که در اینجا، همه کار می کنند. ازاین رو باید تلاش نماییم مراسم اربعین را به بهترین شکل مدیریت نماییم.
وزیر کشور با اشاره به اینکه بیشترین آمار تردد زائرین اربعین مربوط به سال ۹۵ و حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود، اضافه کرد: امسال پیشبینی حداقل سه میلیون نفر را داریم؛ جابه جایی سه میلیون نفر در مدت ۲۰ روز، از اقصی نقاط ایران و بردن آنها به کشور دیگری که قوانین و مقررات آن متفاوت می باشد، بسیار با اهمیت و دارای پیچیدگی های خاص خود است، البته در این راه تجربه چندین ساله داریم و حتما باید این مهم را به خوبی انجام دهیم.
دکتر رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ نگرانی در برگزاری مراسم اربعین وجود ندارد، عنوان کرد: نداشتن نگرانی به مفهوم این نیست که روند تدبیر و برنامه ریزی را متوقف نماییم. ستاد مرکزی اربعین در تهران و ستاد مستقر در عراق برنامه ریزی های لازم را انجام می دهند. آقای ذوالفقاری در تمام طول یک سال بعد از اربعین گذشته، مبحث اربعین را از دستور کار وزارت کشور خارج نکرده است و به علاوه، وزارت خارجه و همه دستگاههای مرتبط هم کاملاً هماهنگ عمل کردند و امسال هم می توانیم با شرایط مطلوب تری نسبت به سال قبل این مورد را مدیریت نماییم.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه نباید سطح توقعات و مطالبات را بالا ببریم، اظهار داشت: زائر اباعبدا… برای خوردن و خوابیدن و رفاه و آسایش بیشتر به کشور عراق نمی رود، هرچند فراهم کردن همه اینها وظیفه ماست؛ اما در بازه زمانی محدود با این حجم امکانات محدود نمی توان شرایط خانه و کاشانه مردم را در کشور دیگری فراهم نمود و اینها باید به مردم گفته شود.
ایشان در ادامه اضافه کرد: من از رادیو و تلویزیون و رسانه ها انتظار دارم جلوه های عظیم ایثار، فداکاری، همکاری و همدلی مردم در اربعین را نشان دهند و از تمرکز بر مسائل بسیار جزئی پرهیز کنند. عمده ترین وظیفه ما در وزارت کشور ایجاد هماهنگی است. در سیل و زلزله، انتخابات، امنیت و اربعین همه کار هماهنگی است. واقعا کار هماهنگی بین ۲۰-۳۰ دستگاه کار بسیار سختی است که البته شاید نصف بیشتر این دستگاهها هم دستگاههای غیردولتی باشد و بنده بعنوان وزیر کشور هیچ سلطه اداری و حاکمیتی بر آنها نداشته باشم. پس نباید مسائل کوچک اجتناب ناپذیر را بزرگ نمائی کنیم؛ البته باید تلاش نماییم همه کارها درست پیش برود.
وزیر کشور همینطور به مبحث توقف زائرین در کربلا اشاره نمود و اظهار داشت: به علت ازدحام جمعیت در اربعین، باید تلاش نماییم که توقف و اسکانی در کربلا نباشد و مراجع و مسؤلان هم بر این مورد تاکید کنند. برنامه ریزی ما هم بگونه ای بود که از اول محرم تا اربعین ترددها زیاد شود که امسال این صورت گرفت و حدود ۷۵۰ هزار نفر تردد داشته ایم که سال قبل ۳۵۰ هزار نفر بود.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه مسئولیت اربعین از جانب مقام معظم رهبری برای پنجمین سال متوالی به وزارت کشور محول شده است؛ اضافه کرد: خدمتگزاری زوار اربعین، نعمتی است که خداوند به ما داده است. البته دستگاه های مسؤول و عناصر این دستگاه ها، همه وظیفه رسمی، اداری و ظاهری دارند؛ اما تلقی بنده است که این وظیفه اداری و ظاهری کافی نیست و نیروهایی که تابحال کار کرده اند، براین اساس عمل نکرده اند؛ بلکه از حیث بُعد معنوی انگیزه مند بوده اند و وظیفه شرعی خود دانسته اند و البته دستور مقام معظم رهبری این وظیفه شرعی را سنگین تر کرده است.
وزیر کشور در انتها ضمن تاکید بر مردمی بودن مراسم اربعین، در مورد تاکید و سفارش مقام معظم رهبری درمورد قوت بخشیدن مسائل معنوی و فرهنگی اربعین، تصریح کرد: به نظر می آید که در این حوزه، وظایف سنگین تر است؛ چونکه تا دوسه سال دیگر به تناسب این افزایش ظرفیت، روندهای ساماندهی نهادینه می شود و شاید دیگر نیازی به تحول ویژه ای در عرصه تدارکات و پشتیبانی و نظائر آن، مانند الان نباشد و همه این موضوعات تثبیت شود، ولی بعد معنوی هیچ نقطه پایانی ندارد و هرچه جلو برویم عمیق تر خواهد شد، و طبعاً مطالبه از ما بیشتر و وظیفه و رسالت ما هم بیشتر خواهد شد.