معاون رئیس قوه قضاییه: سالانه ۱۸ میلیون پرونده قضایی در کشور بررسی می شود

به گزارش آذر ایسنا/البرز معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار داشت: به صورت متوسط  ۸۰ درصد پرونده ها در کشور شکایت واهی و غیرقابل اثبات کردن است؛  یعنی شخص شاکی نمی تواند انگیزه مجرمانه طرف را ثابت کند و بعد می گوید دستگاه قضا نتوانست حق مرا بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در مراسم افتتاح طرح سراسری «هر مسجد یک حقوقدان» که شامگاه یکشنبه ۲۴ آذر در مسجد صاحب الزمان(عج) کرج برگزار شد، با اشاره به لزوم اجرای این طرح اظهار نمود: دنیای جدید بسیار پیچیده است وامروز ارتباطات انسانی مانند گذشته های دور ساده نیست.

به گزارش آذر به نقل از ایسنا، وی افزود: به تبع روابط پیچیده امروز، در خانواده مسائلی طرح می شود که در گذشته یا وجود نداشته و یا ساده حل و فصل می شده اما حالا حل آنها احتیاج به دانش در حوزه مسائل حقوقی دارد.

وی با اشاره به اینکه خیلی از پرونده های قضایی به علت عدم آگاهی مردم از دانش حقوقی و مسائل فقهی و قضایی تشکیل می شود، اضافه کرد: بعنوان مثال در موادی مانند انجام معاملات مردم آگاهی کافی ندارند و به راحتی پای معاملات را امضا می کنند که این امر در آینده مشکل ساز می شود.

صادقی بیان کرد: به صورت متوسط ۸۰ درصد پرونده ها در کشور شکایت واهی و غیرقابل اثبات کردن است؛ یعنی شخص شاکی نمی تواند انگیزه مجرمانه طرف را ثابت کند و بعد می گوید دستگاه قضا نتوانست حق مرا بگیرد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه توضیح داد: باید آگاهی در مردم بالا رود و هم اکنون با تحقق این هدف فاصله داریم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه امامان مساجد در افزایش آگاهی مردم اظهار داشت: امامان مساجد باید در جهت آگاه سازی مردم در حوزه های مختلف همچون مسائل حقوقی اقدام نمایند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه تمدن اسلامی حول محور مسجد شکل گرفته است، اظهار داشت: مسجد باید محل تجمع مردم و گفتمان آنها، مکانی برای آگاهی بخشی و ارزش مندی مردم، محل جلب قلوب و افزایش دانش مردم باشد و ما باید در دست هم این کارها را پیش ببریم.

وی بیان کرد: در این میان اوقاف، شورای هماهنگی ائمه جمعه، خود امامان جمعه و از سوی دیگر متخصصین این طرح هر مسجد یک حقوقدان که در مسائل حقوقی سر رشته دارند در نوک جبهه این خدمت رسانی قرار دارند.

صادقی با تاکید بر اینکه طرح هر مسجد یک حقوقدان اقدامی جاهدانه است، اظهار داشت: امامان مساجد در اجرای صحیحی این طرح نقش به سزایی دارند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه میزان حضور حقوقدان ها و مردم در مساجد بستگی به امامان مساجد و اهالی محلات برای مطالبه گری آنها در این حوزه دارد، اضافه کرد: اگر این مطالبه گری ها زیاد بشود متولیان امر برای خدمت بیشتر گام های موثرتری بر می دارند.

وی بیان کرد: قوه قضاییه با این طرح به دنبال خدمت بیشتر به مردم است و می خواهد این خدمات را افزایش دهد.

صادقی تصریح کرد: امروز دستگاه قضا برخورد جدی با مفاسد دارد اطلاع رسانی مناسبی در این عرصه دارد که این امر به مردم انگیزه می دهد.

وی در انتها بیان کرد: هم اکنون سالانه حدود ۱۸ میلیون پرونده قضایی در کشور بررسی می شود که با اجرای این طرح به میزان قابل توجهی کاسته می شود.