جوزپ بورل: هدف از اجرای مکانیسم ماشه بازگرداندن تحریم ها نیست

آذر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه ˮبرجام یک عنصر حیاتی در حفظ امنیت منطقه استˮ از تمام طرف ها خواست تا برای حفظ آن تلاش کنند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در پارلمان اروپا با مبحث تحولات اخیر در ارتباط با ایران و عراق با اشاره به اینکه خشونت ها در عراق با ترور سردار قاسم سلیمانی و همراهانش توسط آمریکا به اوج خود رسیده است، اظهار داشت: من بار دیگر از تمام طرف های مربوطه، داخل و خارج از منطقه خاورمیانه، از ایران و عراق گرفته تا امارات متحده عربی، آمریکا، ترکیه، روسیه، چین و سایرین می خواهم تا حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهند و از تشدید تنش ها دوری کنند. ما می خواهیم اطمینان یابیم که هر آنکس که نفوذی دارد از نفوذ خود برای تاثیرگذاری مثبت استفاده نماید تا شاهد بازگشت آرامش باشیم.
بنابر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، بورل با اشاره به اینکه وضعیت کنونی در عراق و خطر وقوع درگیری نظامی می تواند دستاوردها در جنگ ضد داعش را نابود کند، نسبت به قوت گیری باردیگر داعش اخطار داد و اظهار داشت که همگان باید با تمام توان خود در مقابل این مساله و نتایج خطرناکی که می تواند داشته باشد، بایستند.
ایشان در ادامه به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران اشاره نمود و با تسلیت مجدد به خانواده های قربانیان و کشورهای متضرر، از ایران خواست تا به همکاری خود برای انجام تحقیقات جامع و شفاف درباره ابعاد این حادثه که جمهوری اسلامی هم مسئولیت آنرا پذیرفته است، ادامه دهد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همینطور با تاکید بر اینکه در برهه حساس کنونی حفظ ابزارهای ارتقای امنیت در منطقه بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد، تصریح کرد: در این میان، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همچنان یک لزوم برای رسیدن به اهداف عدم اشاعه به شمار می آید. ناتوانی در حفظ این توافق تنها باعث تشدید تنش ها در منطقه می شود.
جوزپ بورل با ابراز نگرانی نسبت به گام نهایی ایران در کاهش تعهداتش برجامی اش تصریح کرد: اما حالا بسیار حائز اهیمت است که ببینیم آژانس بین المللی انرژی اتمی چه گزارشی درباره اجرایی شدن گام پنجم ایران عرضه می دهد. من بعنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک با تمام طرفها در تماس هستم تا مسیر دیپلماتیک را پیش ببریم و اتحاد در گروه را حفظ نماییم.
او همینطور به تصمیم تروئیکای اروپا برای فعال سازی مکانیسم ماشه در برجام اشاره نمود و اظهار داشت: انگلیس، فرانسه و آلمان مطابق با بند 36 برجام این سازوکار را فعال سازی کردند. تضمین می دهم که مکانیسم حل اختلاف فرصتی است برای حل وفصل مسائل پیرامون اجرای این توافق. من بر این روند نظارت دارم و به تماسهای خود با تمام طرفها ادامه خواهم داد.
این مقام بلند پایه اتحادیه اروپا اضافه کرد: من در اینجا تاکید می کنم که مکانیسم حل اختلاف راهی است برای یافتن چاره و بازگشت به اجرای کامل برجام در قالب این توافق. هدف از این مکانیسم بازگشت تحریم ها نیست، هرچند که برخی رسانه ها آغاز به گمانه زنی در اینباره کرده اند. تمام طرف های این توافق به صورت آشکار بر عزم خود برای حفظ برجام تاکید دارند. این اتحاد بسیار ضروریست و من هم خواستار تلاش سخت آنها برای حفظ توافق هستم.
بورل خاطرنشان کرد: موضع اتحادیه اروپا هم در این حوزه مشخص است. ما بدون این توافق، یک عنصر حیاتی در معماری بین المللی عدم اشاعه و یک بخش مهم در امنیت منطقه را از دست خواهیم داد. شکست در حفظ برجام تنها به تنش ها در منطقه می افزاید.