معاون اول رییس جمهور : پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان از جهت گیری های اصلی دولت می باشد

آذر: جلسه دیدار اعضای هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با معاون اول رئیس جمهور عصر امروز (دوشنبه) اجرا شد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری یکی از جهت گیری های اصلی دولت را پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان عنوان نمود و اضافه کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی باید بتواند با گسترش خدمات خود به شرکت های دانش بنیان، حمایت های خودرا از این شرکت ها از مرحله ایده تا بازار افزایش دهد.
جهانگیری با اشاره به گزارش عملکرد یکساله صندوق نوآوری و شکوفایی، اقدامات انجام شده از طرف این صندوق را مثبت ارزیابی و اشاره کرد: تحول به وجود آمده در خدمات این صندوق به شرکت های دانش بنیان ظرف یکسال اخیر قابل تقدیر است و نشان میدهد که دست اندرکاران این صندوق از روحیه ریسک پذیری و نوآوری برخوردار می باشند.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: کمک به شرکت های دانش بنیان و بسترسازی برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی لازم است و از اهمیت فراوانی برخوردارست که نهادهایی مثل صندوق نوآوری و شکوفایی می توانند با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور دراین زمینه پیشتاز باشند.
جهانگیری اضافه کرد: میزان تسهیلاتی که نظام بانکی در سال ارائه می دهد بیشتر از بودجه دولت می باشد ضمن آنکه پرداخت منابع مالی گسترده ای نیز در چارچوب تسهیلات روستایی و تسهیلات اشتغالزایی در دستور کار دولت قرار دارد که صندوق نوآوری و شکوفایی نیز می تواند بوسیله تعامل با نظام بانکی تلاش کند تا قسمتی از این تسهیلات به شرکت های دانش بنیان پرداخت گردد.
در این نشست رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گزارشی از عملکرد یکساله این صندوق در چهار بخش سرمایه گذاری، توانمندسازی، ارائه ضمانت نامه و پرداخت تسهیلات به شرکت ها و موسسات دانش بنیان ارائه کرد.
بر طبق این گزارش، عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش تسهیلات از آذر 1397 تا کنون حدود 2.4 برابر کل عملکرد گذشته این صندوق بوده و مبلغ ضمانتنامه صادر شده در سال 98 از طرف صندوق نیز بیشتر از 22 برابر کل عملکرد گذشته آن بوده است.
رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی همین طور به تشریح انواع خدمات این صندوق به شرکت های دانش بنیان پرداخت و اضافه کرد: کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش بنیان، تکمیل زنجیره ایده تا بازار، تجاری سازی نوآوری ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات، کاربردی کردن دانش بوسیله ارائه کمک ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شرکت ها و موسسات دانش بنیان همچون ماموریت های صندوق نوآوری و شکوفایی است.
او همینطور از کمک ها و حمایت های این صندوق برای پیشبرد طرح های ملی در حوزه سلامت، آب و محیط زیست، حمل و نقل، صنایع غذایی، صنایع لوازم خانگی و سایر حوزه ها آگاهی داد و گفت: با کمک های صندوق نوآوری و شکوفایی طرح های مهمی نیز در حوزه های واکسن و سرم، تجهیزات پزشکی و حوزه فناوری اطلاعات به اجرا رسیده است.
رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: این صندوق علاوه بر ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان، کمک های بلاعوض نظیر ارائه خدمات آموزشی، مشاوره و عارضه یابی به این شرکت ها ارائه می دهد.
در ادامه این جلسه اعضای هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به بیان دغدغه ها و دیدگاه های خود پرداختند و خواهان توجه بیشتر از پیش دولت به این صندوق برای تقویت منابع مالی و افزایش امکان تسهیلات دهی به شرکت ها و موسسات دانش بنیان شدند.

منبع: