در پاسخ به کدخدایی اسدالله عباسی: مجلس در بررسی بودجه، فشرده و در زمانبندی قانونی عمل کرد

به گزارش آذر سخنگوی هیئت رییسه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارت سخنگوی شورای نگهبان در خصوص کم کاری مجلس در رسیدگی به بودجه 99 اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی، دقیقا مطابق زمانبندی پیش بینی شده در قانون بخشنامه داخلی مجلس، بررسی بودجه را در کمیسیون های تخصصی و تلفیق دنبال کرد و چون جلسات صحن برای رسیدگی به بودجه باید پیوسته و بلا انقطاع باشد، به روال همه سال های پایانی مجلس، بدون اطلاع از این که کرونایی خواهد بود، روند رسیدگی را به پس از انتخابات موکول کرد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، اسدالله عباسی با بیان این که دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پاتزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم نماید، اضافه کرد: نمایندگان از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه تا ۱۰ روز می توانند پیشنهادهای خودرا به کمیسیون های تخصصی مجلس تقدیم نمایند که اگر تکثیر و توزیع پیشنهادها، چهار تا پنج روز زمان ببرد به ۲۰ آذر خواهد رسید.
سخنگوی هیئت رییسه مجلس اضافه کرد: کمیسیون های تخصصی موظفند حداکثر تا پانزده روز بعد از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خودرا به کمیسیون تلفیق تقدیم نمایند که این کار بطور تقریبی تا ۵ دی زمان می برد.

عباسی با بیان این که بعد از این مرحله کمیسیون تلفیق، موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از اختتام مهلت ارائه گزارش کمیسیون های تخصصی، گزارش نهایی خودرا به مجلس تقدیم نماید و با اشاره به این که این مدت تا ۱۵ روز با موافقت هیئت رییسه قابل تمدید است، اضافه کرد: بدین سان گزارش کمیسیون تلفیق در تاریخ پنج بهمن نهایی شد که نشان میدهد از زمانبندی قانونی عقب نبوده و بررسی بودجه در کمیسیون در فشرده ترین زمان ممکن انجام شده است. در عین حال گزارش کمیسیون تلفیق باید تکثیر می شد و در اختیار ۲۹۰ نماینده قرار می گرفت که این اقدام اداری باتوجه به وجود ایام تعطیل پنج شنبه و جمعه چهار تا پنج روز زمان برد و به ۱۰ بهمن کشیده شد.
عباسی با تاکید بر این که جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه با بررسی پیشنهاد نمایندگان و کمیسیون های تخصصی هم راه است و بطور معمول و بنا به رویه همه ساله، حدود یک ماه طول می کشد، افزود: طبق ماده ۱۸۳ بخشنامه داخلی، این جلسات باید بطور پیوسته و بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی منعقد شده و نمی تواند متوقف شود. بدین سبب با محاسبه تعطیلات رسمی همچون ۲۲ بهمن و دیگر تعطیلات، مجلس تا آغاز اسفند و روز انتخابات مجلس فقط ۱۰ روز برای رسیدگی به بودجه فرصت داشت که زمانی ناکافی بشمار می رود. بدین جهت مجلس بدون اطلاع از آن که کرونایی خواهد بود و بحرانی به وجود خواهد آورد، تصمیم گرفت، رسیدگی به بودجه را بلافاصله پس از انتخابات آغاز کند تا بتواند جلسات مذکور را بدون توقف ادامه دهد.
سخنگوی هیئت رییسه مجلس افزود: بر همین مبنا جلسه علنی صحن مجلس بلافاصله بعد از انتخابات برای رسیدگی به بودجه تشکیل شد، که بحران کرونا به وقوع پیوست و ادامه جلسات مجلس با وجود اصرار هیئت رییسه، با منع صریح و قانونی ستاد ملی مقابله با کرونا بعنوان مرجع ذیصلاح تصمیم گیر دراین زمینه مواجه گردید.
سخنگوی هیئت رییسه مجلس با اشاره به این که مجلس در رسیدگی به لایحه بودجه، نه فقط کم کاری نداشته، بلکه به فشرده ترین شکل به بررسی آن پرداخته، افزود: مجلس بررسی ها در کمیسیون های تخصصی، کمیسیون تلفیق، جمع آوری پیشنهادها و حتی تشکیل جلسه صحن علنی را در فشرده ترین زمان ممکن و بدون کمترین اتلاف وقت انجام دادند.
عباسی درانتها از همه نمایندگان، کمیسیون های تخصصی و تلفیق که به بررسی بودجه اهتمام ورزیدند و همین طور اصحاب رسانه که در اطلاع رسانی آن نقش بهادار داشتند، تشکر کرد.