روحانی در نشست ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا: هر جایی که لازم است سیستم تولید ما حالت عادی و معمولی داشته باشد

به گزارش آذر رئیس جمهور کشورمان در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، اظهار داشت: هر جایی که لازم است سیستم تولید ما حالت عادی و معمولی داشته باشد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، اظهارداشت: هر قدر تخت بیمارستان ها کمتر اشغال شود می توانیم به روند عادی و عمومی بازگردیم و بطور قطع نیاز دارویی باتوجه به تخت هایی که اشغال شده است می تواند به ما در کنترل این بیماری و بهبود بیماران مبتلا کمک نماید. هدف اول ما در این مقطع از مبارزه با بیماری کرونا این است که بتوانیم تعداد مرگ و میر را کاهش دهیم و افراد مبتلا را با ساده ترین روش ها درمان کنیم
وی با اشاره به اینکه بیمارستان ها نباید شلوغ بشوند، اظهار داشت: بر طبق مستندات وزارت اطلاعات، هدف اصلی ضد انقلاب تعطیل کردن کار و فعالیت در کشور در مقطع کنونی است.
روحانی توجه به نیازهای پرسنل درمانی برای مبارزه با ویروس کرونا را از دیگر مباحث مورد تاکید در این نشست عنوان و اشاره کرد: گروهی که امکانات شامل ماسک و دستکش برای آنها لازم است در مرحله اول پرسنل درمانی بیمارستان ها هستند و آنها در ردیف اول قراردارند و باید اول این امکانات و وسایل به دست آنها برسد و آنها مطمئن و مجهز باشند و در مرحله بعد هر جایی که لازم است و نیاز به ماسک و دستکش دارند به آنها داده شود تا کار و فعالیت ادامه پیدا کند و پرسنل محفوظ بمانند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر کاری که لازم است باید صورت گیرد تا سیستم تولید ما حالت عادی به خود بگیرد، اضافه کرد: بر طبق مستندات و مدارکی که وزارت اطلاعات به بنده داده ضد انقلاب توطئه کرده که اقدامی در ایران انجام دهد تا کار و فعالیت اقتصادی در ایران تعطیل شود و این هدف اصلی آنهاست. ما نباید بگذاریم هدف آنها محقق شود البته در قالب پروتکل های بهداشتی که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می کند و همه باید آن اصول را رعایت نماییم و جاهایی که بعنوان دستور موکد است نیروهای انتظامی و پلیس هم ضامن اجرای آن در تمام استانها باشند.
هیچ استاندار و مقام محلی و مسئولی در منطقه آزاد حق تصمیم گیری ندارد
وی اظهار داشت: از وزارت بهداشت می خواهیم برای مردم توضیح دهد اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده در چه زمینه ها و با چه خاصیت هایی باید مصرف شود. باید مردم بدانند که لازم است چه زمانی و چه افرادی از اقلام بهداشتی استفاده کنند، چه زمانی باید ماسک زده شود، چه زمانی نیاز به دستکش است و لزوم استفاده از آن در چه مواقعی است تا مصرف این اقلام معتدل تر و مشخص تر شود. از بخش هایی که استفاده از این اقلام بهداشتی برای آنها در اولویت قرار دارد نیروهای مسلح، انتظامی، پمپ های بنزین، گاز، مرزبان ها و همه افرادی است که در بخش های ضروری به مردم خدمت رسانی می کنند.
رئیس جمهور با اشاره به گزارش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح درباب اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیماری کرونا اشاره کرد: سه هزار تخت بیمارستانی الان برای بیماران آماده است که قابلیت افزایش نیز دارد؛ البته بسیاری از این تخت ها خالی است نقاهتگاه ها نیز آماده است و البته خیلی با استقبال مواجه نشده است. همین طور هفت بیمارستان سیار فعال است و امکانات راه اندازی ۲۰ بیمارستان سیار هم وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در زمینه رفت و آمدها و حمل و نقل هوایی و ریلی یک ستاد می تواند تصمیم گیری کند که آیا پروازی برقرار و یا قطع شود و آن ستاد ملی مبارزه با کروناست، اظهار داشت: هیچ استاندار و مقام محلی و مسئولی در منطقه آزاد حق تصمیم گیری ندارد و اگر هم استانداران محترم نظری در این زمینه دارند نظرات خودرا بوسیله وزیر کشور ارسال نمایند تا در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شود و در هر موردی که نیاز باشد تصمیم گیری خواهد شد. تصمیم گیری در زمینه های مختلف به شکل متمرکز خواهد بود.
روحانی اظهار داشت: موضوع دیگر فضای مجازی است که در جلسه امروز عنوان شد و تخلفات زیادی که در این فضا و بعضی از جراید در حال رخ دادن است و درباب چارچوبی برای افراد متخلف تصمیم گیری شد. فعلاً مجازات ها برای تخلفات در فضای مجازی و یا جراید، شامل تصمیماتی است که امروز اتخاذ شده است و در جلسه آینده اگر مقرر است تصمیمی دراین زمینه گرفته شود، نهایی خواهد شد. اینجا بیشتر نظارت و ارزیابی است تعطیلی و انفصال موقت و قطع یارانه، حذف معافیت های مالیاتی و ابطال مجوز و ایجاد محدودیت در فضای رسانه ای حداقل هایی است که در جلسه مصوب شده و امروز ابلاغ می شود مواردی هم ممکنست لازم باشد که در جلسات بعد آنها را تصویب خواهیم کرد.
رئیس جمهور اظهار داشت: اگر پس از تعطیلات نوروز، آموزش مدارس شروع شد یک ماه به زمان تحصیلات دانش آموزان و سه هفته به زمان آموزش دانشگاه ها افزوده می شود و اگر دیرتر شد به همان نسبت به زمان تحصیلات افزوده خواهد شد.
مبتلایان خارجی ویروس کرونا در ایران، درمان شوند
وی با اشاره به برنامه آموزش مدارس و دانشگاه ها بعد از دوران تعطیلی اضافه کرد: در جلسه قبل وزیر آموزش و پرورش طرحی آورد که مورد بحث قرار گرفت و تصویب گردید که خلاصه آن به این صورت است که اگر شرایط به شکلی باشد که پس از تعطیلات عید یعنی از ۱۶ فروردین کار آموزش شروع شد؛ یک ماه به زمان تحصیلات دانش آموزان افزوده شود و اگر دیرتر شروع شد ممکنست به همان نسبت افزوده شود. دانشگاه ها هم چنین شرایطی دارند پس از فروردین اگر بتوانند کار آموزش را شروع کنند سه هفته به دوره آموزش دانشگاه ها اضافه می شود چونکه قسمتی از آموزش ها را بوسیله فضای مجازی جبران کرده اند و هر چه دیرتر شروع شد به آن سه هفته افزوده خواهد شد، اگر دو هفته دیگر هم تاخیر افتاد با ۵ هفته تاخیر دانشگاه ها دایر خواهد بود.
روحانی اضافه کرد: چارچوب این مصوبات مشخص است، هم آموزش و پرورش و هم آموزش عالی و هم پزشکی مصوبات را ابلاغ کنند تا همه دانش آموزان و دانشجویان بدانند. فقط روز شروع به کار را در هفته آینده بحث می نماییم حالا کمی زود است و باید جلوتر برویم ببینیم شرایط چطور می شود؛ آن وقت تصمیم خواهیم گرفت.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این نشست بر تولید بیشتر نیازمندی های بهداشتی مخصوصاً الکل تاکید شد اضافه کرد: به قائم مقام وزیر صنعت که در جلسه حضور دارد تاکید کردیم این کار را دنبال کند برخی ها می توانستند تولید الکل انجام دهند، اما گیرهای اداری داشتند که دستور دادیم حل شود و آن مواردی که باید از بندر حمل شود همین امروز به اصفهان حمل شود تا ما بتوانیم الکل مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهیم.
روحانی با اشاره به ضرورت تسریع در رسیدگی به وضع اتباع خارجی در ایران که گرفتار ویروس کرونا شده اند اظهار داشت: برخی از این افراد احتمالاً مبتلا به این ویروس هستند و قرار شد به این بیماران رسیدگی شود و مورد درمان قرار گیرند و اگر لازم است یک یا دو بیمارستان سیار به آنها اختصاص داده شود. عزیزانی که از هندوستان، پاکستان و افغانستان و جاهای دیگر هستند اگر افرادی در میان آنها مبتلا شوند باید شناسایی و درمان شوند و به کشور خودشان برگردند. امیدواری همه ما امروز نسبت به جلسه قبل، بیشتر از گذشته است و دوست دارم در جلسه بعدی که روز سه شنبه خواهد بود باز هم امیدواری ما افزایش پیدا کند تا بتوانیم در یک زمان کوتاه قابل قبول این مسئله را که پیش پای مردم است و مشکل برای کسب و کار مردم درست کرده از پیش رو برداریم.

وی اضافه کرد: در این نشست همین طور درباره برخی کسب و کارها نیز بحث شد، کسب و کارهایی که در این روزها گرفتار مشکل شده اند باید به فهرست قبلی اضافه شوند و قرار شد معاون اقتصادی رئیس جمهور دراین زمینه بحث کند و اگر نیاز به مصوبه باشد در جلسه بعدی آنرا مطرح کند. آرزو می کنم سال جدید برای مردم عزیز و خوب ما مبارک باشد و ایام بعثت پیامبر عظیم الشان (ص) و میلاد امامان عزیزی که ایام میلاد آنها در ماه شعبان است و پیش رو داریم برای همه مبارک باشد.

منبع: