ظریف: تحریم ها و ترور سردار سلیمانی استقامت مردم را نمی شکند

وزیر خارجه اظهار داشت: تحریم ها و ترور سردار سلیمانی نتوانسته و نخواهد توانست تا مقاومت و استقامت مردم را شکست دهد. سیاست آمریکا جز خفت برای این کشور نداشته است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه عصر امروز (شنبه) در کنگره «تجلیل از جانبازان و شهدای شیمیایی، نفس های سوخته و تجلیل از قربانیان حقوق بشر آمریکایی» طی سخنانی گفت: برای بنده سعادتی است که در سالگرد بمباران شیمیایی سردشت خدمت شما هستم و سخنرانی می کنم.
وی افزود: در این روز که یادآور جنایت سردشت و بمباران این شهر است، ما با دو وجه از وجوح انسانی روبرو می باشیم. وجهی از آن بعد انسانی است که در تاریخ ثبت گردید و نشان داد ما در مقابل ظلم و وحشی گری از خصایل انسانی تخطی نمی نماییم و دست به مقابله به مثل که خلاف انسانیت باشد، نمی زنیم.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: پس از این بمباران، سازمان ملل چندین بار بازرسی و بررسی کرد و نگرانی ایران از استفاده عراق از سلاح شیمیایی و ادعای رژیم بعث از استفاده ایران از سلاح شیمیایی را مورد واکاوی قرار داد و چندین گزارش نشان داد که بطور متقن رژیمی که از این سلاح ها استفاده کرده، عراق بوده و ایران از این سلاح ها استفاده نکرده است.
ظریف اضافه کرد: سردشت نقطه اوج وحشی گری رژیم صدام بود. سردشت نشانه وحشی گری افرادی است که برای رسیدن به هدف هیچ محدودیتی را نمی پذیرد و فقط برای رسیدن به هدف از انواع روش های غیرانسانی استفاده می نمایند.
وی عنوان کرد: سردشت نقطه وحشی گری رژیم بعث در ایران و حلبچه نیز اوج وحشی گری این رژیم در خود عراق بود؛ اما این موارد تنها موارد نبود. عراق بارها در جبهه ها مقابل ایران از سلاح شیمیایی بهره برد و تهران بارها آنرا به سازمان ملل و شورای امنیت اعلام داشت، ولی دبیرکل سازمان ملل و دبیرخانه سازمان ملل که تا حدی بویی از انسانیت برده بودند، بازرس هایی به ایران ارسال کردند و گزارش ها نشان داد که این عراق بود که مقابل ایران از سلاح شیمیایی بهره برده است. اما شورای امنیت آنرا محکوم نکرد.
مردم ایران همیشه شاهد تروریسم دولتی ایالات متحده بوده اند
رئیس دستگاه دیپلماسی اشاره کرد: شورای امنیت به رغم این گزارشات هیچ باری عراق را محکوم نکرد. شورای امنیت که تحت تأثیر قدرت های سلطه گر بود حتی پس از اعلام متجاوز بودن عراق در سندی رسمی اعلان شد، این تجاوز را محکوم نکرد. سازمان ملل منع استفاده از سلاح های شیمیایی و کشتار جمعی را پس از جنگ تحمیلی اعلام نمود.
ظریف اضافه کرد: اسناد نشان داده که آمریکایی ها تلاش نموده اند تا در آن زمان ایران را مقصر بمباران حلبچه و سردشت بدانند. برخی دولتمردان کنونی امریکا، البته آقای بولتون هم اکنون رفته ولی آن موقع نقش داشتند. بولتون گفته بود که سلاح سلاح است و مردم کشته می شوند.
وی عنوان کرد: اما با دیپلماسی فعال ایران و تلاش خود مردم قربانی این جنایت ضدبشری، چه جنایتی که در حلبچه رخ داد و چه حمایت سردشت، همگان در جهان متوجه شدند که چه جنایتی رخ داده است.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: این روز، برای همیشه روز سربلندی ملت ایران و سرخوردگی دشمنان است. این روش همچنان ادامه دارد، آمریکایی ها امروز از صادرات برخی داروها به ایران که برای درمان بیماران شیمیایی، جانبازان ما و یا برای برخی بیماران خاص است با تحریم جلوگیری کرده اند.
ظریف افزود: آنها ادعا می کنند موارد انسانی از تحریم جدا است، ولی به سبب محدودیت مالی این امکان وجود ندارد. امروز و در شرایط کرونا که نشان داده که کشورهای قدرتمند هم در مقابل آن وامانده و آمریکا نیز در کنترل آن گرفتار شده، در راه مقابله ایران با این پاندمی جهانی مشکل به وجود آورده اند.
وی گفت: رژیم آمریکا نه در موضوع استفاده از سلاح شیمیایی و نه در تروریسم اقتصادی و تروریسم روشن خود مقابل مقاومت مردم عراق و ایران که نمود آن ترور سردار سلیمانی شهید ابومهدی مهندس بوده، مبانی بشری را رعایت نکرده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی اشاره کرد: مردم ایران همیشه شاهد تروریسم دولتی ایالات متحده بوده و همیشه شاهد این حرکت ها بوده اند و امیدوارم توانمندی که مردم ایران را همیشه از این شرایط عبور داده، مجدداً هم به آنها کمک نماید.
ظریف اضافه کرد: تحریم های امروز و ترور سردار سلیمانی هم اینگونه بوده و نتوانسته و نخواهد توانست تا مقاومت و استقامت مردم را شکست دهد. سیاست آمریکا جز خفت برای این کشور نداشته و حتی برای آنها امنیت نیز نداشته است.
وی عنوان کرد: مردم ما همیشه استقامت کرده اند و ما بعنوان خادمان ملت باید تلاش نماییم از درد و رنج آنها بکاهیم. در خاتمه باید برای همه رزمندگان و ایثارگران و کسانی که توفیق خدمت به ایثارگران دارند آرزوی سربلندی و موفقیت کنم.