نماینده روسیه در سازمان ملل مطرح کرد پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شانسی برای پذیرفته شدن ندارد

آذر: نماینده روسیه در سازمان ملل تصویب پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را اختتام برجام تلقی نمود و اظهار داشت که این قطعنامه شانسی برای به تصویب رسیدن ندارد.
به گزارش آذر به نقل از پایگاه خبری اردوپوینت، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل روز پنج شنبه درباره پیش نویس قطعنامه ارائه شده از طرف آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اظهار داشت که این اقدام آمریکا هیچ شانسی برای موفقیت آمیز بودن ندارد.
نبنزیا در ادامه اظهار داشت: این قطعنامه چشم اندازهای بسیار ناراحت کننده ای دارد.
طبق گفته او، روسیه به محض آن که آمریکا روی این قطعنامه آغاز به فعالیت کرد، به این کشور اظهار داشت که «قطعا هیچ شانسی برای مورد قبول واقع شدن ندارد».
نبنزیا همین طور مطرح کرد: تصویب چنین قطعنامه ای به برجام[توافق هسته ای] اختتام خواهد بخشید. واضح است که ایران هیچ گاه این را نخواهد پذیرفت و حق دارد.
بر طبق این گزارش، اظهارات نبنزیا به دنبال این مطرح می شود که دولت آمریکا با نزدیک شدن به انتها تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر پیش نویس قطعنامه ای را برای تمدید نامحدود این تحریم مقابل ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است. این طرح تابحال با مخالفت شدید روسیه و چین، از کشورهای دارای حق وتو برای قطعنامه های شورای امنیت روبه رو شده است.
دولت آمریکا با وجود خروجش از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ تهدید کرده است که اگر پیش نویس این قطعنامه تصویب نشود از سازوکار بازگردانی تحریم ها در توافق هسته ای و قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به آن در شورای امنیت برای بازگردانی تمام تحریم های سازمان ملل مقابل ایران استفاده خواهدنمود. این تصمیم آمریکا حتی مورد حمایت چندانی از طرف متحدان نزدیک این کشور همچون تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه، انگلیس) قرار نگرفته است.

منبع: