سخنگوی وزارت امور خارجه: پاسخ ایران به کره جنوبی

به گزارش آذر سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی برای تمام کشورهای منطقه خواهان صلح، ثبات و آرامش است، اظهار داشت: این هدف با تقویت امنیت در منطقه محقق می شود.

به گزارش آذر به نقل از مهر، سید عباس موسوی عصر پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه معتقدیم روابط سیاسی با کشورهای دوست تقویت نشده و همپای سیاست فرهنگی جلو نرفته است، اظهار نمود: رشد روابط اقتصادی مهم ترین اولویت و هدف ما است.
وی با اشاره به اینکه بنادر موجود در استان گیلان دارای ظرفیت عظیمی است، اضافه کرد: در تمام این سال ها با جمهوری آذربایجان همکاریهای بندری داشته ایم و باید اتصال بنادر دو کشور را برقرار نماییم که در این میان اتصال راه آهن رشت به آستارا نقش مهمی دارد.
ایران در امور داخلی عراق دخالت ندارند
موسوی در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی عراق دخالتی ندارد، اظهار داشت: ایران به انتخاب عراق احترام می گذارد از این باب مسؤلان دو کشور دیدارهای مختلف داشته و تلاش دارند این روابط را به دور از منفی بافی های بعضی از کشورها گسترش دهند.
وی با ابراز شادمانی از بازگشت ثبات سیاسی به عراق و با اشاره به اینکه این کشور در حال بازیابی نقش خود در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می کند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خویش را همواره برای مذاکره و گفتگو با همه کشورها اعلام نموده است اما آنچه میان ایران و عربستان جاری است سوءتفاهم بوده و عامل آن برخی کشورها هستند. منطقه تشنه رفع اختلافات است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه همینطور با تاکید بر اینکه ادعا باید با سند همراه باشد، اضافه کرد: حریم سه گانه برای ما حائز اهمیت بوده و اجاره نمی دهیم هیچ کشوری به آن خدشه وارد کند، ما نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی اخطار داده و به کشورهای عربی گفته ایم نزدیک شدن به اسرائیل خیانت به فلسطین است چونکه این رژیم صلح و ثبات منطقه را نمی خواهد.
وی اظهار نمود: سیاست ایران روابط همه جانبه با همسایگان و کشورهای مسلمان بوده و در این راه از راه برخی قراردادها همکاری با کشورهایی همانند روسیه، ترکیه، و جمهوری آذربایجان این روابط در حال گسترش است روابط هستیم.
اختلافات باید با احترام به تمامیت ارزی کشورها حل شود
موسوی با اشاره به عدم پرداخت بدهی از جانب کره جنوبی به ایران به بهانه تحریم آمریکا ضد جمهوری اسلامی، اظهار داشت: به آنها اعلام نموده ایم تحریم آمریکا بی اساس و یک جانبه بوده و هیچ کشوری نباید به تحریم آمریکا تن دهد، هیچ کشوری حق ندارد بخاطر دولت ثالث حق ایران را نادیده بگیرند.
وی همینطور به مبحث هواپیمای اوکراینی اشاره و با اشاره به اینکه هیئتی به این کشور رفت است، اضافه کرد: ایران پرداخت غرامت به بازماندگان را پذیرفته اما یک کار حقوقی دقیق بوده و باید به همه جنبه ها توجه گردد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه پس از برجام نگاه ما به سمت کشورهای شرقی و آسیایی بوده است، اضافه کرد: نگاه ایران یک نگاه متوازن بوده و به همه کشورها توجه دارد، حتی اگر اروپا هم گامی برای ایجاد تعهد بردارد.
وی با اشاره به اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران داشتن منطقه ای امن و عاری از تنش است، تاکید کرد: باید به ریشه این تنش ها توجه کرد نگاه ما در این حوزه بارها بیان شده است ایران خواهان حل و فصل این اختلافات است کشور کشش اختلافات بیشتر را ندارد باید این اختلافات با احترام به تمامیت ارزی کشورهای ذینفع با گفتگو رفع گردد و حق کشورهایی که در این حوزه ضایع شده اعاده شود تا این کشورها به صلح پایدار دست یابند.

منبع: