موسوی در جمع فعالان اقتصادی مطرح کرد توجه به اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی اولویت سفارتخانه های ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع فعالان اقتصادی و بخش خصوصی گیلان اظهار داشت: امروز توجه به اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی اولویت سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، سید عباس موسوی امروز (جمعه) در نشست با رئیس اتاق بازرگانی گیلان و تعدادی از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به نقش مهم و راهبردی سفارت ایران در آذربایجان در زمینه مبادلات اقتصادی، کار اقتصادی و همکاری اقتصادی و تجاری با همسایگان اشاره نمود.
وی توجه به اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی را اولویت و سیاست همه سفارتخانه های ایران در کشورهای خارجی عنوان نمود و اظهار داشت: این روند از قبل وجود داشت اما حالا باتوجه به شرایطی که در آن قرار داریم تشدید شده است.
موسوی افزود: همسایگان ایران خصوصاً در حوزه CIS و جمهوری آذربایجان دارای شرایط، پتانسیل ها و ظرفیت هایی هستند که برای جمهوری اسلامی ایران مهم و بالعکس ایران نیز دارای ظرفیت ها و پتانسیل هایی است که این پتانسیل ها برای همسایگان مهمست.
وی در ادامه به برنامه های خود پس از انتصاب بعنوان سفیر ایران در جمهوری آذربایجان اشاره و با تاکید بر اولویت کارهای اقتصادی، اضافه کرد: باید ظرفیت های خودرا به حالت تعادل تبدیل و بالفعل نماییم و این ظرفیت ها خصوصاً در جمهوری آذربایجان که بعنوان یک مقصد صادراتی برای ما تلقی می شود، مهمست و از سویی در سال جهش تولید به جهش صادرات دست یابیم.
موسوی با اعلان اینکه کشور آذربایجان گذرگاهی برای صادرات کالا و خدمات ایرانی به کشورهای شمالی آسیا و اروپا است، اشاره کرد: متأسفانه نواقصی در روابط اقتصادی میان ایران و کشورهای دوستی مثل آذربایجان وجود دارد که مطلوب نمی باشد.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه روابط اقتصادی ما با این کشورها همپای روابط سیاسی خوب حرکت نکرده است، اضافه کرد: شرایط محیطی و یا داخلی و یا منطقه ای که گاهی بر روی این مسائل تأثیرگذار بوده و ما نتوانسته ایم از مزیت هایی که داریم استفاده نمائیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اولویت در سفارت جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان الان اقتصادیست و بنا است دو ملت بزرگ ایران و آذربایجان که دارای اشتراکات فرهنگی، دینی، اقتصادی فراوانی با یکدیگر هستند حجم مبادلات حدود ۵۰۰ میلیون دلاری را به چندین برابر بالا برند.
وی با اشاره به وجود فعالان اقتصادی توانمندی در استان های شمالی همچون گیلان، افزود: از دیدگاه ها و راهکارهای پیشنهادی آنان در آذربایجان استفاده خواهیم کرد و تلاش می نماییم که نیمی از پتانسیل خودرا متمرکز به کار اقتصادی نماییم.