روحانی در گفتگو با رئیس جمهور فرانسه: آمریکا از برجام خارج شده و نمی تواند از سازوکار برجام استفاده نماید

به گزارش آذر رئیس جمهور با اعلان اینکه اقدامات آمریکا همیشه برای نابود کردن برجام بوده است، اظهار داشت: آمریکا از برجام خارج شده و نمی تواند از ساز و کار برجام استفاده نماید.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه با وی، با تاکید بر اینکه اروپا نباید تحت تأثیر آمریکا قرار گرفته و در دام این کشور بیافتد، اظهار داشت: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از ۱۸ اکتبر باید تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شود و اگر آمریکا بخواهد اقدامی برخلاف آن انجام دهد، نقض قطعنامه است.
روحانی اشاره کرد: حفظ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ یک تعهد اساسی از طرف همه کشورهایی است که امروز در برجام باقی مانده اند و انتظار ما این است که چه در آژانس و شورای حکام و چه در شورای امنیت سازمان ملل، مشورت و رایزنی های دقیق و همکاری بین ایران و سه کشور اروپایی و دو کشور روسیه و چین انجام گیرد تا مانع رسیدن مخالفان برجام به اهداف خود باشد.
رئیس جمهور اشاره کرد آمریکا با توجه به این که بیش از دو سال است از برجام خارج شده هیچ حقی جهت استفاده از سازوکار برجام ندارد.
روحانی همین طور با اعلان اینکه شیوه عمل آمریکا در زمینه تحریم غیر قانونی و غیر انسانی مقابل ایران در شرایط پاندمی کرونا بسیار زشت و قبیح است و با قوانین بین المللی و مصوبات سال ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهانی تناقض دارد، برضرورت اقدام اروپا در فعال شدن روابط اقتصادی با ایران و همکاری در مبارزه با کووید ۱۹ اصرار کرد.
رئیس جمهور همین طور با اشاره به شرایط امروز لبنان ناشی از انفجار مهیب هفته گذشته در شهر بیروت، اظهار داشت: بسیار مهمست که همه کمک نماییم به جهت اینکه مسئولین قضائی لبنان بتوانند عوامل اصلی این حادثه را پیدا کنند.
روحانی با اشاره به کمک های ارسالی ایران به لبنان بلافاصله بعد از وقوع این حادثه، اظهار داشت: لبنان نیاز به وحدت بیشتر میان گروه های سیاسی دارد و همه باید به ایجاد این وحدت کمک نماییم. لبنان امروز نیاز به یک دولت قدرتمند دارد و پارلمان لبنان و همه احزاب باید دراین زمینه به صورت متحد گام بردارند.
رئیس جمهور همین طور از دعوت رئیس جمهور فرانسه برای حضور ایران در گروه بین المللی کمک به حل مشکلات لبنان استقبال کرد.
روحانی در این گفت و گوی تلفنی همین طور با اشاره به وضعیت پاندمی کرونا در کشورهای جهان و موج دوم این بیماری بر ادامه همکاری کشورها برای مهار این بیماری (کووید ۱۹) اصرار کرد.
رئیس جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تاکید بر لزوم حفظ برجام، اظهار داشت: دیدگاه ما با آمریکا در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران کاملاً متفاوت می باشد و این مساله را به صراحت به آنها گفته ایم.
امانوئل مکرون همین طور اشاره کرد: در حال انجام اقداماتی برای فعال تر شدن سیستم مالی اروپا با ایران هستیم.
رئیس جمهور فرانسه با اشاره به شرایط لبنان بعد از انفجار مهیب هفته گذشته در بیروت و سفرش به این کشور، خواهان کمک ایران برای حل بحران سیاسی لبنان شد و از ایران برای حضور در گروه اقدام بین المللی برای حل بحران لبنان دعوت کرد.

منبع: