زارعی: مصطفی ادیب باید سریع تر شرایط را برای جبران خسارت و بازسازی لبنان فراهم آورد

به گزارش آذر یک کارشناس مسایل منطقه اظهار داشت: مصطفی ادیب با حمایتی که از پارلمان کسب کرده باید بتواند هر چه سریع تر اعضای کابیه خویش را معرفی نماید و شرایط را برای جبران خسارت و بازسازی لبنان فراهم نماید.
اصغر زارعی در گفتگو با ایسنا با اشاره به تحولات اخیر در لبنان اظهار نمود: انفجار مهیبی که در بیروت صورت گرفت با عنایت به حجم وسیع حادثه و همینطور تلفات انسانی و خسارات مالی که به دنبال داشت فرضیه های زیادی را بیان کرد و احتمال اینکه این حادثه یک اقدام خرابکارانه و تروریستی باشد منتفی نیست.
وی ادامه داد: شرایط لبنان پس از سال ۲۰۰۵ که شاهد ترور رفیق حریری بودیم شرایط ویژه ای پیدا کرده است که پس از آن جنگ ۳۳ روزه تحمیل شد و خوشبختانه مقاومت توانست قوت خویش را به نمایش بگذارد و رژیم جعلی صهیونیستی را شکست دهد که اعلام آتش بس و عقب نشینی رژیم صهیونیستی از مواضع تهاجمی خود بزرگترین شکست صهیونیست ها بوده است.
این کارشناس مسائل غرب آسیا همینطور بیان نمود: امروز پس از انفجار بیروت شاهد چگونگی مداخلات از ناحیه قدرت های خارجی برای پیچیده تر شدن شرایط در لبنان هستیم، گرچه هر ساله اتفاقاتی را برای مردم لبنان رقم زده اند و وجود مقاومت و حزب الله را عاملی برای این اتفاقات عنوان کردند که مردم لبنان باید هزینه آنرا بپردازند.
زارعی خاطرنشان کرد: تحولات ۴۰-۳۰ ساله اخیر نشان داده است قدرت گرفتن حزب الله در سرزمین های اشغالی، کرانه باختری، یمن، عراق و… شکست همه استراتژی ها و برنامه های نظام سلطه بوده است و مبین این است که مقاومت ریشه دارد.
ایشان در ادامه اظهار نمود: سفر رئیس جمهور فرانسه بلافاصله بعد از انفجار بیروت به این کشور آن هم با یک اقدام برنامه ریزی شده گویای همه این مسائل است. مکرون در مسافرت خود اعلام نمود که ظرف یک ماه باید اقدامات لازم صورت گیرد و اگر چنین اتفاقی نیفتد اقدام متناسب را انجام می دهیم. این ادبیات آن هم از جانب یک رئیس جمهور دون شأن و روابط بین الملل است. البته خصلت نظام سلطه و کشوری مانند فرانسه که سال ها در آفریقای سیاه جنایت کردند در حالی است که فکر می کنند آن دوران را یدک می کشند اما شرایط تغییر کرده است.
این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه اتحاد و انسجام میان مردم لبنان باوجود اینکه برخی مداخلات خارجی به دنبال بی ثبات کردن امنیتی و اقتصادی برای این کشور وجود دارد، اظهار داشت: مدیریت مسؤلان سیاسی و گروه های لبنانی و اشخاصی مانند سید حسن نصرالله و نخست وزیر لبنان مبین این مورد است. شاهد می باشیم که بعد از استعفای دولت و تشکیل دولت پیش برد امور در تاریخ دو دهه اخیر آن هم در فاصله یک ماه دولت جدید در لبنان با کسب ۶۶ رأی تشکیل شد و شخص مصطفی ادیب توانست مورد توافق میان گروه های لبنانی قرار گیرد. ازاین رو اتحاد لازم میان اکثریت گروه های سیاسی لبنان بر روی شخص ادیب شکل گرفته است و برای جلوگیری از شرایط بی ثباتی اجازه ندادند که اتفاق خاصی روی دهد. تصور می کنم مصطفی ادیب با حمایتی که از پارلمان کسب کرده بتواند هر چه سریع تر اعضای کابیه خویش را معرفی نماید و شرایط را برای جبران خسارت و بازسازی فراهم نماید.
این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در این شرایط می طلبد کشورهای دوست در خط مقدم برای کمک به بیروت وارد عمل شوند و کمک هایی که از جانب اروپایی ها اعلام شده بود اعداد و ارقام نازل و کمی است که در دوره های قبل هم آنها فقط وعده دادند و در حد حرف عمل کردند اما در این شرایط باید مردم لبنان و مردم مسلمان منطقه کمر همت ببندند و شاهد بازسازی بیروت باشیم تا شرایط به پیش از انفجار برگردد و از مداخلات خارجی جلوگیری به عمل آید.
او همینطور اظهار نمود: رئیس جمهور فرانسه باید بداند که کشورش درگیر بحران هایی است که مخالفت های جدی را به همراه دارد و شخص او چهره منفور در فرانسه است. او جوان ماجراجویی است که باید این مسائل را در نظر داشته باشد.
این کارشناس مسائل غرب آسیا در انتها اظهار نمود: مصطفی ادیب باید هر چه زودتر همان گونه که توانست نظراعضای پارلمان را کسب کند با تفاهمی که بین گروه های سیاسی بوجود آمده بتواند از این شرایط بهره برده و با چیدمان قوی دولت خویش را به پارلمان معرفی نماید.

منبع: