محسن رضایی: پیشرفت و تعالی یک جامعه محصول خرد جمعی است

به گزارش آذر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با وزارت علوم رایزنی خواهیم کرد تا ایده های علمی اساتید که در سامانه نجم دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ثبت می شوند و امتیاز علمی لازم را کسب می کنند، برای این اساتید بعنوان سابقه علمی و پژوهشی محسوب شود.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا؛ محسن رضایی در نشست هم اندیشی با مبحث تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه و نظام جمع سپاری که در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار گردید با تاکید بر اینکه پیشرفت و تعالی یک جامعه محصول خرد جمعی جامعه است، اظهار داشت: در این راستا ما کمیسیون های کارشناسی را در دبیرخانه تشکیل دادیم و به جمع آوری نظرات صاحبنظران پرداختیم و بعد از آن هم پژوهشکده ها را با هدف جمع آوری نظرات اساتید با همکاری دانشگاهها پرداختیم و هم اکنون سیاست جمع سپاری را در پیش گرفتیم و در سامانه ای که در این راستا راه اندازی شده ۱۷ هزار نفر به آن رجوع و ۳۰۰ نفر هم نظرات خویش را ثبت کرده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در سامانه نجم که به راه افتاده است ما تلاش می نماییم با اساتید ارتباط برقرار نماییم، اضافه کرد: هدف ما از جمع سپاری این است که ایده های راهبردی هر ایرانی در هر کجا از دنیا را دریافت و به سرعت به اطلاع رهبر معظم انقلاب برسانیم. معتقدیم این سیستم از مرگ ایده ها برای اداره کشور جلوگیری می کند و باعث انباشت ایده ها می شود.
وی ادامه داد: با راه اندازی سامانه جمع سپاری دانشگاه ها نخستین بخشی هستند که ما جهت استفاده از نظرات اساتید به سراغ آنها آمده ایم و انتظار داریم که دانشگاه ها در تدوین سیاست های کلی به ما کمک کنند.
رضایی با اشاره به اینکه سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه باید تا آذر ماه تدوین و در مجمع تصویب و به محضر رهبر انقلاب عرضه شود، خاطرنشان کرد: این برنامه نخستین برنامه گام دوم انقلاب است با این وجود باید سرآغار تحولات در کشور بوده و این گونه نباشد که تکرار گذشته ها باشد.
وی با تاکید بر اینکه سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه باید دارای زیرساخت بنیادین برای چهل سال آینده کشور باشد، اضافه کرد: در تدوین سیاست های کلی، برنامه هفتم توسعه تحول اقتصادی از حوزه های مورد نظر است. با این وجود سوالی که ما انتظار داریم اساتید به آن پاسخ دهند این است که آیا هم اکنون روندهای اقتصادی موجود را قبول دارند و فکر می کنند که این روندها باعث جهش در اقتصاد می شوند؟ و یا اینکه باید روندهای تحولی جدید در عرصه اقتصاد و بخصوص در صنعت، علم و فناوری به کار گرفته شوند.
رضایی با اشاره به اینکه فرهنگ دیگر محور مورد نظر در تبیین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه است، خاطرنشان کرد: سوال این است که آیا امروز رویه های فرهنگی در کشور مطلوب هستند و اگر این گونه نیست باید چه برنامه هایی در جهت ایجاد تحول فرهنگی در سیاست های کلی برنامه هفتم لحاظ شوند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تحول در حکم روایی فرهنگی و اقتصادی را دیگر محور تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم اعلام نمود و اضافه کرد: بحث این است که آیا کشورمان در حکم روایی فرهنگی و اقتصادی وضع مطلوبی دارد و یا اینکه باید متحول شود. واقعیت این است که کشورمان در حکم روایی سیاسی و امنیتی متحول شده و دستاوردهای این تحول را هم در حوزه اقتدار و امنیت شاهد می باشیم، ولی اگر حکم روایی فرهنگی و اقتصادی مطلوب حاکم می شد بطور قطع وضعیت اقتصادی ما این گونه نبود.
وی تصریح کرد: وقتی وضعیت موشک را با پراید و خرم شهرها را با وضعیت اقتصادی مردم مقایسه می نماییم اینجاست که باید حکم روایی فرهنگی و اقتصادی کشور متحول شود و ما برای ایجاد این تحول از نظرات اساتید استفاده می نماییم و از آنها می خواهیم دلسوزانه و مسئولانه ایده های خویش را به ما منتقل کنند تا از آنها استفاده نماییم. از دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر نهادها می خواهیم که جهت استفاده از ایده های صاحب نظران به جمع سپاری روی بیاورند. به هر روی ما به منظور استفاده از ایده های اساتید ارتباط خویش را با دانشگاه ها ادامه خواهیم داد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتها تصریح کرد: با وزارت علوم رایزنی خواهیم کرد تا ایده های علمی اساتید که در سامانه نجم دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ثبت می شوند و امتیاز علمی لازم را کسب می کنند برای این اساتید بعنوان سابقه علمی و پژوهشی محسوب شود.

منبع: