سخنگوی حزب اسلامی کار: بازگشت بایدن به برجام باید بدون پیش شرط باشد

به گزارش آذر یک فعال سیاسی اظهار داشت: نمی گردد با جا به جایی یک دولت دیوار بی اعتمادی بین ما و آمریکا یک شبه فرو بریزد.
محمد نیشابوری در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: بخشی مهمی از مشکلاتی که بین ایران و امریکا وجود دارد استراتژیکی است و ریشه در تاریخ دارد؛ پس به آسانی نمی گردد توقع داشت با تغیر دولت امریکا این مشکلات ساختاری برطرف شود.
وی اظهار داشت: کودتاهای تاریخی، حمایت های بی خود از برخی حکمرانان منطقه ای، نقشش در سقوط دولت مصدق، رویکردش در حکومت پهلوی مقابل خواست های مردم، اتفاقات سالهای آغازین انقلاب، حمایت های خاصش از حکام عرب مخالف ایران، حمایتش از صدام در جنگ تحمیلی و حمایت های همیشگی اش از رژیم صهیونیستی همچون سوابق تاریخی آمریکا مقابل ایران است که ملت ایران و جمهوری اسلامی نسبت به آن حساسیت های خاصی دارند.
سخنگوی حزب اسلامی کار اظهار داشت: نمی گردد با جا به جایی یک دولت این دیوار بی اعتمادی بین ما و آنها فرو بریزداین یک برداشت پوپولیستی و خوش بینانه از یک رابطه بین المللی است.
وی اظهار داشت: برجام را که شخص اوباما و جان کری امضا نکردند، بلکه بعنوان نمایندگان حاکمیت خود در این توافق بین المللی حضور داشتند؛ حالا هم نخستین خواسته ۱+۴ بازگشت امریکا به این توافق است. خروج آمریکا از این توافق غیر قانونی بوده ؛چراکه عرف بین الملل را زیر پا گذشته و اگر بخواهد به برجام بازگردد که بارها خود بایدن از بازگشت به برجام صحبت کرده بود؛ باید بدون هر پیش شرط باشد.
نیشابوری اظهار داشت: البته اگر ایران هم به خاطر زیر میز زدن آمریکا قسمتی از قرارداد را کنار گذاشته باید پس بازگشت آمریکا به اصول اصلی برجام برگردد. این انتظار به حق و قانونی می باشد تمام تحریم های غیر قانونی و ظالمانه که ترامپ تحمیل کرده باید در روز اول ریاست جمهوری بایدن برطرف شود تا نشان دهد که می خواهد گفت و گوی مشروع و برد برد را ادامه دهد. بسیاری از تحریم ها ربطی به برجام نداشته مثلا تحریم های دارویی کاملا جنگ نابرابر است و وسط این جنگ دارند انسان های معصوم را از بین می برند.
این عضو حزب اسلامی کار اظهار داشت: نکته بعدی که مردم ما از دولت بایدن انتظار دارند کاهش تنش هایی است که عاملش ترامپ بوده است. ترامپ کشورهای منطقه را مقابل هم دشمن کرد. از طرف دیگر از عربستان و رژیم صهیونیستی حمایت کرد و برخی کشورهای منطقه را به آتش کشاند. بایدن باید عربستان را به مرزهای جغرافیایی خود بر گرداند و جلوی گستاخی برخی کشورهای منطقه را که با حمایت های ترامپ به وجود آمده بود را بگیرد.
وی اشاره کرد: نکته دیگر درباره رژیم صهیونیستی است بایدن دراین زمینه هم باید تجدید نظر جدی داشته باشد جلوی گستاخی های آنرا هم بگیرد تا بتوان به طرف همه پرسی فراگیر با حضور همه فلسطینی ها رفت.
وی اظهار داشت: موضوع دیگر انرژی های نو است؛ ترامپ با رویکرد تجاری اش بخش زیادی از کشورها را گرفتار حوادث کرد. از طرف دیگر تضادی که میان امریکا و چین به وجود آمد که باید کم شود. بحث های مقابله با نژاد پرسی اجازه ورود و خروج شهروندان خارجی و قانون مهاجرت هم باید مورد تجدید نظر قرار گرفته شود.

منبع: