سردار تقی زاده: باید به سمت تولید رادارهای فضا پایه برویم

به گزارش آذر جانشین وزیر دفاع ضمن اشاره به اهمیت بسترسازی جهت تأمین نیاز کشور در حوزه رادار فضاپایه، اظهار داشت: باید در فضاهای علمی کشور این مورد را مطرح و دنبال نماییم.

به گزارش آذر به نقل از مهر، سردار قاسم تقی زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هفتمین کنفرانس رادار و سامانه های مراقبتی که در دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد، اظهار داشت: حوزه رادار و حسگرهای تشعشعی از قرن گذشته و در جنگ جهانی دوم مطرح بوده و در این قرن هم ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه پدیدهای نوین و غیرسنسوری امروز مکملی برای رادارها محسوب می شوند، اضافه کرد: در نسخه برداری تمامی تجهیزات کشف، شناسایی و درگیری، همواره پدیده حسگرهای تشعشعی ماندگار و از مهمترین موضوعات عصر ما به حساب می آید.
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن اشاره به پیشینه بهره گیری از سامانه های راداری در حوزه های نظامی و غیرنظامی، تصریح کرد: سامانه های راداری در جنگ جهانی دوم هم مهم و تعیین کننده بودند و امروز هم در حوزه غیرنظامی و در مسائلی چون هواشناسی، کنترل ترافیک هوایی و کشاورزی کاربرد دارند.
سردار تقی زاده ضمن اشاره به تجربه جنگ هشت ساله با رژیم بعثی و همینطور منازعات منطقه ای، اظهار داشت: این منازعات برای ما درس ها و تجربه هایی به دنبال دارد که مهم ترین آن، تقویت بنیه دفاعی در سطوح مختلف پدافندی است؛ ما باید برای قوی تر شدن، تحقیق و تمرکز را در پژوهش های صنعتی در حوزه امواج و رادار ارتقا دهیم چونکه رادار و سامانه های مراقبتی در خدمت امنیت و توسعه کشور است.
وی با اشاره به اینکه جهت پیشرفت در حوزه پدافندی که از اولویت های نیروهای مسلح و کشور است، جامعه علمی باید به چند راهبرد توجه داشته باشد، اضافه کرد: ایجاد توازن میان رادارهای کشف کننده و رادارهای عملیاتی یکی از این راهبردهاست و ما در حوزه رادارهای پیشرفته و پیچیده، کارهای بسیار خوبی را تابحال انجام داده ایم.
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد: امروز در دنیا و در حوزه رادارهای آرایه فازی پسیو و اکتیو کارهای بزرگی انجام شده است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران هم در این رابطه به انواع و اقسام باندهای مورد نیاز دست یافته است؛ این مورد مبین مدیریت شایسته و ممتاز در این رابطه است که سبب شده به سامانه های مراقبتی مطلوبی جهت پدافند هوایی دقیق و قدرتمند دست یابیم.
سردار تقی زاده خاطرنشان کرد: امروز با توسعه تحقیق و رشد هسته دانا و شبکه ملی توانا و با استفاده از این منطق توانستیم که در جهت ارتقای رشد سطح علمی و تکنولوژیکی در حوزه سامانه های مراقبتی با ۹۳ دانشگاه و شبکه همکاران صنعتی و شرکتهای دانش بنیان ۵۲۳ قرارداد منعقد نماییم و پیشبینی می شود که در پنج سال آینده این جریان به شش برابر گسترش پیدا کند.
وی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی مالک اشتر نقش بسیار مهمی در توسعه اندیشه ها و انگاره های این بحث داشته است و دانشجویان بسیار ممتازی را تقدیم صنایع دفاعی کرده است؛ من فکر می کنم با این منطق و اندیشه ان شاءالله شاهد توسعه نیروی انسانی در مباحث برق الکترونیک، مخابرات و بخصوص حسگرهای تشعشعی باشیم.
جانشین وزیر دفاع تصریح کرد: امروز میانگین سنی دانشمندان ما در مباحث رادار حدود ۳۲ سال است و این مبین آغاز راهی پرفروغ و پرافتخار و مناسب برای توسعه در این راه است.
سردار تقی زاده اظهار داشت: دفاع هوایی در حقیقت یک شبکه و مجموعه از مؤلفه ها و سنسورها و جنگ الکترونیک به حساب می آید که برای هر مرحله از دفاع به پیشرفت های لازم دست یافته ایم. امروز کارهای بزرگی در صنعت راداری انجام گرفته است و نیروهای مسلح با تعامل و همکاری توانسته اند خیلی از رادارهای پیشرفته را عملیاتی کنند.
وی افزود: وزارت دفاع برای توسعه اندیشه های راداری برنامه های بسیار خوبی را تعریف کرده است و خوشبختانه ما در مجموعه ستاد کل نیروهای مسلح هم اقدامات مؤثری را شاهد می باشیم.
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید رادارهای پیشرفته را همچون برنامه های در دستورکار عنوان نمود و اظهار داشت: ما باید با ارتقای سطح دقت، پیشرفت در حوزه کشف و شناسایی سمت و ارتفاع و ماهیت اهداف به کیفیت بالاتری دست یابیم تا بتوانیم در تشخیص و تفکیک اهداف به کیفیت بالایی برسیم.
سردرا تقی زاده یکی دیگر از برنامه ها را استمرار توان عملیاتی در فضای الکترومغناطیسی عنوان نمود و اظهار داشت: تلاش ما بر این است تا هجمه های عظیم الکترومغناطیسی دشمن را از بین ببریم و برای شفاف تر شدن فضا تلاش نماییم.
وی در ادامه به کاربرد راهبردهای غیرنظامی در بخش رادار اشاره نمود و عنوان کرد: برای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای باید به سمت رادارهای خودرویی برویم و همینطور بهره گیری از رادارهای کنترل مرزی و مرزبانی با عنایت به مساحت و مرزهای طولانی کشورمان می تواند درحوزه برقراری امنیت مرزها کمک شایانی به ما کند.
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه دیر یا زود به رادارهای فضاپایه نیازمند خواهیم شد، اظهار داشت: ما باید در فضاهای علمی کشور این مورد را مطرح و دنبال نماییم و بسترهای لازم را در این رابطه داشته باشیم تا کشور در آینده گرفتار غافلگیری فناورانه راهبردی نشود.

منبع: