اظهارات یک مقام روس در مورد  پیامدهای امنیتی ترور دانشمند ایرانی

رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه با اشاره به ترور محسن فخری زاده، دانشمند برجسته ایرانی در روز جمعه اشاره کرد: این حمله تروریستی در امتداد ثبات زدایی از شرایط در منطقه و نیز تحریک ایران برای پاسخ دشوار است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، کنستانتین کاساچوف، سناتور و رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه در مطلبی در صفحه فیس بوک خود درباب ترور شهید محسن فخری زاده نوشت: «حسن روحانی رئیس جمهور ایران ایالات متحده امریکا و اسرائیل را به این متهم کرده که در پشت قتل محسن فخری زاده فیزیکدان هسته ای ایرانی که ریاست مرکز تحقیقات وزارت دفاع این جمهوری را بر عهده داشت، قرار دارند.
اساسا هیچ چیز تعجب آوری نیست که ایران نخستین کسی که به آن اشاره می کند، ایالات متحده و اسرائیل هستند. اما روزنامه امریکایی نیویورک تایمز نیز با اشاره به منابعی در خدمات اطلاعاتی ایالات متحده امریکا خبر از شک خدمات اطلاعاتی به اینکه در پشت قتل فیزیکدان هسته ای ایرانی دقیقا اسرائیل قرار دارد، داد.
آژانس خبری دولتی ترکیه «آندولو» نیز اصرار کرد که فخری زاده پنجمین قربانی حملات به فیزیکدانان هسته ای ایرانی از سال 2010 شد و بر اساس گزینه این آژانس در تمامی حملات نقش اسرائیل به چشم می خورد.
هر کس که در پس این قتل قرار داشته باشد، بدون شک آن را می توان اینطور توصیف کرد که حمله ای تروریستی در امتداد ثبات زدایی از شرایط در منطقه و نیز تحریک ایران برای پاسخ سخت می باشد.
بنا بر این الان بدون شک خیلی چیزها به عینی بودن تحقیقات ایران در مورد این قتل، عکس العمل آن و همین طور موضع جامعه جهانی بستگی دارد. در ضمن جواد ظریف رئیس وزارت خارجه ایران از جامعه جهانی و «بویژه از اتحادیه اروپا» خواسته تا به «استاندارد دوگانه ننگین اختتام داده و این اقدام را بعنوان ترور دولتی محکوم کنند» و موضع اتحادیه اروپا به اندازه کافی واضح است: در سایت سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده است که «این اتحادیه این قتل را محکوم می کند و آن را «جنایتی قضایی بر خلاف اصول دفاع از حقوق بشر که اتحادیه اروپا طرفدار ان است، می داند».
یعنی تهران یک مسیر متمدنانه را طی می کند، بر خلاف آنهایی که این حمله را سازماندهی کردند- این درباب مسئله اتهامات دائمی مقابل ایران در مورد «حمایت از تروریسم» است.
در عین حال رسانه های امریکایی با اشاره به اطلاعیه پنتاگون خبر می دهند که ناو هواپیمابر «نیمیتس» نیروی دریایی ایالات متحده و گروه ضربتی همراه کننده آن دستور بازگشت به منطقه خلیج فارس را دریافت کرده اند. پنتاگون دستور تغییر مکان «نیمیتس» به خلیج فارس را مستقیما قبل از قتل محسن فخری زاده داد و فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح ایالات متحده هفته پیش خبر از انتقال اسکادرانهای جنگنده های F16 از آلمان به امارات عربی «برای مهار تنش و تامین امنیت و ثبات» داده بود. تمامی این آماده سازی ها بیان کننده آمادگی برای عملیاتهای نظامی وسیع که برای آنها «ماشه» لازم است، می باشند که کشته شدن دانشمند هسته ای ایرانی کاملا می تواند به آن تبدیل گردد. بازیهای خطرناکی که تبعات آن غیر قابل پیش بینی می باشند، اما اساسا گناه آن بر گردن ایران نیست.»