دیدار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با امیرعبداللهیان

به گزارش آذر مدیرکل بین الملل و دستیار ویژه رئیس مجلس اظهار داشت: ایران و آذربایجان ظرفیت بسیاری برای ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی خود دارند که باید از آنها به نفع دو ملت استفاده نماییم.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، بنیاد حسین اف سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با امیر عبداللهیان مدیرکل بین الملل و دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل ملاقات و گفتگو کرد.
امیر عبداللهیان در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی آذربایجان در طول مناقشه قره ­باغ، اظهار داشت: این مناقشه بعد از گذشت ۳ دهه با حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بر اساس توافق سیاسی به پایان رسید. امیدواریم در سایه آخر این مناقشه، شاهد استقرار صلح و آرامش پایدار در منطقه باشیم.
ایشان در ادامه این دیدار تقویت همکاریهای پارلمانی ایران و آذربایجان را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد روابط خویش را در سطوح مختلف ازجمله روسای مجالس، کمیسیون های تخصصی بخصوص کمیسیون‎ های روابط خارجی و گروه های دوستی پارلمانی، با پارلمان آذربایجان توسعه دهد.
امیرعبداللهیان همینطور بر لزوم گفتگوهای نمایندگان دو کشور و تبادل های هیات های پارلمانی میان ایران و آذربایجان تصریح کرد.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در ادامه این دیدار ضمن اشاره به تسهیل و تسریع در همکاریهای اقتصادی تهران و باکو اظهار داشت: ایران و آذربایجان ظرفیت بسیاری برای ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی خود دارند که باید از آنها به نفع دو ملت استفاده نماییم.
وی در همین راستا اضافه کرد: شرکتهای ایرانی توان فنی و مهندسی بالایی دارند که می توانند در زمینه بازسازی قره ­باغ مشارکت کنند. این همکاری ها با عنایت به بعد مسافت و همسایگی دو کشور مزیت ایران را چند برابر کرده است.
امیرعبداللهیان حضور رژیم صهیونیستی در خاک آذربایجان را در تعارض با صلح و امنیت منطقه خواند.
بنیاد حسین ­اف سفیر آذربایجان در ایران هم در ابتدای این دیدار ضمن تشکر و قدردانی از سخنان مقام معظم رهبری و سایر مقامات ایران در پشتیبانی از تمامیت ارضی آذربایجان بر لزوم تقویت همکاریهای دو کشور دوست و همسایه تصریح کرد.
سفیر آذربایجان در تهران ضمن اشاره به حمایت همیشگی مجلس شورای اسلامی از گسترش همکاریهای ایران و آذربایجان اظهار داشت: با عنایت به حمایت همه جانبه مجلس شورای اسلامی از روابط دو کشور، امیدواریم گفتگوهای پارلمانی در سطوح مختلف تداوم یافته و تقویت شود.
بنیاد حسین ­اف در انتها ضمن اشاره به پروژه های مشترک ایران و آذربایجان برای تقویت سطح همکاری­های اقتصادی دو کشور اظهار داشت: همسایگانی همچون ایران در اولویت ما برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری هستند و با عنایت به اسناد امضا شده و توافقاتی که میان دو کشور وجود دارد، امیدواریم در آینده­ نزدیک شاهد افزایش مبادلات بیشتر فیمابین باشیم.
طرفین در این دیدار درمورد تحولات منطقه، زمینه های همکاری مورد علاقه طرفین و راه های ارتقای روابط پارلمانی هم گفتگو و رایزنی کردند.

منبع: