اختصاصی مهر؛ سردار سلیمانی و نخبگان عرب

آذر: بحری عرفاوی شاعر مقاومت در تونس سردار حاج قاسم سلیمانی را مجاهد و مبارزی نستوه توصیف و اعلام نمود: ما مدیون جمهوری اسلامی و شهید قهرمان آن هستیم.

خبرگزاری مهر – گروه بین الملل: تونس بعد از بن علی، به رغم فضای باز و تکثر سیاسی و حضور نیروهای اسلام گرا، در سه گرایش لیبرال، مقاومتی و سلفی، همچنان تا بازیابی هویت بایسته خود راهی دراز و دشوار دارد. با وجود فشار اجتماعی و مردمی و مطالبات اتحادیه ها و احزاب برای دفاع از مقاومت و فلسطین اما مخالفت با نرمال سازی روابط با رژیم صهیونیستی نهایتاً در مقدمه قانون اساسی یاد شده قرار گرفت، نه بعنوان یک اصل! و البته باید افزود که امروز کسی در این کشور جرأت نرمال سازی ندارد.
«بحری عرفاوی» شاعر و نویسنده تونسی که تا حالا ۱۴ اثر در حوزه شعر و اندیشه منتشر نموده و خیلی از اشعارش را گروه های موسیقی ملی اصیل تونس، به صورت سرود و آواز ساخته اند، از نخبگان مقاومت در تونس است. او که از مؤسسین جمعیت جهانی میانه رو در تونس و جمعیت ادبا و اندیشمندان آن کشور است، خود می گوید که از ۱۹۷۹ یعنی ۱۳۵۷ مبارزی اصیل بوده و در اواخر دهه هفتاد و تمام دهه هشتاد قرن گذشته میلادی، یعنی در اوج حکومت خفقان، شاعر جنبش دانشجویی تونس بوده است.
طبیعی بود که در گردآوری مجموعه اشعار شاعران عرب درباره شهید سلیمانی به سراغ او هم بروم که سال ها پیش او را برای حضور در جشنواره شعر بیداری اسلامی در تهران دعوت کرده بودم. او هم در معرفی شاعرانی از تونس و کشورهای مغرب عربی کوشش کرد اما تنها چند شاعر تونسی یعنی سالم المساهلی، ناجی حجلاوی و صبحی علوی در کنار عرفاوی و خانم منی بعزاوی که خود از آنها دعوت کرده بودم، امکان حضور بهم رساندند.
وقتی به او ضیق وقت تا زمان سالگرد را گوشزد کردم، پاسخ داد: شهید قصیده ای خیس خورده در جان من است و تنها باید آنرا به روی کاغذ آورم و من یاد دوستان شاعری افتادم که از من زمان می خواستند تا شعر آنها را بنگارد، نه آنها شعر را و دست آخر هم دو سه نفری شعرشان نیامد!
او در یکی از پیام هایش به من می گوید: ما مدیون جمهوری اسلامی و آن شهید قهرمانیم. در پاسخ به تعجب من از موضع برخی از شاعران می گوید: از ۲۰۱۱ حملات تخریبگرانه مقابل جمهوری اسلامی، شیعه و رهبران مقاومت و آیت الله خامنه ای و سید حسن نصرالله و شهید سلیمانی افزایش یافته و باتوجه به محاصره اقتصادی ظالمانه ایران، تعدادی از افراد نان به نرخ روز خور، راه پشت کردن به کل محور مقاومت و روی آوردن به اصحاب ثروت را برگزیدند. اما راه حق، حق است، هرچند پویندگان آن اندک باشند و راه تاریکی و ظلم، حتی اگر همه جهان آنرا انتخاب کنند، هیچ وقت حق نخواهد بود. وی سپس جمله زیبایی اظهار داشت: ای فرزندان سلمان! کمی صبر، شما حتما پیروزید.
بحری عرفاوی در پاسخ به قدردانی من از همکاری وی اظهار داشت: این کمترین وظیفه ای است که در حق شهید قهرمانمان قاسم سلیمانی و انقلاب اسلامی شکوهمند در ایران مجاهد و مبارز انجام می دهیم.

منبع: