یک منبع آشنا با تیم گذار بایدن مطرح کرد رویکرد دولت بایدن نسبت به ایران، تنها به بازگشت به برجام منتهی نمی گردد

یک منبع آشنا با تیم گذار بایدن در گفت وگویی بیان کرد که تصمیمات و اهداف دولت جو بایدن فقط به بازگشت به توافق هسته ای منتهی نمی گردد.
به گزارش آذر به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک منبع آشنا با تفکرات تیم گذار جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا که می خواست نامش فاش نشود، درباره تصمیم دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای اظهار داشت: اگر ایران به پایبندی کامل به توافق بازگردد، ما هم همین کار را خواهیم کرد. این گام اول خواهد بود.
این منبع ناشناسی افزود: بازگشت به توافق اولیه «کف رویکرد دولت بایدن نسبت به ایران است نه سقف آن» و «به آن جا ختم نمی شود».
بر طبق این گزارش، اظهارات این منبع ناشناس به دنبال این مطرح می شود که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شد و تحریم های گوناگونی بر ایران اعمال کرد.
جو بایدن در وعده های انتخاباتی اش گفته بود که اگر ایران به «پایبندی کامل به تعهداتش» بازگردد، آمریکا هم به توافق هسته ای باز می گردد.
اظهارات درباره بازگشت ایران به پایبندی به توافق در حالی مطرح می شود که ایران به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در جهت پیدا کردن راهکاری کاربردی برای کاهش تأثیر تحریم های آمریکا و نرمال سازی روابط اقتصادی با ایران، سال قبل اعلام نمود که در پنج گام تعیین شده و طبق راهکارهای مقرر در توافق هسته ای، تعهدات داوطلبانه اش در توافق را می کاهد.
مقامات ایران تاکید کرده اند تمام این اقدامات در صورت عملی شدن تعهدات دیگر طرف های برجام، بازگشت پذیر است.
مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در گفتگو با ایسنا در مورد بازگشت آمریکا به برجام اظهار داشت: باید در عمل ببینیم چه می شود. اما مهم می باشد که تصمیم برای بازگشت به برجام از جانب آمریکا با اما و اگر و شرط و شروط همراه نباشد یا در اجرا شرط و شروط نگذارند. با عنایت به سابقه خراب آمریکایی ها، آنها باید نشان دهند که صادق هستند.
تخت روانچی افزود: در دولت اوباما نقض برجام را شاهد بودیم و آقای ظریف نامه نگاری را از همان ابتدا آغاز کرد و این نامه ها که با نماینده سیاست خارجی در اتحادیه اروپا انجام شد ثبت شده است. آنها از همان ابتدا با بدعهدی کارشان را شروع کردند و اوج آن هم در زمان ترامپ بود که از برجام خارج شد، ازاین رو باید حواس مان باشد که ببینیم وقتی تحریم لغو می شود در عمل چه اتفاقی می افتد. وقتی کالایی را می خواهیم بفروشیم چه اتفاقی می افتد؟ آیا بیمه و نقل و انتقال و خدمات جانبی آن هم انجام می شود یا خیر. ما باید دقت نماییم که تمام این مراحل کاملا حساب شده و بر مبنای آنچه در برجام پیشبینی شده، باشد.
وی اظهار داشت: در برجام نوشته شده که روابط تجاری ایران با دنیا باید تسهیل شود، ما همین را می خواهیم و این شاید زمان ببرد اما این به مفهوم آن نیست که آنها در اجرای تعهدات شان زمان زیادی دارند. آنها باید تعهدات شان را انجام دهند اینکه شرایط عمومی در دنیا بگونه ای باشد که تعامل با ایران زمان بر باشد بحث دیگری است. برجام به آنها زمان نداده که تعهدات شان را به تاخیر بیندازند یا زمان زیادی را برای اجرای آنها صرف کنند. امکان دارد آنها بگویند که مشکلی برای تسهیل روابط ایران با دنیا نداریم اما پشت پرده به کشورها فشار بیاورند که با ایران تعامل نکنند، این یعنی بدعهدی. ما از ابتدا به طرف مقابل اعتماد نداشتیم و برجام هم بر همین مبنا نوشته شده است.

منبع: