عمویی : بایدن با دوران سختی مواجه خواهد شد

به گزارش آذر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: رویکرد ما در مواجهه با دولت های غربی بخصوص آمریکا آن است که این کشورها باید ابزار تحریم ضد کشورمان را بردارند.

ابوالفضل عمویی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به برگزاری مراسم تحلیف «بایدن» در آمریکا، اظهار داشت: روند فعلی تحولات در آمریکا بسیار پیچیده است و شرایط امنیتی فوق العاده ای در این کشور بخصوص در واشنگتن در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا بوجود آمد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سیاسی هم موانع زیادی در مقابل «بایدن» شکل گرفته است، اضافه کرد: وزارت خارجه آمریکا در ایام اخیر جنبش انصارالله در یمن را تروریستی اعلام کرد، دولت کوبا را به فهرست کشورهای حامی تروریسم بازگرداند و همینطور اعلام نمود که اقدامات غیر امنیتی را در سومالی دنبال خواهد نمود که این مسائل نشان داده است دولت ترامپ اجازه نداد که بایدن بتواند تصمیم گیری مستقلی در این راه انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ما شاهد چالش های اجتماعی و ساختاری در آمریکا هستیم، خاطرنشان کرد: کرونا به اوج خودش در آمریکا رسیده و علیرغم آنکه واکسن های آمریکا توزیع شده، اما نتوانسته تاثیر زیادی بگذارد و با این که آمریکایی ها سهمشان از جمعیت جهانی فقط ۳۰۰ میلیون نفر از ۸ میلیارد نفر است، اما از هر پنج نفری که به علت تزریق واکسن کرونا فوت شدند، یک نفر آمریکایی است.

عمویی ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی آمریکا، اظهار داشت: یکی از طرح هایی که در اخبار شنیده شده و رئیس جمهور جدید آمریکا دنبال می کند، پرداخت ۱.۹ تریلیون دلار کمک اقتصادی به مردم آمریکا است تا بتوانند از این چالش بیرون بروند و مجموعه این شرایط نشان داده است که دولت بایدن با دوران سخت و پر چالشی مواجه خواهد شد و این مسائل سبب می شود که قدرت تصمیم گیری آزادانه ای نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: حرف و رویکرد اصلی ما در مقابل آمریکا آن است که در وهله اول باید بتوانیم تحریم ها را خنثی نماییم، ابزار تحریم را از سوی مقابل بگیریم و آنان را وادار نماییم که این ابزار بی اثر شود، تحریم ضد کشورمان اعمال نکنند و تاکید شود که اگر تحریم ضد ما ایجاد کنند، با پاسخی محکم از سمت ایران مواجه خواهند شد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه خواسته و مطالبه ما از سوی غربی و آمریکایی ها این است که باید تحریم ها لغو شود، عنوان کرد: مبحث بازگشت به برجام و موضوعاتی از این دست برای ما کفایت نمی کند و برجام برای ما یک تجربه مهم بود برای آنکه بدانیم نمی توانیم به حرف آمریکایی ها و غربی ها تکیه نماییم، لغو تحریم ها در این شرایط مطالبه اصلی ما است و اینکه روی کاغذ، نوشته هایی داده شود یا حرف هایی زده شود، برای ما کفایت نمی کند و در صورتیکه تحریم ها لغو شود، آنگاه جمهوری اسلامی ایران آماده است که به تعهداتی که پذیرفته است، بازگردد.

عمویی اظهار داشت: هرچند مسائل دیگری در این مورد همچون خسارت هایی که به جمهوری اسلامی ایران وارد شده یا منافذی که در برجام مانند «اسنپ بک» وجود دارد هم مطرح است که باید برای این موضوعات هم چاره هایی پیدا شود.

منبع: