رییس کل دادگستری گلستان خبرداد تشدید نظارت بر ساخت وسازهای گلستان در روزهای نوروز

به گزارش آذر گلستان رئیس کل دادگستری گلستان از افزایش نظارت بر ساخت وساز و تغییر کاربری ها در نوروز سال جاری خبرداد.

هادی هاشمیان امروز در جلسه امروز شورای حفظ حقوق بیت المال استان که با مبحث بررسی کاهش دست اندازی های احتمالی به منابع طبیعی در نوروز سال جاری برگزار شد، اظهار داشت: سودجویان از فرصت نوروز برای ساخت وسازهای غیرمجاز در عرصه های ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری ها استفاده می نمایند و باید گشت های نظارتی منابع طبیعی، امور اراضی، امور آب و محیط زیست نوروز سال جاری پررنگ تر از سالهای گذشته در عرصه های تکلیفی خود حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: قضات کشیک هم در سرتاسر استان آماده اند تا در صورت نیاز دستور قضایی برای قلع وقمع ساخت وسازهای غیرمجاز و برخورد با متخلفان را صادر کنند.

رئیس کل دادگستری گلستان باتاکید بر این که هیچ عذری از دستگاه ها برای کم کاری یا دیر برخورد کردن با متخلفان پذیرفته نیست، بیان نمود: دادستان ها مکلف اند برای مدیرانی که در این حوزه کم کاری کنند به افترا ترک فعل، اعلام جرم کنند.

هاشمیان اظهار داشت: متاسفانه امروز دست زمین خواران و سودجویان بر گلوی رودخانه زیارت فشرده می شود و هر روز با خاک ریزی در حریم آن عرصه را بر رودخانه تنگ تر می کنند و مسؤلان مربوطه هم یا برخورد نمی کنند و یا به تذکر و ارسال گزارش به دادستانی بسنده می کنند درحالی که امور آب منطقه ای بدون احتیاج به تشکیل پرونده و شکایت، می تواند بر مبنای تبصره ماده ۴ ساخت وسازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه های استان را تخریب کند.

رئیس کل دادگستری استان در واکنش به گزارش یکی از مسؤلان درباره تغییر کاربری گسترده در بخشی از اراضی منطقه شصت کلای گرگان، از گزارش دیرهنگام مسؤلان گلایه نمود و دادستانی را مکلف به پیگیری و برخورد با متخلفان در کوتاه ترین زمان ممکن کرد.

به گزارش آذر به نقل از دادگستری گلستان، دادستان مرکز استان هم در این نشست با تکیه بر آزادسازی حریم رودخانه های استان، اظهار داشت: برای آزادسازی حریم رودخانه ها احتیاج به حکم دادگاه نیست و امور آب منطقه ای نباید با ارسال چند گزارش به دادستانی، از وظیفه قانونی خود برای قلع وقمع بناهای ساخته شده در حریم و بستر رودخانه های استان بر مبنای تبصره ماده ۴، شانه خالی کنند.

حجت الاسلام سیدرضا سیدحسینی بیان نمود: نبود یا کمبود امکانات توجیهی برای برخورد نکردن با متخلفان نیست و مصداق ترک فعل برای مدیران است و ما چاره ای نداریم با همراهی سازمان بازرسی برای مدیرانی که شجاعت برخورد با متخلفان را ندارند، اعلام جرم نماییم.

معاون عمرانی استاندار گلستان هم در این نشست با بیان اینکه قبول داریم اقدامات دستگاه ها برای برخورد با متخلفان در حوزه ساخت وساز کافی نیست، اظهار داشت: باید دستگاه ها برای برخورد با متخلفان فعال تر عمل کنند.

میرمحمد غراوی تصریح کرد: در مرکز استان اداره های آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، راهداری و شهرداری گرگان مکلف اند بیل مکانیکی مورد نیاز برای تخریب ساخت وسازهای غیرمجاز در تعطیلات نوروز را فراهم نمایند.

سید جعفر مفیدی_ مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان هم در این نشست از عملکرد این اداره برای جلوگیری از زمین خواری گفت و اضافه کرد: صدور سند برای ۴۷ هزار هکتار از اراضی دولتی و یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی ملی همچون اقدامات این اداره در سال ۹۹ است.

سیدمحسن حسینی_ مدیرعامل آب منطقه ای استان هم در این نشست ضمن اشاره به کمبود اعتبار، اظهار داشت: بر مبحث تجاوز به حریم رودخانه زیارت تمرکز کرده ایم و با متخلفان برخورد می نماییم.

منبع: